Presentation

Doktor i pedagogik vid institutionen Barndom, utbildning och samhälle. Ingår i forskningsmiljöerna Didaktiska studier av Barndom, utbildning och samhälle, samt Pedagogiskt filosofiska studier av Barndom, utbildning och samhälle. Hultberg Ingridz avhandling handlar om vad undervisning kan bli i förskola.

Genom multietnografisk metod med videokamera som verktyg har Hultberg Ingridz studerat undervisning empiriskt i förskola och teoretiskt genom ett metateoretiskt tänkande om förskolans utbildning. Avhandlingen bidrar till fortsatta diskussioner om hur undervisning utifrån förskolans premisser kan ha en möjlighet att bli socialt rättvis genom didaktiskt flerspråkande i förskolans utbildning. Social rättvisa som didaktiskt flerspråkande fokuserar social rättvisa som språkande relation mellan barn, pedagog och innehåll/objekt, mellan aktionsnivå och (meta)teoretisk nivå.

Hultberg Ingridz forskning berör förskolans utbildning, pedagogik, didaktik och är särskilt intresserad av hur förskolans utbildning kan främja social rättvisa genom dialog, reflektion och relationellt engagemang.

Genom medel från Imagining and Co-Creating Futures (ICF) utforskar Hultberg Ingridz tillsammans med Erika Lundell studenters minnen av lek i ett forskningsprojekt med arbetsnamnet: Memories of Play