Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
-
- Akademisk högtid
- Akademisk högtid
- Akademiska traditioner
- Möt våra nya professorer
- Möt våra nya doktorer
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Möt våra nya professorer
professorer
Under 2024 installerade Malmö universitet åtta nya professorer vid tre fakulteter.
Tina Askanius, medie- och kommunikationsvetenskap, Fakulteten för kultur och samhälle
Forskning
Forskning
Tina Askanius forskning tar sin utgångspunkt i samspelet mellan digitala mediepraktiker, teknologier och politisk aktivism. Hon har forskat på ett brett spektrum av politiska och sociala rörelser från klimat- och miljöaktivism, rörelser för social rättvisa och feministiska proteströrelser till anti-demokratiska strömningar och grupperingar.
Film
Film
Tina Askanius forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.
Marwa Dabaieh, byggd miljö, Fakulteten för kultur och samhälle
Forskning
Forskning
Marwa Dabaieh är arkitekt med expertis inom hållbar och miljömedveten arkitektur.
Film
Film
Marwa Dabaiehs forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.
Sara Eldén, samhällskunskap, Fakulteten för lärande och samhälle
Forskning
Forskning
Sara Eldéns vetenskapliga intresse och bidrag finns inom forskning om ojämlikhet och stratifiering i förhållande till familj, omsorg och arbete, samt inom metodutveckling och forskningsetik.
Film
Film
Sara Eldéns forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.
Marcus Knutagård, socialt arbete, Fakulteten för kultur och samhälle
Forskning
Forskning
Marcus Knutagård har forskat om hemlöshet, kategorisering, platsens betydelse och social innovation. Han har undersökt olika modeller, målgrupper och perspektiv i både Sverige och internationellt.
Film
Film
Marcus Knutagårds forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.
Pia Nygård Larsson, svenska som andraspråk, Fakulteten för lärande och samhälle
Forskning
Forskning
Pia Nygård Larssons språkdidaktiska forskning rör undervisningens språkliga dimensioner ur ett andraspråks- och flerspråkighetsperspektiv. Hennes forskning kretsar särskilt kring hur lärare genom en inkluderande språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan stötta elevers utveckling av skol- och ämnesspråk.
Film
Film
Pia Nygård Larssons forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.
Gunn Nyberg, idrottspedagogik, Fakulteten för lärande och samhälle
Forskning
Forskning
Gunn Nybergs forskningsintresse riktar sig främst mot kunskap, undervisning och lärande i skolan med fokus på ämnet idrott och hälsa. En ständigt närvarande drivkraft har varit hur olika perspektiv på kunskap kan påverka undervisningen i idrott och hälsa i syfte att alla elever kan erfara att de lär sig och utvecklar sin rörelseförmåga.
Film
Film
Gunn Nybergs forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.
Liselott Mariett Olsson, pedagogik, Fakulteten för lärande och samhälle
Forskning
Forskning
Liselott Mariett Olssons forskning handlar om hur barn skapar mening och ställer frågor om existentiella, filosofiska och metafysiska problem samt hur förskolan kan låta barnen utforska dessa.
Film
Film
Liselott Mariett Olssons forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.
Erica Righard, socialt arbete, Fakulteten för hälsa och samhälle
Forskning
Forskning
Erica Righards forskning har i huvudsak befunnit sig i skärningspunkten mellan socialt arbete och migration. Socialt arbete innefattar här både socialpolitik och socialt arbete som praktikområde, samt migration, bland annat utifrån perspektivet befolkningsrörlighet och konsekvenser av denna.
Film
Film
Erica Righards forskning illustrerad av Oskar Aspman och berättad av Hanna Solberger.