Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Universitetslektor i Idrottsvetenskap med inriktning pedagogik sedan januari 2021. Han har en doktorsexamen i pedagogik från 2014 vid Uppsala universitet och har tidigare arbetat som forskare och lektor vid Uppsala (2014-2017) och Örebro universitet (2017-2021).
Hans forskning berör både skola och idrott och handlar i huvudsak om lärandets och undervisningens praktiska-estetiska dimensioner. Forskningen har både ett empiriskt och teoretiskt fokus. Den inspireras framförallt av amerikansk pragmatism och brittisk kroppssociologi/pedagogik.
Ingår i forskargruppen ReShape och forskningsmiljön Smed.
Medverkar i det internationella nätverksprojektet Utbildningens offentliga roll i demokratiska hållbarhetsomställningar (VR, 2020-2022)
Projektledare för VR-projektet Teaching and Learning Practical Embodied Knowledge (2014-2018, Uppsala universitet)
Projektledare för forskningsprojektet Social, Technological and Material Relationships in Physical Education and Sloyd (2018-2020, Örebro universitet)
Publikationer
-
2024 | Rapport
Mindfulness inom idrottsforskning: En forskningsöversikt
Joacim Andersson
-
2023 | Artikel, forskningsöversikt
Physical contact in physical education, sports coaching and the preschool: a scoping review
Annica Caldeborg, Joacim Andersson, Marie Öhman
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Sensing Together: Transaction in Handicraft Education
Jonas Risberg, Joacim Andersson
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Links between pandemics, politics and people
Ninitha Maivorsdotter, Joacim Andersson
-
2022 | Artikel i tidskrift
#Skinny girls: young girls’ learning processes and health-related social media
Victoria Goodyear, Joacim Andersson, Mikael Quennerstedt, Valeria Varea