Alvehus, Johan (2019). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. 2. uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Berner, Boel (2005). Problemet med problemet. Eller: Att fånga en Heffaklump. I Lundqvist, Åsa, Davies, Karen & Mulinari, Diana (red.), Att utmana vetandets gränser. Malmö: Liber (16 s) (tillgänglig på Canvas)
Brinkkjaer, Ulf & Höjen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (kap 1, s. 13-28) (15 s) (tillgänglig på Canvas)
Hedman, Anna & Bergman, Maria (red.) (2020). Hur ska man veta vad forskningen säger?Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar, 2020:01. Solna: Skolforskningsinstitutet (39 s) (tillgänglig på internet)
Löfdahl, Hultman & Ribaeus, Katarina (red.) (2021). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. 2 uppl. Stockholm: Liber (180 s)
Patel, Runa & Davidsson, Bo (2019). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur (184 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer vid kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupad kompetens och ett kritiskt förhållningssätt gällande vetenskapsteori, forskningsmetodologi och den vetenskapliga genren.
Kursen är uppdelad i två teman. Inom det första blocket, med fokus på vetenskapsteori, diskuteras grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och resonemang samt vilka krav som ställs på en vetenskaplig text gällande bl.a. dess uppbyggnad, argumentation och slutsatser. Utifrån detta bearbetar och analyserar studenten en vetenskaplig text inom det förskolepedagogiska området, och gör i ett paper en kritisk bedömning av hur denna förhåller sig till den vetenskapliga genren och dess krav.
Kursens andra block har forskningsmetodik som fokusområde. I detta block får studenten erfarenhet av planering och genomförande av en mindre forskningsstudie. Studenten konstruerar och samlar in material såväl genom en enkät som genom en semistrukturerad frågelista utifrån vilken individuella intervjuer genomförs. Utfallet analyseras sedan samt diskuteras och problematiseras utifrån ett vetenskapsteoretiskt och metodologiskt perspektiv.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV208A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
-
Sara Berglund - Universitetslektor
Kursansvarig
sara.berglund@mau.se
040-665 81 76
-
Heléne Henriksson - Studieadministratör
Studieadministratör
helene.henriksson@mau.se
040-665 77 47
-
Robin Ekelund - Docent/Universitetslektor
Kursansvarig
robin.ekelund@mau.se
040-665 86 06
-
Ylva Holmberg - Universitetslektor
Kursansvarig
ylva.holmberg@mau.se
040-665 82 52