Presentation

Jag är lektor i utbildningsvetenskap sedan 2018. I min forskning intresserar jag mig för frågor om internationell kunskapsmätning och utbildningspolicy, ofta utifrån exemplet PISA. Ett annat forskningsintresse handlar om relationen mellan forskning/vetenskap och det omgivande samhället, inte minst skolans verksamhet och i skolorganisationers systematiska kvalitetsarbete. Tillsammans med kollegor i forskningsprojektet Utbildning AB har jag studerat kommersiella utbildningsaktörers involvering i skolväsendet och vad det betyder för dessa aktörer och för skolans villkor. I min forskning har jag även undersökt samspelet mellan forskning, media och utbildningspolicy/politik. Sedan 2022 ingår jag i ett internationellt forskarnätverk med namnet STS in Education, STudieS, där forskare med intresse för vetenskapsstudier (Science and technology studies) ingår.

Jag undervisar främst i lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna, men även i magister/masterprogram i pedagogik samt i speciallärar- och specialpedagogiska program. Undervisningsämnena är exempelvis skolväsendets organisation, utbildningspolicy, bedömning och utvärdering, skolutveckling och skolans vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet. Jag har också ett uppdrag som handledare i Samverkan Bästa Skola, en skolutvecklingsinsats från Skolverket.

Som vicedekan för samverkan åren 2018-2024 har jag bland annat arbetat med forskningsaknytningen av den verksamhetsförlagda delen av förskollärar- och lärarutbildningen, kvalitet och samordning av kurserna i den utbildningsvetenskapliga kärnan samt lett utvecklingen av fakultetens samverkan med skolor och skolhuvudmän kring praktiknära forskning i försöksverksamheten ULF. Sedan ULF initierades i Sverige har jag i olika funktioner ingått i det sammanhanget lokalt och regionalt, både i administrativa funktioner och som forskare i samverkansprojekt med skolhuvudmän.

Forskningsprojekt

I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.