Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Historia
och historiedidaktik
Historia och historiedidaktik är humanistiska forskningsfält med stor relevans för samhälle, kultur och individ. Forskningen undersöker både det förflutna och förmedlingar av historia för att förklara hur människor, institutioner, organisationer och samhällen upplever och konstruerar sin samtid. Som forskare analyserar vi både historien och samtiden för att förstå och förklara samhällsförändringar och innebörden av dessa.
Vid Malmö universitet har historie- och historiedidaktikämnet sin bas vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet, men forskare i historia finns vid flera institutioner och fakulteter. I institutionens forskning i historia sträcker sig tidsperspektivet främst från medeltid till nutid, men med betoning på modern historia. Profilerade inriktningar i vår forskning är muntlig historia, social- och kulturhistoria samt politisk historia. Vi forskar bland annat om sociala och kulturella rörelser, migration, livsberättelser och populärkultur ur olika teoretiska perspektiv. En betydande del av forskningen kännetecknas av en strävan att studera och utforska människors livsvillkor och erfarenheter och att synliggöra tidigare marginaliserade gruppers perspektiv, lärande, kulturarv och historia.
Historiedidaktisk forskning
Den historiedidaktiska forskningen omfattar dels historiekultur, historieförmedling och historieanvändning i samhället, dels utbildningsinriktad historiedidaktisk forskning. Inom den samhälleligt inriktade historiedidaktiken bedrivs forskning om politiskt och populärkulturellt historiebruk, som till exempel musik, datorspel och historiskt återskapande. Inom den utbildningsinriktade forskningen bedrivs både studier om befintlig historieundervisning och utvecklande forskning om hur historia kan undervisas.
Kritiska kulturarvsstudier
Vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet finns också stark forskning i kritiska kulturarvsstudier. Denna omfattar populär och publik historia, minnesproduktion och historiens tillgänglighet för varierande publiker. Vi utvecklar kunskap om kulturarv som historisk och kulturell process, samt om museer, samlingar och minnesplatser. Vår forskning berör aktivering och utveckling av kulturarv genom minnesaktivism, kulturarvspedagogik och metoder för deltagande och samskapande.
Forskningen i historia och historiedidaktik kännetecknas av dynamiska samarbeten mellan forskare där både historia, historiedidaktik och kritiska kulturarvstudier ingår.
Forskare, publikationer och projekt
Forskare, publikationer och projekt vid Malmö universitet som är kategoriserade med forskningsämnet historia.
Fredrik Alvén
Nils Andersson
Thom Axelsson
Cecilia Axelsson Yngvéus
Mikael Bruér
Ingmarie Danielsson Malmros
Robin Ekelund
Peter Gladoic Håkansson
Joakim Glaser
Ylva Grufstedt
Per Gunnemyr
Julia Håkansson
Bodil Liljefors-Persson
Anders Lindh
Vanja Lozic
Robert Nilsson Mohammadi
Stefan Nyzell
Jonas Qvarsebo
David Rosenlund
Joel Rudnert
Marianne Sjöland
Thomas Småberg
Seniorforskare
Docent
- Irene Andersson
Professorer emirata
- Monika Edgren
- Per Eliasson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Constructing History In The Post-Institutional Era: Disability Theatre As A Site Of Critique
Matilda Svensson, Niklas Altermark
-
2024 | Artikel i tidskrift
'Helten' Hammarskjöld
Dino Knudsen
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Viking and Old Norse Memoryscapes in Comics
Martin Lund
-
2024 | Konferensbidrag
Downliners Sect: Actors in Transnational Processes: A Discussion on the Album The Country Sect from 1965
Mats Greiff
-
2024 | Artikel, recension
Maja Bondestam, De utomordentliga: Normaliseringen av monster och naturens utkant 1600–1830
Cecilia Trenter
-
2024 | Artikel i tidskrift
Being a good scholar or a good person? Shared/sharing authority and the practice of taking scholarship for granted
Annika Olsson
-
2024 | Samlingsverk (redaktörskap)
Viking Heritage and History in Europe: Practices and Re-creations
Sara Ellis Nilsson, Stefan Nyzell
-
2024 | Bok
Grendels Skatt: Återskapad tidig medeltid och gränslanden mellan historia, sanning och fiktion. Och om att hitta (på) en sagolik skattgömma
Stefan Nyzell
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Resisting Democratisation: Arguments Against Female Enfranchisement Among Members of the Swedish Parliament 1866–1918
Pål Brunnström, Magnus Olofsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Editorial introduction: revisiting shared authority
Malin Thor Tureby, Annika Olsson
-
Forskningsprojekt
Att förstå epilepsi: Kunskap, utbildning och stigmatisering, 1950-2020
matilda.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att transformera genusgränser i idrottsorganisationer: Kvinnor i FIS genom exemplet Inga Löwdin
daniel.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Minne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Malmös muslimers historia fram till 1990
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Sveriges Riksdag 1867–2022: Ett ekosystem av länkad öppen data
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Sveriges riksdagsdebatter
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Sammanvävdheten – textilindustrin i Sverige och dess internationella kopplingar 1800-1990
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Moderna tider 1936
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Värdekonflikter vid förvaltandet av urban biologisk mångfald - fallstudier av svenska kommuner
anders.melin@mau.se -
Forskningsprojekt
Uruguayansk exil i Sverige. Att spåra det nuvarande förflutna i tre generationer
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
I exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
Forskningsprojekt
Kongressen för kulturell frihet och det kalla kriget om kultur i Norden, 1950-1967
dino.knudsen@mau.se -
Forskningsprojekt
Internationella idéer inom UNESCO: Digitala metoder för en global begreppshistoria
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Illiberal deliberation - communist regime travel controls as state capacity in everyday world politics
astrid.hedin@mau.se -
Forskningsprojekt
Välfärdsstaten analyserad: Textanalys och modellering av svensk politik, media och kultur, 1945-1989
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se
Forskarutbildning i historia och historiedidaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet historia och historiedidaktik.
Historia och historiedidaktik rymmer två dimensioner. Den mera renodlade historiedimensionen innebär att en tidsdimension är central.
Människors samlade livsvillkor - alltså inte bara delar som har direkt koppling till formell utbildning - studeras, med yttersta syfte att förstå relationen mellan ett föränderligt samhälle och vad som sker i olika utbildningssystem.