Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. (2020). Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (223 s.)
Biesta, Gert J. J. (2010). “Why ‘What Works’ Still Won’t Work: From Evidence-Based
Education to Value-Based Education.” I Studies in Philosophy and Education\_
29(5):491-503 (tillgänglig via internet) (12 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning. Värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur & Kultur. (250 s.)
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2015). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (177 s.)
Vetenskapsrådet (2024) God forskningssed. (2024). Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (120 s.)
Därutöver tillkommer utbildningsvetenskapliga texter, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten förbereder sig för examensarbetet och yrkeslivet, dels genom att fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning, dels genom att vidareutveckla sina kunskaper om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.
Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskaplig kunskap diskuteras och värderas ur vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Texter inom det utbildningsvetenskapliga fältet, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar, granskas, jämförs och diskuteras i relation till lärarprofessionen.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244C Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
För mer information om utbildningen:
lsvagledning@mau.se-
EH
Emma Hall - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
emma.hall@mau.se
040-665 82 40
-
Sabina Strandberg - Studieadministratör
Studieadministratör
sabina.strandberg@mau.se
040-665 84 08
-
Frida Wikstrand - Universitetslektor
Kursansvarig
frida.wikstrand@mau.se
040-665 83 76
-
DÖ
David Örbring - Universitetslektor
Kursansvarig
david.orbring@mau.se
040-665 79 45