Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Manuela
Lupsa
Bitr/vice prefekt/Universitetslektor
manuela.lupsa@mau.se
040-665 71 39
orcid.org/0009-0009-1854-9572
Presentation
Fil.dr. och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Institutionen Kultur Språk Medier vid Fakulteten Lärande och samhälle. Mina forskningsområden är flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling, språk- och ämnesintegrerad undervisning, klassrumsinteraktion, flerspråkighet som resurs i lärande och transspråkande pedagogik, bedömning, lärares kompetensutveckling, drama- och språkintegrerad undervisning. Jag har deltagit i forskningsprojektet Interaktion för språk- och kunskapsutveckling i flerspråkiga klassrum och år 2022 disputerade jag vid Linnéuniversitetet med avhandlingen Till handling! En studie om att omsätta diskurser om flerspråkiga elevers lärande.
Jag undervisar lärarstudenter på ämneslärarutbildningen och lärare med en utländsk examen som kompletterar sin utbildning mot en svensk lärarexamen. Jag handleder också och examinerar självständiga arbeten på grundnivå och avancerad nivå.
Jag har, via Malmö universitets Centrum för samverkan (CeSam), deltagit och deltar forfarande i flera skolutvecklingsprojekt i vilka jag arbetar med kompetensutveckling av lärare.
Tillsammans med arbetslaget som arbetar med Utlandsutbildade Lärares Vidareutbildning (ULV) driver jag projektet Drama- och språkintegrerad undervisning i högre utbildning. Projektet är del av det internationella forskningsfältet och nätverket Drama in Education (DiE) som årligen arrangerar konferenser och workshopar.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
From incoherence to coherence: Which languages are given (which) importance in the Swedish curricula from 1962 to 2022?
Manuela Lupsa, Anna Arnell, Agnéta Hessel, Melinda Malmström, Edina Mutic
-
2024 | Konferensbidrag
Drama- and language-integrated teaching and learning in higher education
Zeljka Prelevic, Manuela Lupsa
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Lärares lärande vid transspråkande undervisning
Manuela Lupsa, Gudrun Svensson
-
2023 | Konferensbidrag
Att erövra en hållbar svenska–nyanlända mellanstadieelevers svenskspråkiga skrivutveckling
Gudrun Svensson, Manuela Lupsa
-
2023 | Konferensbidrag
Pupils in mobility
Gudrun Svensson, Manuela Lupsa