Höst 2026 - Termin 3
- Engelska och lärande: Språk och skrivande (EN415C), 15 hp
- Engelska och lärande: Språk, text och kultur (EN416C), 15 hp
Jag har alltid varit intresserad av människor och att förstå hur människor från andra tider har tänkt och agerat
Johanna Mårtensson, student
Ämneslärarprogrammet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9, i de ämnen som ingår i examen. Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande. Som blivande lärare utvecklar du din interkulturella kompetens och förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.
En legitimerad ämneslärare har det övergripande ansvaret för undervisningen inom sitt ämnesområde och bedömer, planerar, genomför och utvärderar elevernas lärande i samarbete med skolans personal.
Arbetet som ämneslärare är socialt och du har kontakt med människor i alla åldrar, från elever och deras föräldrar till medarbetare, i klassrum och skolmiljön. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att undervisa elever i både grupper och individuellt, sätta betyg, och anpassa undervisningen efter elevernas individuella behov. Du arbetar aktivt med skolans värdegrund i undervisningen och bemötandet av elever.
Ämneslärare deltar i planerings- och utvecklingsarbete, både inom sitt ämnesområde och i skolans övergripande pedagogiska arbete. Arbetet som ämneslärare innebär även att samverka i arbetslag med andra lärare, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare för att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö.
Under ämneslärarutbildningen varvas ämnes- och ämnesdidaktiska kurser med studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och praktiska moment genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagda utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen.
Under VFU tränar du bland annat på att undervisa och bedöma elevernas lärande utifrån ett elevcentrerat förhållningssätt med hänsyn till deras behov, resurser och förutsättningar. Du har också under hela din utbildning möjligheter att diskutera och reflektera över situationer du möter under VFU.
Utbildningsvetenskaplig kärna handlar om områden som skolväsendets historia, skolans värdegrund, didaktik, utveckling och lärande, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt bedömning och betygsättning.
Som student på har du många möjligheter till utlandsstudier, eftersom Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarprogrammet kan du ansöka om utbytesstudier under termin fyra.
Ämneskombinationerna ges under förutsättning att det finns tillräckligt antal sökande. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng inom programmet. Behörighetskraven för andra- respektive tredjeämne prövas vid ansökan till dessa inom utbildningens ram.
Kurserna i moderna språk och fysik är förlagda till Lund.
Ämneslärarutbildningen har två inriktningar. I inriktningen mot grundskolans årskurs 7–9 studerar du två eller tre ämnen under 4 till 4,5 år. I inriktningen mot gymnasieskolan studerar du två ämnen under 5 år.
Med en examen för årskurs 7–9 blir du behörig för undervisning i årskurs 4–9 i de undervisningsämnen som ingår i examen.
Oavsett examensinriktning (årskurs 7–9 eller gymnasieskolan) blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämnen.
För att bli legitimerad ämneslärare krävs en lärarexamen samt att du uppfyller de behörighetskrav som Skolverket ställer.
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Historia 1b eller Historia 1a1 + 1a2, Engelska 6
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för de ämnen du väljer under utbildningen
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Johanna Mårtensson har haft lärare som betytt mycket för henne. Nu vill hon ge tillbaka och själv vara en sån som lyfter unga människor.
Johanna Mårtensson har haft lärare som betytt mycket för henne. Nu vill hon ge tillbaka och själv vara en sån som lyfter unga människor.
– Jag har själv gjort en klassresa och vill ge tillbaka till alla andra som inte får allting serverat med silversked, säger Johanna.
Johanna ska bli ämneslärare och har historia som förstaämne. Historia ser hon som en möjlighet att syssla med ett intressant och utvecklande ämne samtidigt som hon får möta unga människor i en formbar ålder när man behöver stöttning och utmaningar.
– Jag har alltid varit intresserad av människor och förhållanden människor emellan på olika sätt. Jag är också politiskt intresserad och utan en historisk medvetenhet i både det korta och det långa perspektivet blir politik väldigt konstigt och svårförståeligt.
Johanna är genuint intresserad av att förstå hur människor från andra tider tänkt och agerat. Genom att förstå vad som hänt och varför kan vi förstå vi oss själva, menar hon.
– Det handlar om historiebruk. Vi kan inte se på historien genom dagens glasögon. Det är tydligt hur makthavare gör just det, plockar ut russinen ur kakan så att det passar deras egna syften.
– Jag tycker det är väldigt positivt att Malmö universitet jobbar med att rekrytera bredare, att man får möta olika människor. Jag har haft lärare som gjort undervisningen spännande och min handledare utmanande mig verkligen när jag skrev examensarbetet. Men jag hade velat ha ännu mer undervisningstid med lärarna.
– Att du inte ska tro att du behöver förstå allt på en gång, det gör man inte. Den riktiga utbildningen börjar när du börjar jobba som ämneslärare.