Holmqvist, Mona. 2021. Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups (200 s).
Lundgren, Ulf.P; Säljö, Roger och Liberg, Caroline. 2020. Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. 4. utg. Stockholm: Natur och kultur (ca 500 s).
Insulander, Eva, & Selander, Staffan. 2018. Att bli lärare. Stockholm: Liber (342 s).
Larsson, Staffan. 2013. Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och Kultur (ca 100 s).
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer, samt läroplanerna för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, ett undervisningsämne Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, två undervisningsämnen Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, tre undervisningsämnen Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare gymnasieskolan, ett undervisningsämne Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare gymnasieskolan, två undervisningsämnen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om pedagogik och didaktik. Vidare ska studenterna utveckla kunskap om vad det innebär att vara lärare i dagens skola och vuxenutbildning.
I kursen diskuteras vad det innebär att vara lärare mot bakgrund av studenternas egna ämnestillhörigheter och i förhållande till styrdokument för undervisning i skolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.Studenterna ska vidare utveckla sin förståelse för skolväsendets historia och organisation ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. Kursen inramas av pedagogikens och didaktikens utveckling och innehåll i förhållande till andra vetenskapsområden.
Behörighetskrav
Högskoleutbildning om minst 180 hp, samt ytterliga krav på högskolepoäng inom specifika skolämnen. Se behörighetskrav för respektive inriktning i utbildningsplan för Kompletterande pedagogisk utbildning (LALKP).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).