Presentation

Jag heter Maria Silwer och är doktorand vid institutionen NMS (Naturvetenskap, matematik och samhälle). Mitt forskningsintresse handlar om feedbacki digitala program i matematikklassrummet och hur denna feedback bjuder in elever till ett lärande i matematik, eller inte. Hur påverkar denna feedback elevernas identitesskapande? Fokus är på elever i årskurs 4-6 i Sverige.

Bakgrund

Min bakgrund består av en lång undervisningserfarenhet som lärare och förstelärare (i matematik) för elever i årskurs 1-6. Jag har även arbetat med lärares lärande i matematikdidaktik på det som då hette Pedagogisk Inspiration i Malmö, varit matematikutvecklare i en av Malmös stadsdelar och lett matematiklyftet. Under senare år har jag arbetat som universitetsadjunkt på Högskolan Kristianstad.

Nuläge

I nuläget undervisar jag i kursen Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass samt gör VFU-besök(verksamhetsförlagd utbildning) hos blivande grundskollärare. Jag är också handledare i ett matematiknätverk.

Konferenser där jag presenterat min forskning:

  • 2024 - Matematikbiennalen

  • 2024 - MADIF-14

  • 2024 - Poster presentation på FAME (Nederländerna)

  • 2024 - Presentation av min forskningsplan på OsloMet