Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Sara
Nilsson Mohammadi
Doktorand
sara.nilsson-mohammadi@mau.se
046072-210 13 87
orcid.org/0009-0009-9317-7086
Presentation
Jag är doktorand inom utbildningsvetenskap och en del av forskarskolan ROCIT (Research on Collaboration in Teacher Education). Mitt avhandlingsprojekt innefattar ett samarbete mellan mig och flera högstadielärare som genom en aktionsforskingsansats vill fördjupa sin förståelse och försöka förändra sin praktik kopplat till arbete mot rasism och rasifiering i skolan. Syftet är att utforska lärares derasifierande praktiker och belysa högstadieelevers erfarenheter av rasism. Termen praktiker syftar på lärares yrkesutövande i stort och innefattar både spontana och planerade ageranden. Derasifierande praktiker är handlingar som motverkar effekter av rasism.
Min bakgrund som skolpsykolog och specialist i pedagogisk psykologi har bland annat gett mig stor erfarenhet av arbete med handledning av och konsultation till lärare och annan skolpersonal. Även teman så som krishantering, svåra samtal och utredning är något jag har kompetens inom.
Mitt specialistarbete inom pedagogisk psykologi var en tvärsnittsstudie med fokus på grundskolelärares attityder och upplevelser kopplade till rasistiska praktiker och attityder i grundskolan. Studien indikerade att elever som exkluderas från en normativ svenskhet i högre grad utsätts för rasifierande praktiker från skolpersonal. Den påvisade även motsägelser bland lärares attityder. Samtidigt som en övervägande majoritet av lärarna tog ställning mot rasism och diskriminering uppvisade en stor andel av dem attityder och förklaringsmodeller som var rasifierande.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Beyond Illusions: Psychoanalysis, Deracialization and Action Research as Means in Teachers' Struggle Against Racism in Primary School
Sara Nilsson Mohammadi
-
2024 | Konferensbidrag
Between Ideal and Reality: Racializing Practices Against Primary School Students and Racializing Attributions of School Performance.
Sara Nilsson Mohammadi
-
2024 | Övrigt
Bokstafetten med Sara Nilsson Mohammadi
Sara Nilsson Mohammadi
-
2024 | Konferensbidrag
Between knowing and not knowing: Exploring teachers’ conflictual desire to dismantle and to conceal racism in education
Sara Nilsson Mohammadi
-
2023 | Konferensbidrag
Teachers’ Deracialization Practices: How Teachers Can Utilize Their Anti-Racist Ambitions in Their Work
Sara Nilsson Mohammadi