Program, grundnivå
300 hp
Malmö | dagtid | 100%
1 september 2025 - 9 juni 2030
Öppen för sen anmälan
Anmäl dig via antagning.se

Annat tillfälle, ort eller studietakt

Malmö | dagtid | 100%
31 augusti 2026 - 8 juni 2031
Anmälan öppnar 16 mars

Om utbildningen

Ämneslärarprogrammet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, i de ämnen som ingår i examen. Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande. Som blivande lärare utvecklar du din interkulturella kompetens och förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.

Ämneslärarens arbetsuppgifter

En legitimerad ämneslärare har det övergripande ansvaret för undervisningen inom sitt ämnesområde och bedömer, planerar, genomför och utvärderar elevernas lärande i samarbete med skolans personal.

Arbetet som ämneslärare är socialt och du har kontakt med människor i alla åldrar, från elever och deras föräldrar till medarbetare, i klassrum och skolmiljön. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att undervisa elever i både grupper och individuellt, sätta betyg, och anpassa undervisningen efter elevernas individuella behov. Du arbetar aktivt med skolans värdegrund i undervisningen och bemötandet av elever.

Ämneslärare deltar i planerings- och utvecklingsarbete, både inom sitt ämnesområde och i skolans övergripande pedagogiska arbete. Arbetet som ämneslärare innebär även att samverka i arbetslag med andra lärare, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare för att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö.

Teoretisk och praktisk grund

Under ämneslärarutbildningen varvas ämnes- och ämnesdidaktiska kurser med studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och praktiska moment genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagda utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen.

Under VFU tränar du bland annat på att undervisa och bedöma elevernas lärande utifrån ett elevcentrerat förhållningssätt med hänsyn till deras behov, resurser och förutsättningar. Du har också under hela din utbildning möjligheter att diskutera och reflektera över situationer du möter under VFU.

Utbildningsvetenskaplig kärna handlar om områden som skolväsendets historia, skolans värdegrund, didaktik, utveckling och lärande, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt bedömning och betygsättning.

Studera utomlands en termin

Som student har du många möjligheter till utlandsstudier, eftersom Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fyra, sju eller åtta.

Ämneskombinationer med engelska som förstaämne

  • Historia (behörighetskrav Historia 1b alternativt Historia 1a1+1a2 eller HiA)
  • Naturkunskap (behörighetskrav Matematik 3b alternativt Matematik 3c, Naturkunskap 2 (kan ersättas av Biologi 1+Fysik 1a alternativt Fysik 1b1+1b2+Kemi 1 eller MaC, NkB (kan ersättas av BiA+FyA+KeA))
  • Idrott (behörighetskrav Idrott och hälsa 1 eller motsvarande kunskaper, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2)
  • Religion
  • Svenska som andraspråk
  • Franska (behörighetskrav Franska 3 eller Franska steg 3)
  • Italienska (behörighetskrav Italienska 3 eller Italienska steg 3)
  • Spanska (behörighetskrav Spanska 3 eller Spanska steg 3)
  • Tyska (behörighetskrav Tyska 3 eller Tyska steg 3)

Ämneskombinationerna ges under förutsättning att det finns tillräckligt antal sökande. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng inom programmet. Kurserna i moderna språk är förlagda till Lund.

Efter examen

Ämneslärarutbildningen har två inriktningar. I inriktningen mot grundskolans årskurs 7–9 studerar du två eller tre ämnen under 4 till 4,5 år. I inriktningen mot gymnasieskolan studerar du två ämnen under 5 år.

Med en examen för gymnasieskolan blir du utöver gymnasieskolan också behörig att undervisa i årskurs 7–9 i de ämnen som ingår i din examen, om ämnet finns i grundskolan.

Oavsett examensinriktning (årskurs 7–9 eller gymnasieskolan) blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämnen.

För att bli legitimerad ämneslärare krävs en lärarexamen samt att du uppfyller de behörighetskrav som Skolverket ställer.

Kurser inom programmet

Start höst 2025 | Malmö helfart

Höst 2025 - Termin 1

Vår 2026 - Termin 2

Höst 2026 - Termin 3


Courses within the specialization subject. See the respective specialization subject below.

Vår 2027 - Termin 4


Courses within the specialization subject. See the respective specialization subject below.

Höst 2027 - Termin 5

Vår 2028 - Termin 6

Höst 2028 - Termin 7


Courses within the specialization subject. See the respective specialization subject below.

Vår 2029 - Termin 8

Höst 2029 - Termin 9

Vår 2030 - Termin 10

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för de ämnen du väljer under utbildningen.

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Jag blev väl förberedd på det oförberedda

Det var en inspirerande kurs i litteraturhistoria som fick Stina Svensson att vilja bli lärare. Nu är hon lärare i engelska och svenska på John Bauergymnasiet i Ystad och väver in så mycket skönlitteratur i undervisningen som hon bara vågar.

Jag blev väl förberedd på det oförberedda

Det var en inspirerande kurs i litteraturhistoria som fick Stina Svensson att vilja bli lärare. Nu är hon lärare i engelska och svenska på John Bauergymnasiet i Ystad och väver in så mycket skönlitteratur i undervisningen som hon bara vågar.

Med cirka 20 lärare och 200 elever är John Bauergymnasiet en liten skola med både studieförberedande program och yrkesinriktade program som bageri-, florist- och IT-programmet.

Stina Svensson trivs jättebra:

– Det är inte så mycket katederundervisning utan eleverna sitter i grupper och arbetar. Vi utgår från deras intressen, men utifrån vad som kan vara till nytta för dem, inte bara vad de tycker är kul.

Från tiden på lärarutbildningen framhåller Stina Svensson särskilt lärarnas engagemang och att de lärde ut vad de praktiserade.

Fick prova på allt

– Om de förespråkade ett flerstämmigt klassrum var det också så att alla fick höras. Vi fick prova på allt utan att läraren sade ”nu ska vi pröva det här”. Momenten var integrerade och det har jag tänkt på i efterhand. Jag ska inte säga att alla föreläsningar var bra, men i alla fall så bra att jag inte ville missa någon, minns Stina Svensson.

Hur mycket tid en lärare får lägga på administrativa uppgifter blev en överraskning. Pedagogiskt innebar språnget ut i verkligheten däremot ingen stor omställning. Yrkeslivet stämde ganska väl med vad hon upplevt under praktiken.

– Vi blev väl förberedda på det oförberedda. Du kan planera en lektion hur mycket som helst och så blir det inte så i alla fall. Man måste kunna planera om. Det fick jag med mig från Lärarutbildningen, säger Stina Svensson.

Kontakt

För mer information om utbildningen:

lsvagledning@mau.se