Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är doktor i naturvetenskapernas och matematikens didaktik med en bakgrund inom sociologi och genusvetenskap. Jag har undervisat på flera olika kurser och program inom ledarskap och organisation och på lärarprogrammet samt genomfört olika projektutvärderingar.
I min forskning intresserar jag mig för hur idéer om kroppen, kön, sexualitet, etnicitet och relationer tar form och förmedlas i samhället i form av kunskap, policy och olika organiseringar. Teoretiskt är jag främst inspirerad av fenomenologi, poststrukturalism, postkolonial-och feministisk teori. Under senare tid har jag även kommit att intressera mig för nymaterialism och Actor-Network Theory (ANT).
I avhandlingen Orientations in Swedish Sexuality Education (2025) arbetar jag bland annat med Sara Ahmeds queer fenomenologiska angreppsätt för att undersöka hur sexualundervisning tar form i det svenska utbildningsväsendet genom kunskapsinnehåll, didaktiska förhållningssätt och förkroppsligande.
I mitt postdoc projekt Unpacking the Box (2025-2027) som finansieras av Crafoordska Stiftelsen undersöker jag lådans didaktiska möjligheter för att bygga kunskap genom nyfikenhet, fantasi och gemenskap i matematik- och naturvetenskapsundervisningen (inklusive sexualundervisningen). Genom att ta fasta på lådans fysiska gräns undersöks hur det dolda kan bidra till lärande genom att avdramatisera undervisningsinnehåll som kan upplevas vara komplext, tråkigt eller känsligt. I projektet arbetar jag bland annat med begreppet etisk distans för att synliggöra hur elever kan göras delaktiga utifrån sina egna kunskapsmässiga-och personliga villkor för att närma sig kunskapsinnehållet. Resultaten från projektet kan bland annat användas till att utveckla rekommendationer och nya former för undervisning som engagerar och möter eleverna där de befinner sig.
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Beauty, Pleasure, and Vital Fluids in the Eighteenth Century Sexuality Education-A Hermeneutic Reading of the Linnaean Lecture About the Way to Become Together
Rebecka Fingalsson
-
2025 | Konferensbidrag
What's in the Box?: Exploring objects and telling diverse stories of sexuality in science education
Rebecka Fingalsson
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Orientations in Swedish sexuality education
Rebecka Fingalsson
-
2025 | Artikel i tidskrift
'Happy Stories' of Swedish Exceptionalism Reproducing Whiteness in Teaching and Biology Textbooks in Sexuality Education
Rebecka Fingalsson, Hannele Junkala
-
2024 | Konferensbidrag
Biological, Racialized and Pleasurable Bodies: Carl von Linné (Linnaeus) and sexuality education in the 1700s
Rebecka Fingalsson