Höst 2026 - Termin 3
- Idrott och lärande: Lärare i idrott och hälsa (IL212C), 15 hp
- Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (IL213C), 15 hp
Jag pratade bra engelska innan, men nu pratar jag flytande och känner mig säkrare. Du blir mer självständig av att studera utomlands och får nya vänner.
Carl Österlund, student
Ämneslärarprogrammet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9, i de ämnen som ingår i examen. Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande. Som blivande lärare utvecklar du din interkulturella kompetens och förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.
En legitimerad ämneslärare har det övergripande ansvaret för undervisningen inom sitt ämnesområde och bedömer, planerar, genomför och utvärderar elevernas lärande i samarbete med skolans personal.
Arbetet som ämneslärare är socialt och du har kontakt med människor i alla åldrar, från elever och deras föräldrar till medarbetare, i klassrum och skolmiljön. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att undervisa elever i både grupper och individuellt, sätta betyg, och anpassa undervisningen efter elevernas individuella behov. Du arbetar aktivt med skolans värdegrund i undervisningen och bemötandet av elever.
Ämneslärare deltar i planerings- och utvecklingsarbete, både inom sitt ämnesområde och i skolans övergripande pedagogiska arbete. Arbetet som ämneslärare innebär även att samverka i arbetslag med andra lärare, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare för att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö.
Under ämneslärarutbildningen varvas ämnes- och ämnesdidaktiska kurser med studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och praktiska moment genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagda utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen.
Under VFU tränar du bland annat på att undervisa och bedöma elevernas lärande utifrån ett elevcentrerat förhållningssätt med hänsyn till deras behov, resurser och förutsättningar. Du har också under hela din utbildning möjligheter att diskutera och reflektera över situationer du möter under VFU.
Utbildningsvetenskaplig kärna handlar om områden som skolväsendets historia, skolans värdegrund, didaktik, utveckling och lärande, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt bedömning och betygsättning.
Som student på har du många möjligheter till utlandsstudier, eftersom Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarprogrammet kan du ansöka om utbytesstudier under termin fyra.
Ämneskombinationerna ges under förutsättning att det finns tillräckligt antal sökande. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng inom programmet. Behörighetskraven för andra- respektive tredjeämne prövas vid ansökan till dessa inom utbildningens ram.
Kurserna i moderna språk och fysik är förlagda till Lund.
Ämneslärarutbildningen har två inriktningar. I inriktningen mot grundskolans årskurs 7–9 studerar du två eller tre ämnen under 4 till 4,5 år. I inriktningen mot gymnasieskolan studerar du två ämnen under 5 år.
Med en examen för årskurs 7–9 blir du behörig för undervisning i årskurs 4–9 i de undervisningsämnen som ingår i examen.
Oavsett examensinriktning (årskurs 7–9 eller gymnasieskolan) blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämnen.
För att bli legitimerad ämneslärare krävs en lärarexamen samt att du uppfyller de behörighetskrav som Skolverket ställer.
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för de ämnen du väljer under utbildningen.
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Carl Österlund hade drömt om att åka till USA i tio år när lärarutbildningen gav tillfället att plugga engelska en termin på Missouri State University. Utbytesstudenterna kommer ett par veckor före de amerikanska studenterna för att de ska hinna acklimatisera sig lite. När terminen startade var det...
Carl Österlund hade drömt om att åka till USA i tio år när lärarutbildningen gav tillfället att plugga engelska en termin på Missouri State University. Utbytesstudenterna kommer ett par veckor före de amerikanska studenterna för att de ska hinna acklimatisera sig lite. När terminen startade var det full fart från början.
– Det är betydligt högre tempo i USA, egentligen inte svårare men betydligt fler hemuppgifter och skrivningar. Disciplinen är nog också större, lärarna har lite större auktoritet, säger Carl, som ska bli lärare i historia och engelska.
Språket var tufft i början. Hade han läst samma termin hemma hade motsvarande kurs varit English 2. Vilket är en hög nivå som märktes när infödda amerikaner pratade i ett annat tempo.
Landskapet är ungefär som Skåne, så Carl kunde känna sig som hemma bland alla åkrar. I USA bor man för det mesta på campusområdet. Carl delade en lägenhet med en afghan och två amerikaner bara några minuters gångväg från skolan.
Universitetet ligger lite utanför stan och avstånden är stora. Att det sen inte finns nån kollektivtrafik att tala om i bilarnas förlovade land och att han därmed blev beroende av att någon annan skjutsade hela tiden, tyckte han var lite jobbigt.
På fritiden åkte Carl och de nyfunna vännerna runt i Missouri, till närmaste staden, Saint Joseph, eller storstaden Kansas City. Han hann också med en kort sväng till New York. Carl uppmanar alla att ta en termin utomlands, för att det är lärorikt men också socialt.
– Det ger jättemycket. Jag tyckte jag pratade bra engelska innan men nu pratar jag mer flytande och känner mig mer säker. Efter ett tag började jag tänka på engelska. Man blir mer självständig av att åka ut, och så får man nya vänner. Jag kände ingen från Ecuador innan jag åkte till USA, till exempel.