Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Presentation
Malin Thor Tureby är professor i Historia vid Institutionen Samhälle, Kultur & Identitet.
Hennes forskning relaterar till flera stora modernhistoriska och tvärvetenskapliga forskningsfält: muntlig historia/oral history, kulturhistoria och kulturarvsstudier, migrations- och minoritetsstudier, Förintelsestudier och judisk historia.
Hon är särskilt intresserad av metodologiska och forskningsetiska frågor om hur, vilken, av vem och i vilka sammanhang och under vilka villkor som kunskap om det förflutna skapas och förmedlas.
Thor Turebys forskning, och framförallt det metodutvecklingsarbete som hon har utfört, har bidragit till att oral history har återetablerats som en viktig forskningsinriktning inom historievetenskapen i Sverige. Hon var redaktör (tillsammans med Lars Hansson) för böckerna, Muntlig historia (2006) och Muntlig historia – i teori och praktik (2015), som var de första böckerna, författade på svenska, som introducerade forskningsfältet oral history i Sverige.
Thor Turebys forskning har även lett till att de praktiker och teorier som praktiseras inom oral history har fått ett genomslag inom kulturarvsforskningen och kulturarvssektorn. De metoder som Malin Thor Tureby har utvecklat används bland annat för att undersöka och utveckla processer för hur forskare och aktörer från kulturarvsinstitutioner eller civilsamhället kan utforska och samskapa kunskap tillsammans. En av hennes publikationer (samskriven med Jesper Johansson) Migration och Kulturarv (2020), beskrivs av en recensent som ”ett pionjärarbete” och ”den första studien som systematiskt tar upp frågor om migranters aktörskap i den kulturarvsskapande processen”.
Under åren 2019–2020 arbetade Thor Tureby som förordnad expert inom den statliga utredningen om ett museum om Förintelsen (Ku 2019:01) och senare som extern rådgivare åt Sveriges Museum om Förintelsen vid produktionen av dess första utställning Sju liv.
Just nu forskar Thor Tureby främst om Förintelseöverlevandes och deras efterlevandes minnesaktivism, minnesarbete och berättande i ett historiskt perspektiv och samtida perspektiv, kulturarvsinstitutioners praktiker för insamling och digitalisering av migranters berättelser samt om judiska kvinnors berättelser om erfarenheter av sexism och antisemitism.
Forskningen bedrivs inom ramen för tre externfinansierade forskningsprojekt: Digitaliseringens etik (VR), Judisk och Kvinna (VR) och Minne och Aktivism (VR) Samtliga projekt leds av Thor Tureby. Hon är även medlem i två nordiska NOS-HS workshop-projekt: Histories of Refugeedom in the Nordic Countries och NORDIC VOICES: The use of oral history and personal memories in public history settings.(Finaniserade av the Joint Committee for Nordic Research Councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS) samt medlem av styrgruppen för två svenska forskranätverk Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola och Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik. Båda nätverken är finansierade av Vetenskapsrådet. Det sistnämnda nätverket tar avstamp i det nyligen etablerade Sveriges Museum om Förintelsen insamlingsverksamhet och söker att lösa de etiska dilemman som bland annat identifierats inom ramen för forskningsprojektet Digitaliseringens etik och dess föregångare, forskningsprojekten Berättelser som Kulturarv och DigiCONFLICT.
Forskningen om de överlevandes och efterlevandes roll i kunskapsproduktionen, förmedlingen och undervisningen om Förintelsens görs i nära samarbete med olika överlevande- och efterlevandeorganisationer. Med seminarieserien Att minnas, forska och utbilda om Förintelsen utforskar forskargruppen tillsammans med forskare och efterlevande till Förintelsen olika sätt att minnas, berätta, dokumentera, samla, forska, förmedla och utbilda om Förintelsen. Under 2025 har Malin Thor Tureby fått i uppdrag av Forum för Levande Historia att följa med som följeforskare när Forum och berättargrupperna: Föreningen för Förintelsen Överlevande, Förintelsens Röster, EDUT, Berättargruppen Förintelsens Efterlevande och Zikaron besöker olika skolor och berättar om Förintelsen.
Malin Thor Tureby är sedan 2016 en av tre ordföranden för det internationella nätverket Oral History and Life Stories vid ESSHC.
2021 valdes Malin Thor Tureby in som styrelseledamot i Svenska Historiska Föreningen.
Malin Thor Tureby har tidigare varit vice ordförande i Vetenskapsrådets beredningsgrupp Rasism och diskriminering och under åren 2020-2022 var hon ledamot för humaniora och samhällsvetenskap i Vetenskapsrådets expertgrupp för etik. Sedan 2025 är Thor Tureby invald som ledamot i Ämnesrådet för Humaniora och Samhällsvetenskap hos Vetenskapsrådet.
Publikationer
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
"De överlevande" i det svenska samhället
Malin Thor Tureby, Kristin Wagrell
-
2024 | Artikel i tidskrift
Beyond testimony: early recounting and active listening at a boarding school for young Holocaust survivors in Sweden 1946-1948
Malin Thor Tureby
-
2024 | Artikel i tidskrift
Oral History and the Holocaust: An Introduction
Malin Thor Tureby, Yurii Kaparulin
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Reflections on the ethics of digitization: Accessibility and 'distant listening' of two Holocaust collections in Sweden
Malin Thor Tureby, Kristin Wagrell, Jenny Sjöholm
-
2024 | Artikel i tidskrift
Editorial introduction: revisiting shared authority
Malin Thor Tureby, Annika Olsson
Forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Minne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
-
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
-
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
-
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings