Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Professor i svenska som andraspråk med språkdidaktisk inriktning.
Föreståndare för Forskningscentrum LIT - Literacy and Inclusive Teaching.
Min forskning rör ämneslitteracitet i olika skolämnen och undervisningens språkliga dimensioner ur ett andraspråks- och flerspråkighetsperspektiv. Forskningen har bedrivits inom flera projekt, för närvarande inom Forskningscentrum LIT (https://litresearch.se/) samt genom att jag beviljats medel från Vetenskapsrådet för ett fyraårigt projekt.
Jag har handlett och handleder flera doktorander med inriktning mot svenska som andraspråk och flerspråkighet, och är engagerad i lärarutbildningen i svenska som andraspråk.
Forskningsprojekt (urval):
2022–2026. “Spaces for Multilingualism? An interdisciplinary study of pedagogical potentials and limitations of multilingual approaches and activities in mathematics and science education.” Vetenskapsrådet. Projektledare Pia Nygård Larsson. Malmö universitet.
2015–2018. “Development of Scientific Literacy: A multidisciplinary study of teachers, students and texts in multilingual secondary schools (SALT)”. Vetenskapsrådet. Projektledare Maaike Hajer. Malmö universitet.
2013–2016. “The relation between trends on large-scale science studies and how teaching and learning are constituted in science classrooms (SONAT)”. Wallenbergs stiftelse. Projektledare Anders Jakobsson. Malmö universitet.
Forskningscentrum:
2025–. Literacy and Inclusive Teaching (LIT), Malmö universitet.
Forskningsprogram:
2018–2024. Literacy and Inclusive Teaching (LIT), Malmö universitet.
Publikationer
-
2025 | Konferensbidrag
Exploring Multilingual Approaches in Science Education: Pedagogical Potentials and Challenges
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ perceptions and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2024 | Konferensbidrag
UTRYMME FÖR FLERSPRÅKIGHET?: PEDAGOGISKA MÖJLIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR FÖR FLERSPRÅKIGA FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH AKTIVITETER I NO-UNDERVISNINGEN
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Visual resources and interaction in Grade 4 science teaching—Moving in and out of discourse when exploring concepts of evolution and adaption
Robert Walldén, Pia N. Larsson
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ views and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson