Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är en ingenjör från Colombia som älskar att undervisa och har arbetat som lärare i matematik och naturvetenskap på högstadie- och gymnasieskolor. Jag har en magisterexamen i utbildning fokuserad på digital teknik (IKT) i undervisning. Mitt huvudintresse, som lärare, är att hjälpa elever att bli medvetna om det värdet med utbildning, förstå sin roll som matematik- och naturvetenskaps elev och föreslå lösningar på globala problem som exempelvis miljö och hållbarhetskrisen. Jag har erfarenhet som lokal projektledare av Climate Action Project med elever och lärare runt om i världen.
Som forskare är jag intresserad av att undersöka årskurs 7-9 elevers identiteter och empowerment under datorprogrammeringsaktiviteter i matematik och naturvetenskapslektioner. Jag är särskilt intresserad av hur tillgängliga diskursiva metoder kring programmering på skolinstitutionens nivå formar och omvandlar elevers identiteter och öppnar eller stänger möjligheter för elevers egenmakt. Jag är även intresserad av att veta hur avbrott i traditionella strukturer för undervisning och lärande kan möjliggöra/inaktivera andra möjligheter att vara och agera i klassrummet.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Imagining Trans-disciplinarity: Science Education and (+) Mathematics Education = STEM education: Imaginer la transdisciplinarité: Éducation scientifique et (+) éducation mathématique = éducation STEM
Lucely Figueroa Suárez, Vildana Bašić
-
2023 | Artikel i tidskrift
Discourses in Colombian and Swedish syllabuses: is there room for action competence by means of stem integrated computer programming?
Lucely Figueroa Suárez, Ulrika Ryan