Alessi E J, Kahn S, (2023) Toward a trauma-informed qualitative research approach: Guidelines for ensuring the safety and promoting the resilience of research participants. Qualitative Research in Psychology, 20(1), 121-154. https://doi.org/10.1080/14780887.2022.2107967
Buehler S, (2021) What Every Mental Health Professional Needs to Know About Sex: Vol. Third edition. Springer Publishing Company: New York, NY. (150 utvalda sidor av 336)
Jiménez Aceves, J., & Tarzia, L. (2024). Understanding the Perspectives and Experiences of Male Perpetrators of Sexual Violence Against Women: A Scoping Review and Thematic Synthesis. Trauma, Violence, and Abuse, 25(4), 3226–3240. https://doi.org/10.1177/15248380241241014
McCauley H L, Campbell R, Buchanan N. T, Moylan C A, (2019) Advancing Theory, Methods, and Dissemination in Sexual Violence Research to Build a More Equitable Future: An Intersectional, Community-Engaged Approach. Violence Against Women, 25(16), 1906-1931. https://doi.org/10.1177/1077801219875823
Petersson C C, Plantin L, (2024) Overcoming Challenges of Intimacy: Male Child Sexual Abuse Survivors’ Experiences of Achieving Healthy Romantic Relationships in Sweden. Journal of Family Violence, 39(6), 1107–1120. https://doi.org/10.1007/s10896-023-00576-w
Wathen C N edt, Varcoe C edt, (2023) Implementing trauma- and violence-informed care : a handbook. University of Toronto Press. 368 sidor.
Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 300 sidor tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen belyser olika aspekter av våld, trauma och sexualitet med primärt fokus på sexuellt våld, utifrån aktuell forskning. I kursen analyseras och diskuteras kopplingar mellan våld, trauma och sexualitet med hjälp av relevanta teorier och begrepp. Kursinnehållet kommer också tillämpas till kliniskt arbete och den professionella rollen såsom professionella verktyg och strategier för bemötande av traumatiserade individer/grupper samt etiska aspekter.
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram motsvarande minst en kandidatexamen såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program, samt Engelska 6.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare och klient/behandlare.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).