Presentation

Jag är doktor i naturvetenskapernas och matematikens didaktik med en bakgrund inom sociologi och genusvetenskap. Jag har undervisat på flera olika kurser och program inom ledarskap och organisation och på lärarprogrammet samt genomfört olika projektutvärderingar.

I min forskning intresserar jag mig för hur idéer om kroppen, kön, sexualitet, etnicitet och relationer tar form och förmedlas i samhället i form av kunskap, policy och olika organiseringar. Teoretiskt är jag främst inspirerad av fenomenologi, poststrukturalism, postkolonial-och feministisk teori. Under senare tid har jag även kommit att intressera mig för nymaterialism och Actor-Network Theory (ANT).

I avhandlingen Orientations in Swedish Sexuality Education (2025) arbetar jag bland annat med Sara Ahmeds queer fenomenologiska angreppsätt för att undersöka hur sexualundervisning tar form i det svenska utbildningsväsendet genom kunskapsinnehåll, didaktiska förhållningssätt och förkroppsligande.

I mitt postdoc projekt Unpacking the Box (2025-2027) som finansieras av Crafoordska Stiftelsen undersöker jag lådans didaktiska möjligheter för att bygga kunskap genom nyfikenhet, fantasi och gemenskap i matematik- och naturvetenskapsundervisningen (inklusive sexualundervisningen). Genom att ta fasta på lådans fysiska gräns undersöks hur det dolda kan bidra till lärande genom att avdramatisera undervisningsinnehåll som kan upplevas vara komplext, tråkigt eller känsligt. I projektet arbetar jag bland annat med begreppet etisk distans för att synliggöra hur elever kan göras delaktiga utifrån sina egna kunskapsmässiga-och personliga villkor för att närma sig kunskapsinnehållet. Resultaten från projektet kan bland annat användas till att utveckla rekommendationer och nya former för undervisning som engagerar och möter eleverna där de befinner sig.