Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Kristine
Hultberg Ingridz,
Doktorand/Universitetsadjunkt
kristine.hultberg-ingridz@mau.se
040-665 82 93
orcid.org/0000-0003-4663-1871
Presentation
Jag är doktorand i pedagogik och en del av forskarskolan Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education for Social and Cultural Sustainability (PRECEC SCS) Mitt avhandlingsarbete handlar om undervisning i förskola.
Genom att studera undervisning i förskola undersöker jag vad undervisning kan vara och vad undervisning kan bli i yngre barns utbildning i förskola. Genom multietnografisk metod med videokamera som verktyg studeras undervisning på olika platser. Undervisning utforskas i i ett öppet utforskande där jag följer och studerar objektet undervisning på olika platser.
Avhandlingen är skriven inom ramen för en sammanläggningsavhandling där, förutom kappa, olika frågor undersöks i artiklar. Dessa sammantaget ska tillsammans förstås bilda en grund för bidrag till teoriutvecklingen av lekresponsiv undervisning och ett bidrag till vad undervisning i förskola kan vara och vad den kan bli.
Min bakgrund som pedagog i förskola, genuspedagog, grundskollärare och utvecklingsledare har gett mig en bred erfarenhet gällande utbildningsfrågor i praktiken. Min magisteruppsats banade väg för ett fördjupat teoretiskt utforskande av utbildning i förskola och baserades på aktionsforskning och genomfördes tillsammans med förskollärare i Burlövs kommun.
Medlem i forskningsmiljöerna:
Didaktiska studier
Pedagogisk filosofi
Ingår även i nätverksgruppen Global Childhoods, [https://www.gu.se/pedagogik-kommunikation-larande/kollegiet-global-childhoods]
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Responser som grund för gemensamt innehåll: Om undervisning i förskola
Kristine Hultberg Ingridz
-
2023 | Konferensbidrag
Teaching in relation to play: navigating between experiences and multiple communications for social sustainability
Kristine Hultberg Ingridz
-
2023 | Konferensbidrag
Diverse Responsive Teaching in Tact with Play in Preschool
Kristine Hultberg Ingridz
-
2023 | Konferensbidrag
Make common: Teaching through play
Kristine Hultberg Ingridz
-
2022 | Konferensbidrag
What happens if we explore teaching As if it where free next to play?: A rethinking about free play and teaching in the context of public preschool in Sweden
Kristine Hultberg Ingridz