Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Hanna
Hofverberg
Universitetslektor, biträdande/Docent
hanna.hofverberg@mau.se
040-665 86 29
orcid.org/0000-0001-5690-7064
Presentation
Biträdande lektor vid institutionen för Naturvetenskap, Matematik och Samhälle (NMS).
Jag har två huvudsakliga forskningsintressen:
Miljö- och hållbarhetsutbildning i praktiska ämnen som slöjd, design och teknik. Jag intresserar mig för hur socio-materiella relationer skapas i undervisning och lärande och vilken betydelse det får för utbildning och hållbar utveckling. Det kan exempelvis handla om vad som uppmärksammas i ett återbrukande, hur elever lär sig design literacy eller vilken kunskap som värderas i ett ”makerspace” (tekniskt slöjdande).
Lärmiljöer och skolarkitektur. Idag byggs många nya skolor och det finns det behov av lärmiljöer som kan möta framtidens behov och utmaningar. I relation till detta intresserar jag mig för hur lärande och idéer om "framtidens pedagogik" materialiseras i policy och i skolarkitektur. Eftersom skolarkitektur både möjliggör och begränsar undervisning och lärande, får designen stor betydelse. En lärmiljö är dock inte bara det fysiska, utan sociala aspekter och ämnestraditioner i olika ämnen påverkar i hög grad undervisningen och lärandet. Därmed blir samspelet mellan pedagogik och arkitektur viktigt att uppmärksamma.
Jag undervisar i utbildningsvetenskap på lärarprogrammet, handleder doktorander i slöjd-, STEAM- och miljö – och hållbarhetsutbildning. Jag håller också i kursen Bruka och återbruka i antropocen, som riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare.
Jag är ansvarig för nätverket 2:Arts Culture and Educaiton, på NERA (The Nordic Educational Research Association) konferensen, är redaktionsmedlem för tidskriften FormAkademisk - forskningstidskift för design och designdidaktik, samt sitter med i ledningsgruppen för forskarskolan RelMas - Relevancing mathematics and science education.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Crafting binary numbers: teacher candidates’ encounterswith arts-based embodied mathematics
Susan Gerofsky, Hanna Hofverberg, Ulrika Ryan
-
2024 | Artikel, forskningsöversikt
Report on the symposium "speculative realism in environmental education and the philosophy of education"
Stefan Bengtsson, Jonas Andreasen Lysgaard, Daniel Kardyb, Jan Varpanen, Antti Saari, Hanna Hofverberg, Graham Harman
-
2024 | Artikel i tidskrift
Learning environments in mathematics: through policy and student’s experiences and of being in specific mathematical difficulties
Helena Roos, Hanna Hofverberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
New Learning Environments in Design and Craft Education: Acknowledging the Learning of Design Literacy
Hanna Hofverberg
-
2023 | Artikel i tidskrift
Education for sustainable clothing consumerism?: A critical examination of educational material for design and craft education
Hanna Hofverberg, Johnny Franzén, Ninitha Maivorsdotter