Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Margareta
Serder
Vicedekan/Universitetslektor
margareta.serder@mau.se
040-665 71 17
orcid.org/0000-0002-5689-8281
Presentation
Jag är disputerad i naturvetenskapernas och matematikens didaktik och universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle. I min doktorsavhandling (2015) studerade jag den internationella kunskapsmätningen PISA, med fokus på den naturvetenskapliga delen av mätningen. Sedan dess har jag fortsatt intressera mig för kunskapsmätning och utbildningspolicy, och relationen mellan forskning/vetenskap och det omgivande samhället. Inte minst gäller detta samspelet mellan forskning, media och policy/politik. Jag undervisar främst i kurser inom lärarutbildningarnas utbildningsvetenskapliga kärna och då med fokus på ovanstående områden.
Under åren 2018-2021 har jag huvudsakligen tillägnat min forskningstid åt det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Utbildning AB (Education Inc.), finansierat av Vetenskapsrådet/ Crafoord. Jag är en av fyra forskare i ett ULF-nätverk vid fakulteten, där vi i samverkan med fem skolhuvudmän undersöker förvaltningars systematiskt kvalitetsarbete. Sedan 2022 ingår jag forskarnätverket STS in Education, STudieS.
Jag är sedan 2018 vicedekan på Lärande och samhälle, med särskilt ansvar för samverkansfrågor. I den rollen ansvarar jag för utvecklingen av LS Centrum för samverkan (CeSam) och för den nationella försöksverksamheten för praktiknära forskning, ULF.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge for sale: The construction of desired knowledge and identities in edu-marketing
Margareta Serder
-
2023 | Konferensbidrag
From National Policy to Local Practices: Systematic Quality Work in Education from the Perspective of Local Authorities
Tuija Muhonen, Margareta Serder, Magnus Erlandsson, Anders Edvik
-
2023 | Artikel i tidskrift
Joy, pride, and shame: on working in the affective economy of edu-business
Malin Ideland, Margareta Serder
-
2023 | Artikel i tidskrift
Figures fighting figures: unpacking state authority's mis/trust in PISA statistics
Christian Lundahl, Margareta Serder
-
2023 | Artikel i tidskrift
Edu-business within the Triple Helix. Value production through assetization of educational research
Malin Ideland, Margareta Serder
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.
Aktiviteter
- PISA-testerna ur ett elevperspektiv
- Forskarnätverket för teknik-och vetenskapsstudier i utbildning, STudieS
- Forskningsplattformen MUVAH
- LS Centrum för samverkan
- Försöksverksamheten ULF (Utbildning, Lärande, Forskning)
- Skolvärken - vårt bidrag till skoldebatten
- Om risken med evidens som särskilt utvalda sanning
- Forskningsprojektet Utbildning AB