Presentation

Adrian Lundberg är universitetslektor i pedagogik och forskar om lärarkompetens, professionsutveckling, skolledarskap och flerspråkighet i utbildning. I sin forskning intresserar han sig för nyutexaminerade lärares övergång från utbildning till yrkesliv, och hur skolledare uppfattar deras beredskap att möta skolans krav. Lundberg visar hur nyutexaminerade ofta har med sig betydande kompetens, men ändå inte betraktas som tillräckligt professionella – en obalans som han menar bör mötas med strukturellt stöd snarare än individfokuserad kritik. Hans forskning bidrar därmed till utvecklingen av introduktionsprogram, kollegiala lärmiljöer och mer hållbara skolorganisationer.

En central metod i Lundbergs arbete är Q methodology, en innovativ forskningsansats som kombinerar kvalitativa och kvantitativa element för att fånga människors subjektiva uppfattningar. Han har etablerat sig som en ledande röst inom användningen av Q inom utbildningsvetenskap och är medredaktör för boken Advancing Language Research through Q Methodology (2024). Hans metodologiska expertis används både inom lärarutbildning, skolutveckling och högre utbildning, där han bland annat undersökt hur universitetslärare omvärderat sin syn på undervisning i kölvattnet av pandemin.

Som en förlängning av sitt forskningsarbete utvecklar Adrian Lundberg även sort:it, ett reflektionsverktyg med syfte att stödja lärare, skolledare och lärarstudenter i arbetet med professionell utveckling. Verktyget bygger på forskning om lärarkompetenser och strukturerad reflektion, och ambitionen är att det ska kunna användas i både utbildnings- och skolkontexter som en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Sort:it syftar till att synliggöra kompetenser, stärka det kollegiala lärandet och bidra till en mer hållbar utveckling inom läraryrket.