Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Adrian
Lundberg
Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se
040-665 80 85
orcid.org/0000-0001-8555-6398
Presentation
Adrian Lundberg är för närvarande anställd som lektor vid Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) och även vid Centrum för Akademiskt Lärarskap (AKL) vid Malmö universitet. Han har blivit expert på Q-metodik för att undersöka respondenters subjektiva synpunkter på utbildningsfrågor vid korsningen av flerspråkighet, rättvisa och politik. Förutom sin erfarenhet inom lärarutbildningen, främst inom språkutbildning, har Adrian arbetat som högskolepedagog i Schweiz och Sverige. Hans framtida forskningsplaner inkluderar användning av Q-metodiken som ett pedagogiskt och mediationsverktyg på olika utbildningsnivåer.
Publikationer
-
2024 | Rapport
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
Philippe Collberg, Christina Lindh, Adrian Lundberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Introducing and discussing the virtual special issue on using Q methodology in higher education
Adrian Lundberg, Renske Ria de Leeuw
-
2023 | Konferensbidrag
Principals’ views about new teachers’ competence: a Q study in Sweden
Adrian Lundberg, Philippe Collberg, Christina Lindh
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Ett internationellt och kritiskt perspektiv
Adrian Lundberg, Roman Suter
-
2023 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ sensemaking of their leadership practices in response to educational disruption: A Q-methodology study
Youmen Chaaban, Rania Sawalhi, Adrian Lundberg