Balldin, Nåkkve (2024). Prata så att jag begriper! Kognition, känsla och relation i professionella samtal. Studentlitteratur: Lund. (293 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), Relationell specialpedagogik: I teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (s 223)
Gäreskog, Petra (2020). Jurisdiktion och arbetsfördelning: Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan. Lic.-avh. Uppsala: Uppsala universitet (90s) (tillgänglig på internet)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd: Viktigare än diagnos. Stockholm: Natur & Kultur (135 s)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (288 s)
Palla, Linda (2021). När barn blir till problem och belastning i svensk förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige (20 s) (tillgänglig på internet)
Vallberg Roth, Ann-Christine & Palla, Linda (2020). Didaktisk (o)takt i förskolan – Exempel med didaktiskt ledarskap, didaktiska nätverk och specialpedagogisk didaktik. Lund: Studentlitteratur AB (192 s)
Valbar litteratur tillkommer. Utöver angiven litteratur söker studenten forskningsbaserad litteratur utifrån vald inriktning på examinationsuppgifter.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om specialpedagogik i förskola och få kännedom om förskollärarens ansvar gällande skapande av flerstämmiga lärmiljöer.
Kursens huvudteman omfattar barns utbildning och lärande, välbefinnande och utveckling utifrån specialpedagogiska perspektiv. Förskolans specialpedagogiska uppdrag, verksamhet och ansvar analyseras i dess olika delar samt diskuteras utifrån hur de kan kombineras på sätt som gynnar barn på inkluderande och likvärdiga vis. I kursen belyses samverkan och samarbete mellan olika aktörer i och för en förskola för alla. Normer och kategoriseringar av barn problematiseras. Vidare behandlas teoretiska begrepp och perspektiv samt aktuell forskning inom specialpedagogik i förskola.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV206A Omsorg, sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).