Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Margareta Serder

Margareta
Serder
Vicedekan/Universitetslektor
margareta.serder@mau.se
040-6657117
Fakulteten för lärande och samhälle
Presentation
Margareta Serder är universitetslektor i utbildningsvetenskap med inriktning mot bedömning. Hennes forskningsintressen rör främst nationell och internationell kunskapsmätning, utbildningspolicy och relationen mellan forskning/vetenskap och det omgivande samhället.
Sedan augusti 2018 är hon på halvtid vicedekan på Lärande och samhälle, med särskilt ansvar för samverkan samt vissa kompetensförsörjnings- och utbildningsfrågor.
Under 2018-2020 ingår Margareta Serder i det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Utbildning AB (Education Inc.), tillsammans med fyra andra forskare från fakulteten.
Publikationer
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
“Significant Matter” in Sociomaterial Analysis of Educational Choices
Marianne Løken, Margareta Serder
-
2020 | Artikel i tidskrift
Vad talar vi om när vi talar om praktiknära forskning?
Margareta Serder, Martin Malmström
-
2019 | Konferensbidrag
Doing democracy. Research Perspectives on Risks and Responsibilities within a Marketised Education. PART 1
Anna Jobér, Marianne Dovemark, Catarina Player-Koro, Helena Hinke Dobrochinski Candido, Margareta Serder, Magnus Erlandsson, Thomas Popkewitz, Piia Seppänen, Martin Thrupp
-
2019 | Konferensbidrag
Inboxes and Outputs: Stories from edu-preneurial marketing to school leaders
Magnus Erlandsson, Margareta Serder
-
2019 | Konferensbidrag
“I have read some articles on the subject”: selective truths in the education debate
Christian Lundahl, Margareta Serder