Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Fil.dr. och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Institutionen Kultur Språk Medier vid Fakulteten Lärande och samhälle. Mina forskningsområden är flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling, språk- och ämnesintegrerad undervisning, klassrumsinteraktion, flerspråkighet som resurs i lärande och transspråkande pedagogik, bedömning, lärares kompetensutveckling, drama- och språkintegrerad undervisning. Jag har deltagit i forskningsprojektet Interaktion för språk- och kunskapsutveckling i flerspråkiga klassrum och år 2022 disputerade jag vid Linnéuniversitetet med avhandlingen Till handling! En studie om att omsätta diskurser om flerspråkiga elevers lärande.
Jag undervisar lärarstudenter på ämneslärarutbildningen och lärare med en utländsk examen som kompletterar sin utbildning mot en svensk lärarexamen. Jag handleder också och examinerar självständiga arbeten på grundnivå och avancerad nivå.
Jag har, via Malmö universitets Centrum för samverkan (CeSam), deltagit och deltar forfarande i flera skolutvecklingsprojekt i vilka jag arbetar med kompetensutveckling av lärare.
Tillsammans med arbetslaget som arbetar med Utlandsutbildade Lärares Vidareutbildning (ULV) driver jag projektet Drama- och språkintegrerad undervisning i högre utbildning. Projektet är del av det internationella forskningsfältet och nätverket Drama in Education (DiE) som årligen arrangerar konferenser och workshopar.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
From incoherence to coherence: Which languages are given (which) importance in the Swedish curricula from 1962 to 2022?
Manuela Lupsa, Anna Arnell, Agnéta Hessel, Melinda Malmström, Edina Mutic
-
2024 | Konferensbidrag
Drama- and language-integrated teaching and learning in higher education
Zeljka Prelevic, Manuela Lupsa
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Lärares lärande vid transspråkande undervisning
Manuela Lupsa, Gudrun Svensson
-
2023 | Konferensbidrag
Att erövra en hållbar svenska–nyanlända mellanstadieelevers svenskspråkiga skrivutveckling
Gudrun Svensson, Manuela Lupsa
-
2023 | Konferensbidrag
Pupils in mobility
Gudrun Svensson, Manuela Lupsa