Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Ann-Louise
Ljungblad
Docent/Universitetslektor
ann-louise.ljungblad@mau.se
072-206 24 49
orcid.org/0000-0002-8148-9172
Presentation
Mina forskningsintressen riktas mot relationell pedagogik, inkluderande undervisning, barns rättigheter och matematiksvårigheter. Min avhandling Takt och hållning - en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisning (Ljungblad, 2016) utforskade hur lärare-elevrelationer tar sig uttryck i undervisningen. Klassrumsstudien presenterade detaljrika beskrivningar av hur framgångsrika lärare relaterar till sina elever på ett sätt som skapar en inkluderande och trygg miljö i klassrummet. Resultatet finns beskrivet i den populärvetenskapliga boken Relationellt lärarskap och pedagogiska möten (Ljungblad, 2018). Peter Lang har översatt boken till en internationell publik under titel The Relational Dimension of the Teaching Profession (Ljungblad, 2023).
Jag har dessutom utvecklat ett inkluderande teoretiskt perspektiv Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, (PeRL), med fokus på elevers deltagande i undervisning, vilket beskrivs i artikeln Pedagogical Relational Teachership, (PeRT) - a multi relational perspective (Ljungblad, 2021). Vidare har jag utvecklat en Relationell taxonomi (Ljungblad, 2022) som kan stödja lärare, lärarstudenter och forskare att utforska relationsprocesser på skolans mikro-, meso- och makronivåer.
I min senare forskning utforskar jag den relationella dimensionen av skolledaryrket. Dessutom har jag ett särskilt intresse för empirisk forskning om Förebyggande elevhälsa.
Huvudsakligen undervisar jag på specialpedagogprogram och speciallärarprogram.
Jag ingår i forskarnätverken Relation Centred Education Network, (RCEN), och Research Platfrom of Education and Special Education, (RePESE).
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
What role does health have in today’s teacher education? What role should it have?
Lisa Hellström, Ann-Louise Ljungblad, Hanna Sjögren, Helena Andersson, Mats Lundström
-
2024 | Artikel i tidskrift
Specifika matematiksvårigheter – diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar
Helena Roos, Ann-Louise Ljungblad, Jonas Walfridsson
-
2024 | Konferensbidrag
What role does health have in today’s teacher education?: What role should it have?
Lisa Hellström, Ann-Louise Ljungblad, Helena Andersson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Relational Pedagogy
Mary Jo Hinsdale, Ann-Louise Ljungblad
-
2023 | Bok
The Relational Dimension of the Teaching Profession
Ann-Louise Ljungblad