Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- För media
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
-
- Akademisk högtid
- Akademisk högtid
- Akademiska traditioner
På sidan
Presentation
Anders Lindh är fil. dr i historia och fil. lic. i religionshistoria, har gymnasielärarexamen och lärarlegitimation och har tidigare arbetat som lärare på gymnasiet i ämnena religionskunskap, filosofi och svenska. Anders har på Malmö universitet främst arbetat som lärare i huvudämnet Religion och lärande, men har även arbetat med nätbaserade kurser inom fältet kompetensutveckling och vuxenpedagogik. Han har arbetat många år med IT-relaterade frågor och med integrering av gestaltande uttrycksformer som bild och film i undervisning, först på gymnasiet, och sedan på Malmö universitet under de senaste 25 åren. Anders har också under flera år haft samarbete med UR (Utbildningsradion). Huvudsakligt forskningsområde är moderna gestaltningar av indisk religion och filosofi i västvärlden. Anders har mer än 25 års erfarenhet som VFU-lärare, främst för studenter på ämneslärarutbildningen. Han har även arbetat med historiska och idéhistoriska perspektiv och avslutade nyligen ett av Centrum för idrottsforskning finansierat projekt om sportskytterörelsen i Sverige ur ett mikrohistoriskt perspektiv.
Publikationer
-
2022 | Bok
Kvinnor och män i Lönsboda pistolskytteklubb 1963-2020: Ett lokalt perspektiv på skytterörelsen i Sverige
Mats Greiff, Anders Lindh
-
2016 | Artikel i tidskrift
Donovan och Maharishi: några reflektioner kring samhällsutveckling och andliga budskap i 1960-talets popkultur
Anders Lindh
-
2014 | Doktorsavhandling, monografi
"Unity pervades all activity as water every wave": principal teachings and philosophy of Maharishi Mahesh Yogi
Anders Lindh
-
2009 | Rapport
"Det är just det där, att man kan planera lektionerna på impuls...": om UR-program som strömmande media i skolan
Anders Lindh
-
2007 | Kapitel i bok, del av antologi
”På samma sätt som man kan analysera ett vetenskapligt arbete kan man alltså analysera ett konstnärligt arbete…” - Handledarperspektiv på alternativa examensarbetesformer och relationer mellan estetiska uttrycksformer, bedömning och vetenskaplighet
Anders Lindh