Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Min väg till pedagogiken gick via litteraturvetenskap och studier av mellankrigstidens bilderböcker. Dessa väckte en nyfikenhet för hur barn fostras genom kulturella uttryck som litteratur, vars bilder men också tempo, platser, gester anger barnets riktning och växande. I min forskning intresserar jag mig särskilt för barndomens geografiska arrangemang och undersöker barns villkor för kunskapsbildning i förhållande till dessa. Det innebär bland annat att jag ställer frågor om hur barn presenteras eller hur tid och plats arrangeras för specifika handlingar och kunskaper. Den pedagogiska frågan är riktad mot barnets möjligheter att framträda i främst sociala och utbildningssammanhang.
För närvarande är jag engagerad i ett projekt som närmar sig frågor om barns villkor i förskola via professionsutbildningen och dess krav på forskningsanknytning. Genom att erbjuda former för undervisning som uppmärksammar och tar avstamp i det erfarna eller uttryckt angelägna visar vi brott mellan den akademiska utbildningens mål och den pedagogiska praktiken, men också hur forskning kan ses liktydig med, snarare än knyta an till, utbildning.
Jag är också tillfällig gästredaktör för ett kommande temanummer om abduktion i tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige. I detta temanummer vill jag med utgångspunkt i den amerikanske filosofen och matematikern Charles Sanders Peirces kunskapslogik belysa känslans betydelse för kunskapens väg och för forskning.
Jag undervisar i förskollärarutbildningens grundkurser om barndom och barns sociala villkor i förskola, samt på avancerad nivå om barndomens relation till pedagogisk praktik.
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
Tid för abduktion: Erfarenhetens bärkraft i forskning och utbildning för framtiden.
Jutta Balldin
-
2023 | Artikel i tidskrift
Påtagligt rörligt: Om abduktiva tankerörelser i pedagogisk forskning
Jutta Balldin
-
2023 | Artikel i tidskrift
Introduktion till temanummer om abduktion i pedagogisk forskning
Susanne Andersson, Jutta Balldin
-
2021 | Artikel i tidskrift
The rhythmicity of daily travel: young children’s mobility practices along the mobile preschool route
Jutta Balldin, Anne Harju
-
2021 | Artikel i tidskrift
Children’s education in ‘good’ nature: Perceptions of activities in nature spaces in mobile preschools
Anne Harju, Jutta Balldin, Danielle Ekman Ladru, Katarina Gustafson