Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Mikael
Bruér
Doktorand/Universitetsadjunkt
mikael.bruer@mau.se
040-665 78 99
orcid.org/0000-0002-7899-926X
Presentation
Jag arbetar som universitetsadjunkt i historia med inriktning mot digital provkonstruktion. Huvuddelen av detta arbete görs inom ramen för det nationella provet i historia för årskurs 9. Mitt arbete inom denna grupp är i första hand att arbeta med den kommande digitaliseringen av provet samt att utveckla användning av den digitala plattformen.
Vid sidan av min adjunkttjänst är jag antagen som doktorand i historia och historiedidaktik inom forskarskolan för Lärande i mångkulturella samhällskontexter.
Mitt forskningsprojekt berör en skola i förändring. Fokus ligger på historieundervisningens innehåll och hur historieämnet och historieundervisningen förändras i relation till införandet av digital teknik.
Forskningsprojektet utgår från historiedidaktiska koncept som historiskt tänkande; första, andra och tredje ordningens historiska begrepp samt teorier för pedagogik, didaktik och digitalisering. Däribland det ramverk som kallas för TPACK och som används som en analysgrund för att förstå lärares undervisningspraktik i relation till digitala teknik.
Digtial teknik, historia och historieundervisning, Delstudie 1:
Den första delstudien i avhandlingsarbetet byggde på en storskalig enkätstudie. Enkäten som låg till grund för denna finns nedan och är fri att använda, utifrån angiven licens.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Historieundervisning i en digital samtid: Innehåll, metoder och verktyg: Presentation av resultat från pågående forskning
Mikael Bruér
-
2023 | Artikel i tidskrift
Historical thinking in a digital environment: Swedish history teaching analysed through a TPACK lens
Mikael Bruér
-
2022 | Konferensbidrag
Digital teknik, historia och historieundervisning
Mikael Bruér
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Flervalsuppgifter i historia
Joel Rudnert, Mikael Bruér
-
2018 | Bok
SO-ämnena i blickfånget: Geografi, religionskunskap, historia och samhällskunskap
Mikael Bruér
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.