"Studenterna blir väldigt bra på omvärldsanalys, samhällsplanering och att se in i framtiden utifrån historien"
På magister- och masterprogrammet i historiska studier lär sig studenterna metoder att forska i det förflutna för att kunna vara steget före i samhällsutvecklingen idag. Efter utbildningen kan du arbeta inom till exempel kultur- och kulturarvsområdet, departement, kommuner, politiska institutioner eller privata företag, berättar Cecilia Trenter, professor i historieförmedling och historiedidaktik.
Vad handlar utbildningen om i stora drag?
Programmet handlar om att studera människors förmåga, möjligheter och förutsättningar att leva i olika historiska samhällen.
I centrum finns "den lilla människan"; individer och grupper och deras plats i samhällets utveckling över tid. Det kan till exempel handla om klimatförändringar, politiska revolutioner eller sociala förändringar. Människans relation till det förgångna studeras i kurser om kulturarv och historieförmedling. Temat är en fortsättning på ämneslärarutbildningen med inriktning mot historia och vårt kandidatprogram "Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier": Hur lär vi ut och för vidare historien? Det kan handla om maktaspekter och vilka som är representerade i historieberättelserna.
Vi samarbetar också med museer, kulturinstitutioner och skolor. Det internationella inslaget finns genomgående och är tydligast under utbildningens tredje termin. Då får studenterna läsa en kurs tillsammans med studenter på University of the Highlands and Islands i Skottland.
Vad är speciellt med programmet vid Malmö universitet?
Utbildningen är inriktad på kulturanalys och sociala, ekonomiska och kulturella förändringar i samhället. I centrum finns individer eller personer som ingår i grupper. Vi fokuserar på skriftliga källor i arkiv, materiella och immateriella spår av det förflutna och muntlig historia.
Studenterna gör till exempel intervjuer och skapar historia tillsammans med människor och med stöd i deras berättelser. Det kan vara allt ifrån vittnesmål från krig till erfarenheter av föräldraledighet – små berättelser i de stora samhällsförändringarna. Vi sätter alltid in historierna i större sammanhang.
Vilka kunskaper får studenterna med sig?
Studenterna får lära sig metoder och teorier för att analysera historia och se sammanhang, mönster och unika företeelser. De blir på så sätt väldigt bra på omvärldsanalys, samhällsplanering och att se in i framtiden utifrån historien.
Inom vilka områden i arbetslivet behövs denna kompetens?
Efter utbildningen kommer du att kunna använda dina kunskaper inom flera olika områden, till exempel kultur- och kulturarvsområdet, departement, kommuner, politiska institutioner eller privata företag. Programmet kan skapa möjligheter till planerings- och utredningsuppdrag eller utvecklingsarbete.
Hur förbereder masterprogrammet studenterna inför forskarutbildning?
Många av våra studenter blir antagna till forskarutbildning. Studenterna tränas i att använda teorier, metoder och kritiskt tänkande från olika perspektiv.
Historia är ett häftigt ämne eftersom det faktiskt handlar om all förflutenhet och ofta är tvärvetenskapligt. En del studenter är intresserade av 1900-talet och vår historia i närtid, medan andra vill fokusera på äldre historisk tid. Några undersöker regionala och lokala historier, medan andra har globala perspektiv.
Vilken akademisk bakgrund kan sökande till programmet ha?
Programmet är intressant för dig som har en examen inom bland annat kultur, samhällsvetenskap eller humaniora. Sökande kan till exempel ha studerat mänskliga rättigheter eller ämneslärarutbildning med historia som förstaämne.