Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Adrian
Lundberg
Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se
040-665 80 85
orcid.org/0000-0001-8555-6398
Presentation
Adrian Lundberg är universitetslektor i pedagogik och forskar om lärarkompetens, professionsutveckling, skolledarskap och flerspråkighet i utbildning. I sin forskning intresserar han sig för nyutexaminerade lärares övergång från utbildning till yrkesliv, och hur skolledare uppfattar deras beredskap att möta skolans krav. Lundberg visar hur nyutexaminerade ofta har med sig betydande kompetens, men ändå inte betraktas som tillräckligt professionella – en obalans som han menar bör mötas med strukturellt stöd snarare än individfokuserad kritik. Hans forskning bidrar därmed till utvecklingen av introduktionsprogram, kollegiala lärmiljöer och mer hållbara skolorganisationer.
En central metod i Lundbergs arbete är Q methodology, en innovativ forskningsansats som kombinerar kvalitativa och kvantitativa element för att fånga människors subjektiva uppfattningar. Han har etablerat sig som en ledande röst inom användningen av Q inom utbildningsvetenskap och är medredaktör för boken Advancing Language Research through Q Methodology (2024). Hans metodologiska expertis används både inom lärarutbildning, skolutveckling och högre utbildning, där han bland annat undersökt hur universitetslärare omvärderat sin syn på undervisning i kölvattnet av pandemin.
Som en förlängning av sitt forskningsarbete utvecklar Adrian Lundberg även sort:it, ett reflektionsverktyg med syfte att stödja lärare, skolledare och lärarstudenter i arbetet med professionell utveckling. Verktyget bygger på forskning om lärarkompetenser och strukturerad reflektion, och ambitionen är att det ska kunna användas i både utbildnings- och skolkontexter som en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Sort:it syftar till att synliggöra kompetenser, stärka det kollegiala lärandet och bidra till en mer hållbar utveckling inom läraryrket.
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ sensemaking of their leadership practices in response to educational disruption: A Q-methodology study
Youmen Chaaban, Rania Sawalhi, Adrian Lundberg
-
2024 | Konferensbidrag
University educators’ views on changes regarding post-pandemic teaching quality
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Artikel i tidskrift
Higher Education Teaching Quality in the Aftermath of the Double Disruption
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Introduction: Q methodology, subjectivity and language research
Nicola Fraschini, Adrian Lundberg, Renata Aliani
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Conclusion: Thoughts on the contribution of Q methodology to language research and looking forward
Nicola Fraschini, Adrian Lundberg, Renata Aliani