Hedenus, F., Persson, M. & Sprei, F. (2018) Hållbar utveckling: nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur. 151 s.
Svensson, D., Backman, E., Hedenborg, S. & Sörlin, S. (red.) (2023). Sport, Performance and Sustainability. London: Routledge. 165 s.
Triantafyllidis, Stavros & Mallen, Cherryl (2022). Sport and sustainable development. An introduction. London: Routledge. 258 s.
Annan litteratur i form av rapporter, vetenskapliga artiklar med mera tillkommer motsvarande cirka 600 s. Lista tillhandahålls vid kursstart.
Material från bl a FN och WHO.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och kritiskt reflektera kring kopplingen mellan idrott, fysisk, aktivitet och hälsa och hållbar utveckling på såväl global som lokal nivå.
Kursen behandlar begreppet hållbar utveckling samt olika sätt att tillämpa begreppet i sammanhang som rör idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Kursen tar sin utgångspunkt i såväl globala som nationella hållbarhetsperspektiv på hälsa-, fysiska aktivitet och idrott. Detta inkluderar att studera och problematisera det arbete som utförs av internationella organ såsom FN och WHO. Därefter för studenten ner resonemangen på lokal nivå och diskuterar kopplingen mellan de aspekter som nämns ovan i en lokal, konkret kontext.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV502G Idrottens organisation och ledarskap (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).