EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, ett undervisningsämne Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, två undervisningsämnen Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, tre undervisningsämnen Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare gymnasieskolan, ett undervisningsämne Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare gymnasieskolan, två undervisningsämnen
Kursinnehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerskolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på skolan att:
- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter samt
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
I denna kurs förväntas studenten självständigt planera, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisning. Andra fokus i kursen är bedömning och betygsättning, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,diskriminering och kränkande behandling skolans systematiska arbete samt den egna professionsutvecklingen i relation till skolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Godkända kurser: VU732C-Verksamhetsförlagd utbildning II. Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).