Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
-
- Akademisk högtid
- Akademisk högtid
- Akademiska traditioner
- Möt våra nya professorer
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Sociologi
Inom sociologiämnet studeras människan i samhället. Den sociala interaktionen mellan individer och grupper, samhällsstrukturer och politiska handlingar, utgör ämnets olika växelverkande nivåer. Forskningen präglas av flera inriktningar.
Inom ämnet finns didaktisk forskning med intresse för frågor som berör samhället i klassrummet, social interaktion inom skolan och ämnesstrider genom samhällskunskapsämnet samt det nykonstruerade sociologiämnet på gymnasiet.
Frågor om medborgarskap, identitet och elevroller relateras till politiska skolfrågor om segregation, den marknadsutsatta skolan och skolval som klassmarkör. Andra sociologiska forskningsområden berör individens möte med arbete och utbildning samt sociala rörelser. Teman såsom identitet och professionstillhörighet relateras till fält som arbetsmarknad och migration.
Alienation i skolan och relationen mellan skolan och arbetslivet är framväxande forskningsfält som utvecklas inom ämnet. Intressanta framtida forskningsområden är samhällets utveckling utifrån demokratiska och medborgerliga perspektiv när det gäller såväl skolgång som vägledning inför arbetslivet.
Forskare, publikationer och projekt
Jutta Balldin
Elin Ennerberg
Rebecka Fingalsson
Joakim Glaser
Mona Hemmaty
Vanja Lozic
Janna Lundberg
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson
Charlotte Petersson
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
-
2024 | Konferensbidrag
Dealing with assemblages of assemblages in social work
Kristofer Hansson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Child welfare workers’ understanding of young people’s sexual health when conducting assessments due to substance use problems
Robin Björkas, Malin Lindroth, Torkel Richert
-
2024 | Artikel i tidskrift
“We are like human shields”: Dilemmas of Mobility, Kinship and Place in Georgian Borderland Villages
Katrine Bendtsen Gotfredsen
-
2024 | Artikel i tidskrift
The heterogeneous effects of COVID-19 lockdowns on crime across the world
N. Trajtenberg, S. Fossati, C. Diaz, A. E. Nivette, R. Aguilar, A. Ahven, L. Andrade, S. Amram, B. Ariel, M. J. Arosemena Burbano, R. Astolfi, D. Baier, H. -m. Bark, J. E. H. Beijers, M. Bergman, D. Borges, G. Breeztke, I. Cano, I. A. Concha Eastman, S. Curtis-Ham, R. Davenport, C. Droppelman, D. Fleitas, Manne Gerell, K. -h. Jang, J. Kaariainen, T. Lappi-Seppaelae, W. -S Lim, R. Loureiro Revilla, L. Mazerolle, C. Mendoza, G. Mesko, N. Pereda, M. F. Peres, R. Poblete-Cazenave, E. Rojido, S. Rose, O. Sanchez de Ribera, Robert Svensson, T. van der Lippe, J. A. M. Veldkamp, C. J. Vilalta Perdomo, R. Zahnow, M. P. Eisner
-
2024 | Artikel i tidskrift
‘My trust in strangers has disappeared completely’: How hate crime, perceived risk, and the concealment of sexual orientation affect fear of crime among Swedish LGBTQ students
Paul Bachar Ilse, Mika Hagerlid
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Glocalization and Sustainability in Education: Reflective Perspectives in Social Work
Jonas Christensen
-
2024 | Artikel i tidskrift
Child welfare workers' understanding of gender, sexual orientation and sexual health in assessments of youths with a problematic substance use
Robin Björkas, Torkel Richert, Malin Lindroth
-
2024 | Artikel i tidskrift
Gender Equality and Social Inclusion as a Sign of the Sustainability of Ukrainian Civil Society During and After the War With Russia
Mariia Tyshchenko
-
2024 | Artikel i tidskrift
Insider perspectives: insights from formers on their role as subject-participants in P/CVE research
David Malet, Brad Galloway, Joshua Farrell-Molloy, Robert Örell, Mubin Shaikh, Charlotte Lopez-Jauffret, Sarah Lynch, Jennifer West
-
2024 | Artikel i tidskrift
Social work students and teachers responding to internally displaced persons’ need of shelter in Ukraine in spring 2022: Service learning and recognition
Carin Björngren Cuadra, Michael Wallengren-Lynch, Yuliia Kokoiachuk, Merja Rapeli
-
Forskningsprojekt
Multistakeholder-perspektiv och erfarenhet av tillit till digital hälsa och AI
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
När våld blir ett accepterat handlingsalternativ. En analytisk kriminologisk ansats för att öka förståelsen av orsakerna till och preventio...
marie.torstensson.levander@mau.se -
Forskningsprojekt
Framtidens samhälle och demokrati i Europa
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
Barns och ungdomars integration genom idrott. Exemplen Sverige och Uganda
thomas.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ett nytt kallt krig? Afrikas plats i den nya världsordningen
john.aberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Artificiell intelligens som en fråga för den globala politiska ekonomin – aktörer, strukturer, begränsningar och möjligheter
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
Climate-Induced Migration in Africa and Beyond: Big Data and Predictive Analytics (CLIMB)
haodong.qi@mau.se -
Forskningsprojekt
Europeisk solidaritet, institutionella förändringar i migrationspolitiken och anpassningsstrategier: Avskaffande av de andra och social...
-
Forskningsprojekt
Unga HBTQ+-personer i samhällsvård
malin.lindroth@mau.se -
Forskningsprojekt
Arbetare som aktörer i en grön och rättvis omställning. Verklighetsbaserade experiment i Sverige och Spanien
anna.seravalli@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med algoritmiska kollegor: Förväntningar och erfarenheter av automatiserat beslutsfattande
martin.berg@mau.se -
Forskningsprojekt
Militärtjänstgöring som politisk socialisa tionsagent i splitt rade samhällen? Empiriska rön från Estland (1990-nuti d) och Finland...
christofer.berglund@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Barns delaktighet i stödjande och terapeutiska samtal
kristina.edman@mau.se -
Forskningsprojekt
Dans och unga med normbrytande funktionalitet: En studie om visioner och strategier inom inkluderande dans
elisabet.apelmo@mau.se