Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Kristine
Hultberg Ingridz
kristine.hultberg-ingridz@mau.se
040-665 82 93
orcid.org/0000-0003-4663-1871
Presentation
Doktor i pedagogik vid institutionen Barndom, utbildning och samhälle. Ingår i forskningsmiljöerna Didaktiska studier av Barndom, utbildning och samhälle, samt Pedagogiskt filosofiska studier av Barndom, utbildning och samhälle. Hultberg Ingridz avhandling handlar om vad undervisning kan bli i förskola.
Genom multietnografisk metod med videokamera som verktyg har Hultberg Ingridz studerat undervisning empiriskt i förskola och teoretiskt genom ett metateoretiskt tänkande om förskolans utbildning. Avhandlingen bidrar till fortsatta diskussioner om hur undervisning utifrån förskolans premisser kan ha en möjlighet att bli socialt rättvis genom didaktiskt flerspråkande i förskolans utbildning. Social rättvisa som didaktiskt flerspråkande fokuserar social rättvisa som språkande relation mellan barn, pedagog och innehåll/objekt, mellan aktionsnivå och (meta)teoretisk nivå.
Hultberg Ingridz forskning berör förskolans utbildning, pedagogik, didaktik och är särskilt intresserad av hur förskolans utbildning kan främja social rättvisa genom dialog, reflektion och relationellt engagemang.
Genom medel från Imagining and Co-Creating Futures (ICF) utforskar Hultberg Ingridz tillsammans med Erika Lundell studenters minnen av lek i ett forskningsprojekt med arbetsnamnet: Memories of Play
Publikationer
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
"Vi måste kunna dansa i ramen": en multietnografisk studie om vad undervisning kan bli i förskola
Kristine Hultberg Ingridz
-
2025 | Konferensbidrag
Teoriers funktion i flerstämmig didaktik
Ann-Christine Vallberg Roth, Åsa Delblanc, Johan Deltner, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Jessica Eng, Carolina Martinez, Catrin Stensson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Educational Encounters as Emancipatory: Children and Educators as Beings and Becomings
Kristine Hultberg Ingridz
-
2024 | Artikel i tidskrift
Responser som grund för gemensamt innehåll: Om undervisning i förskola
Kristine Hultberg Ingridz
-
2023 | Konferensbidrag
Teaching in relation to play: navigating between experiences and multiple communications for social sustainability
Kristine Hultberg Ingridz