Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jesper Sjöström, professor i didaktik inriktning naturvetenskapsämnena, docent i naturvetenskapernas didaktik och legitimerad ämneslärare (i kemi, naturkunskap och hållbart samhälle för gymnasiet och kemi, biologi och matematik för åk 7-9). Är samordnare för både ämneslärarprogrammet och masterutbildningen i ämnesdidaktik.
Är för närvarande särskilt intresserad av följande fyra sammanlänkade forskningsspår: (1) Vision III för naturvetenskaplig utbildning och litteracitet, (2) bildningsorienterad undervisning för hållbarhet (t.ex. kring komplexa samhällsfrågor), (3) didaktiska modeller och modellering inom olika ämnesområden (främst naturvetenskap/miljö) och ämnesövergripande (för bildning och handlingskompetens), samt (4) konsekvenser för lärarutbildning och professionsutveckling.
Deltog under åren 2020-2022 i universitetets ledarskapsprogram "Framtidens forskningsledare”.
Publikationer
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Ämnesdidaktik
Jesper Sjöström
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Didaktik
Jesper Sjöström
-
2024 | Artikel, forskningsöversikt
Vision III of scientific literacy and science education: an alternative vision for science education emphasising the ethico-socio-political and relational-existential
Jesper Sjöström
-
2024 | Artikel i tidskrift
Critical Chemical Literacy as a Main Goal of Chemistry Education Aiming for Climate Empowerment and Agency
Jesper Sjöström, Merve Yavuzkaya, Gonzalo Guerrero, Ingo Eilks
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Knowledge contributions from different school subjects to cross-curricular didactics for Bildung and sustainability
Jesper Sjöström, Catarina Economou, Ann-Mari Edström, Jan-Eric Ekberg, Petra Svensson Källberg, Marie Larneby, Bodil Liljefors Persson, Ulrika Ryan, Per Schubert, Björn Wangen, David Örbring
Aktiviteter
- Ämneslärarprogrammet Malmö universitet
- Masterutbildning i ämnesdidaktik
- Om boken Didaktik för lärande och bildning
- Inlägg på Aktuella frågor i Sydsvenskan 2022-04-25
- NATDID Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- FontD Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas didaktik
- Google Scholar
- ResearchGate
- Web of Science, ResearcherID och Publons