Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Magdalena
Sjöstrand Öhrfelt
Universitetslektor
magdalena.ohrfelt@mau.se
040-665 81 43
orcid.org/0000-0003-4230-4216
Presentation
Om mig:
Jag är anställd som lektor i pedagogik vid Malmö universitet, institutionen Barn Unga och Samhälle, BUS,
Forskning:
Mina forskningsintressen finns huvudsakligen inom barndomssociologi, utbildningspolicy och läroplansteori. Min forskning behandlar barns och barndomars diskursiva villkor, särskilt i relation till pedagogiska strömningar, utbildningspolicy och styrningsfrågor. Jag intresserar mig för hur yngre barns utbildning påverkas av sociala, politiska och ekonomiska idéer och hur den styrs genom hur barn konstrueras i utbildningspolicy. Som ett led i detta har jag i min avhandling Ord och inga visor (2019) undersökt bakgrunden till hur utbildning för yngre barn tilldrar sig intresse från internationella och transnationella organisationer som OECD och EU och således hur idén om formell utbildning för yngre barn blivit en central faktor för ekonomisk utveckling. I avhandlingen ingår licentiatuppsatsen Barn i natur och natur i barn (2015), vilket utgör exempel på en diskursiv förskjutning både gällande barn och förskolans verksamhet genom relationen mellan barn och natur, som rört sig från en metafysisk holistisk, till en rationell naturvetenskaplig. I artiklarna som jag skrivit tillsammnas med Therese Lindgren; Fabricating The Posthuman Child In Early Childhood Education and Care (2019) och Orphans of Our Common Worlds (2019) undersöker vi hur teoretiska tankegods, genom att förhålla sig till och göra motstånd mot den gängse diskursen, dels legitimerar, dels blir till en förstärkande faktor i denna förändring. Just nu (våren - 2022) arbetar jag på ett forskningsprojekt tillsammans med kollegan Jutta Balldin som syftar till att undersöka huruvida förskolans inre utmaningar står i paritet med dess politiska och samhälleliga roll.
Nyckelord: Barndomssociologi Utbildningspolicy Läroplansteori
Publikationer
-
2019 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Ord och inga visor: konstruktioner av förskolebarnet i kunskapsekonomin
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
-
2019 | Artikel i tidskrift
Export och import av den svenska förskolemodellen via transnationell utbildningspolicy
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
-
2019 | Artikel i tidskrift
Fabricating The Posthuman Child In Early Childhood Education and Care
Therese Lindgren, Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
-
2019 | Artikel i tidskrift
Orphans of Our Common Worlds
Therese Lindgren, Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
-
2015 | Licentiatavhandling, monografi
Barn i natur och natur i barn: en diskursanalys av texter om utomhuspedagogik och uteförskola
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt