Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska
Jag har alltid lockats av språk och det kommunikativa i språk.
Viola Steen, student
Om utbildningen
Vill du arbeta med ungdomar i en spännande ålder på tröskeln till vuxenlivet? Då är ämneslärarutbildning något för dig. Som ämneslärare har du ett spännande och utmanande yrke med ungdomar som håller på att utveckla ett kritiskt tänkande och som funderar över de stora livsfrågorna. Du fördjupar dina kunskaper i dina favoritämnen som du studerar med sikte på att bli en kunnig och inspirerande lärare för morgondagens vuxna.
Förstaämne Svenska
Svenska och lärande fokuserar på kunskaper om språk, litteratur, andra medietexter och ämnesdidaktik samt betonar att språkutveckling sker i sociala sammanhang. Ämnesstudierna i svenska omfattar 120 hp.
Ett andraämne
Utöver ditt förstaämne så läser du också ett andraämne som omfattar 90 hp.
Verksamhetsförlagd utbildning
Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagd utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen. Här utvecklar du din förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Den täta kontakten med skolan gör att du kan använda dina praktiska erfarenheter i de teoretiska studierna. Utbildningen ger dig gedigna ämneskunskaper och förmågan att stödja elevers kunskapsutveckling och att bedöma och betygsätta deras prestationer.
Följande ämnen går att välja med svenska som förstaämne
Ämneskombinationerna ges under förutsättning att det finns tillräckligt antal sökande. Du är garanterad ett andraämne, men platsantalet är begränsat per ämne. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng inom programmet.
- Engelska
- Historia (behörighetskrav Historia 1b alternativt Historia 1a1+1a2 eller HiA)
- Idrott (behörighetskrav Idrott och hälsa 1 eller motsvarande kunskaper, Matematik 2a /2b /2c, Naturkunskap 2 (kan ersättas av Biologi 1+Fysik 1a alternativt Fysik 1b1+1b2+Kemi 1 eller IdhA, MaB, NkB (kan ersättas av BiA+FyA+KeA))
- Naturkunskap (behörighetskrav Matematik 3b alternativt Matematik 3c, Naturkunskap 2 (kan ersättas av Biologi 1+Fysik 1a alternativt Fysik 1b1+1b2+Kemi 1 eller MaC, NkB (kan ersättas av BiA+FyA+KeA))
- Religion
- Svenska som andraspråk
- Franska (behörighetskrav Franska 3 eller Franska steg 3)
- Italienska (behörighetskrav Italienska 3 eller Italienska steg 3)
- Spanska (behörighetskrav Spanska 3 eller Spanska steg 3)
- Tyska (behörighetskrav Tyska 3 eller Tyska steg 3)
Kurserna i moderna språk är förlagda till Lund.
Utbildningens upplägg
I utbildningen ingår studier inom lärarutbildningsämnen med relevans dina ämnesval. I förstaämnet skriver du två självständiga arbeten varav ett är ditt examensarbete. I utbildningen ingår en utbildningsvetenskaplig kärna (60 hp) som behandlar frågor som är centrala för lärare. En del av den utbildningsvetenskapliga kärnan läser du tillsammans med ämnesstudierna i ditt förstaämne. Det gäller till exempel allmändidaktik och lärandeteorier. Andra delar studerar du i separata kurser såsom pedagogiskt ledarskap och specialpedagogik.
Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande i de ämnen som du kommer att undervisa i. Särskild vikt läggs vid att du som blivande lärare utvecklar din interkulturella kompetens och din förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.
Varför ska jag studera på Malmö universitet?
Som student vid Malmö universitet studerar du i en kreativ miljö på ett modernt universitet med en forskningsmiljö som har fokus på ämnesinnehåll och ämnesdidaktik samt ungdomars livsvillkor och identitetsskapande processer. Som student ska du känna stöd och trygghet i att det finns en koppling mellan den verksamhetsförlagda utbildningen, de teoretiska studierna och den utbildningsvetenskapliga kärnan som tar upp frågor kring bland annat pedagogiskt ledarskap och specialpedagogik.
Studera utomlands en termin
Som student har du många möjligheter till utlandsstudier då Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fyra eller termin sju då du läser ditt andraämne alternativt termin åtta då du läser ditt förstaämne.
Efter examen
Utbildningen leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. En ämneslärarexamen för gymnasieskolan ger behörighet att undervisa i de ämnen som ingår i din examen också i årskurserna 7–9, förutsatt att dessa är undervisningsämnen i grundskolan.
En ämneslärarexamen för gymnasieskolan där idrott och hälsa ingår ger behörighet att undervisa i ämnet också i årskurserna 1–6.
Se Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsprognos för gymnasielärare
Kurser inom programmet
Start höst 2025 | Malmö helfart
Höst 2025 - Termin 1
- Svenska och lärande: Språk, utveckling och lärande (SL207C), 15 hp
- Svenska och lärande: Ungdomar, texter och lärande (SL208C), 15 hp
Vår 2026 - Termin 2
- Svenska och lärande: Att analysera, bedöma och stödja språkutveckling (SL209C), 15 hp
- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UV241C), 9 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning I (VU221C), 6 hp
Höst 2026 - Termin 3
Moderna språk läses i Lund höstterminen 2026
Vår 2027 - Termin 4
Moderna språk läses i Lund vårterminen 2027
Höst 2027 - Termin 5
- Skolväsendets organisation och värdegrund (UV242C), 9 hp
- Svenska och lärande: Litteratur, historia och kulturell identitet (SL210C), 6 hp
- Självständigt arbete i fördjupningsämnet (LL204G), 15 hp
Vår 2028 - Termin 6
- Lärande, bedömning och utvärdering (UV243C), 9 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning II (VU222C), 12 hp
- Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (UV244C), 9 hp
Höst 2028 - Termin 7
Moderna språk läses i Lund höstterminen 2028
Vår 2029 - Termin 8
- Svenska och lärande: Litteracitet i teori och praktik (SL725C), 15 hp
- Svenska och lärande: Språk- och litteraturhistoria, normering och undervisning (SL726C), 15 hp
Höst 2029 - Termin 9
- Svenska och lärande: Språk och litteratur genom historien (SL727C), 18 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning III (VU723C), 12 hp
Vår 2030 - Termin 10
- Vetenskap och beprövad erfarenhet (UV745C), 9 hp
- Svenska och lärande: Berättande utan gräns (SL706C), 6 hp
- Examensarbete i fördjupningsämnet (LL701G), 15 hp
Vår 2027 - Termin 4
- Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor efter 1800 (HL239C), 15 hp
- Historia och lärande: Långa linjer och förklaringsmodeller (HL234C), 15 hp
Höst 2026 - Termin 3
- Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor till ca 500 (HL237C), 15 hp
- Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor ca 500 till 1800 (HL238C), 15 hp
Höst 2028 - Termin 7
Höst 2026 - Termin 3
- Naturkunskap och lärande: Fysik och kemi i vardagen (NL228C), 15 hp
- Naturkunskap och lärande: Om naturvetenskap (NL229C), 15 hp
Höst 2028 - Termin 7
- Naturkunskap och lärande: Hållbart samhälle - Energi- och kemikalieanvändning (NL227C), 15 hp
- Naturkunskap och lärande: Naturkunskap för alla (NL231C), 15 hp
Vår 2027 - Termin 4
Vår 2027 - Termin 4
- Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning (EN417C), 15 hp
- Engelska och lärande: Engelskans ljud, ord och ekokritik (EN418C), 15 hp
Höst 2026 - Termin 3
- Engelska och lärande: Språk och skrivande (EN415C), 15 hp
- Engelska och lärande: Språk, text och kultur (EN416C), 15 hp
Höst 2028 - Termin 7
Höst 2026 - Termin 3
- Religion och lärande: Religion, etik och livsfrågor (RL214C), 15 hp
- Religion och lärande: Levd religion, identitet och interkulturalitet (RL231C), 15 hp
Vår 2027 - Termin 4
- Religion och lärande: Religioner i världen (RL210C), 15 hp
- Religion och lärande: Existentiella frågor i globala perspektiv (RL221C), 15 hp
Höst 2028 - Termin 7
Höst 2028 - Termin 7
- Svenska som andraspråk och lärande: Interkulturalitet, flerspråkighet och ämnesrelaterat skolspråk (AS230C), 15 hp
- Svenska som andraspråk och lärande: Text och språk i en föränderlig värld (AS229C), 15 hp
Höst 2026 - Termin 3
- Svenska som andraspråk och lärande: Skrivande och kultur (AS231C), 15 hp
- Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur och andraspråksinlärning (AS232C), 15 hp
Vår 2027 - Termin 4
Höst 2028 - Termin 7
- Idrott och lärande: Hälsa och träning i ett livslångt perspektiv (IL227C), 15 hp
- Idrott och lärande: Samhälle, kultur och specialisering (IL216C), 15 hp
Höst 2026 - Termin 3
- Idrott och lärande: Lärare i idrott och hälsa (IL212C), 15 hp
- Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (IL213C), 15 hp
Vår 2027 - Termin 4
I utbildningsplanen kan du se vilka kurser du läser inom programmet beroende på vilka ämnen du vill kombinera.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för de ämnen du väljer under utbildningen
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Viola lockas av det kommunikativa i språket
Viola Sten ska bli gymnasielärare i svenska och medie- och kommunikationsvetenskap. Hon har tidigare frilansat som journalist men hon har också jobbat som elevassistent i skolan.
Viola lockas av det kommunikativa i språket
Viola Sten ska bli gymnasielärare i svenska och medie- och kommunikationsvetenskap. Hon har tidigare frilansat som journalist men hon har också jobbat som elevassistent i skolan.
Varför väljer du att bli lärare i svenska?
– Jag har alltid lockats av språk och det kommunikativa i språk. Där finns även en maktaspekt så att den som kan tala och skriva på ett annat sätt kan ta sig fram i samhället. Språk utvecklas hela tiden och vi är med och producerar denna förändring.
– Jag menar även att svenskämnet är speciellt då det är gränsöverskridande och man kan jobba tematiskt med skolans alla ämnen. Det gör det spännande och mångdimensionellt.
– Jag gillar även den sociala delen av yrket och få närmare kontakt med unga människor som är på väg. Det är stor dynamik i ett klassrum med så mycket olika människor vilket läraren måste hantera. Läraryrket är samtidigt kreativt, där jag som lärare väljer ingångar och undervisningsmetoder och den ena dagen är inte den andra lik.
Hur gör du för att få ungdomar intressera sig för svenska språket och litteraturen?
Min uppgift är att öppna för att litteratur och språk är roligt, intressant och nödvändigt. Men vem har sagt att det är lätt, däri ligger utmaningen. Jag skulle gärna jobba på Folkhögskola eller Komvux med äldre ungdomar eller vuxna.
Vad vill du mer bidra med i skolan?
– Jag vill vara med och höja svenskämnets och läraryrkets status. Vilken annan yrkesgrupp skulle acceptera att den hela tiden ifrågasattes och togs ifrån de verktyg som är redskapen för en bra undervisning?