EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom relevant inriktning och ämne.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans och lärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer och skolans värdegrund är centrala.
Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i observation av undervisning, kollegiala samtal och olika former av möten
I denna kurs introduceras studenten i skolans uppdrag och verksamhet. Med stöd av handledare ska studenten planera, leda, genomföra och reflektera över genomförd undervisning utifrån gällande styrdokument och därmed pröva och utveckla sitt pedagogiska ledarskap och sin undervisning. Studenten ska använda ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens övriga lärandemål.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).