Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för samhälle, kultur och identitet
samhälle, kultur och identitet
Samhälle, kultur och identitet (SKI) är en flervetenskaplig institution i skärningspunkten mellan humaniora och samhällsvetenskap. Här står frågor kring relationen mellan människa och samhälle i fokus.
Utbildning vid SKI
Vid institutionen finns lärarutbildningar, studie- och yrkesvägledarutbildning samt historiska studier. Det finns tre ämneslärarutbildningar: samhällskunskap och lärande, historia och lärande och religionsvetenskap och lärande. Institutionen ansvarar också för grundlärarutbildning i samhällsorienterande ämnen med inriktning mot årskurserna F-6. Därtill finns utbildning i montessoripedagogik. Institutionen har ett övergripande ansvar för historieutbildningar vid Malmö universitet med kurser och program på kandidat, master och forskarnivå
Samhällsorienterande ämnen, F-6
Institutionen ansvarar för kurserna i de samhällsorienterande ämnena inom grundlärarutbildningen. I kurserna integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier i geografi, historia, religion och samhällskunskap. Såväl klassrumsnära perspektiv som kritiska perspektiv på omvärlden genomsyrar utbildningen.
Ämnesansvarig:
Frank Roxenby
Senait Bohlin
Ämneslärarutbildning årskurs 7-9 samt gymnasiet
Historia och lärande
Ämneslärarutbildningen i historia integrerar tre aspekter av historieämnet - ämneskunskaper, metodik och didaktik. Här förbereds du för ett yrkesliv som lärare i historia. Utbildningen genomsyras av förståelsen av att det människor gjort i det förflutna fortsätter att vara en verkande kraft in i framtiden. Vi lever idag med de problem och möjligheter som människor i det förflutna har skapat åt oss. På samma sätt skapar vi idag förutsättningarna för de människor som kommer att leva här i framtiden. Vi är både historieskapade och historieskapande.
Ämnesansvariga:
David Rosenlund
Religionsvetenskap och lärande
I Sverige och i världen idag aktualiseras ständigt frågor kring religion och etik samt religionens roll i samhället. Människor ställs inför en rad krav i ett modernt, globalt, inkluderande och mångfaldigt samhälle.
Ämnesansvariga:
Martin Lund
Erica Lundqvist
Samhällskunskap och lärande
I ämnet samhällskunskap och lärande studeras och problematiseras samhällsfrågor utifrån sociala, ekonomiska och politiska perspektiv. Sociologi, statsvetenskap och nationalekonomi är de akademiska discipliner som ingår när exempelvis media, internationella relationer och sociala frågor studeras. Ämnet växlar mellan mikro och makronivå, individ och identitet ställs i perspektiv till både global och lokal politik. Studenterna förbereds inför yrkeslivet som samhällskunskapslärare genom att arbeta med frågor om skola, makt och människors möjligheter att påverka sin omgivning.
Ämnesansvariga:
Joakim Glaser
Janna Lundberg
Historia
I ämnet historia studeras samhällsförändring över tid utifrån socialhistoriska och kulturanalytiska utgångspunkter. Ett underifrånperspektiv utgör ämnets utgångspunkt, det vill säga att konkreta människor och deras livsvillkor står i centrum. Perspektiv som klass, genus, generation, etnicitet är centrala. Ämnet har en inriktning mot hur livsbetingelser, livsvillkor och kultur förändrats och förändras i växelverkan med samhällsstrukturer och ekologiska förutsättningar. Sålunda studeras växelspelet mellan människan som kulturskapande aktör och den sociala, politiska och ekologiska omgivningen i ett förändringsperspektiv. Kritisk kulturanalys utgör ett teoretiskt perspektiv som genomsyrar ämnet. Såväl produktion, konsumtion, förmedling och reception av historia och kulturarv studeras utifrån ett samhällsperspektiv.
Ämnesansvarig:
Ylva Grufstedt
Studie- och yrkesvägledare
Utbildningen till studie- och yrkesvägledare är kombination av beteendevetenskap, samhällsvetenskap, vägledningsmetodik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). I utbildningen behandlas teoribildning inom sociologi, psykologi, pedagogik och teori om arbetslivet och arbetsmarknaden.
Ämnesansvarig:
Peter Gladoic Håkansson
Forskning vid SKI
Vid institutionen bedrivs humanistisk och samhällsrelevant forskning i samverkan mellan flera fält. I miljön bedrivs även ämnesdidaktisk forskning. I vår forskning strävar vi efter att bidra till ett kulturellt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle med hjälp av kulturanalytiska och samhällskritiska perspektiv och metoder. Forskningen äger rum i nära samverkan med aktörer och institutioner i det omgivande samhället som exempelvis skola och kulturarvsinstitutioner. I miljön bedrivs forskning som undersöker människors livsvillkor och erfarenheter i samtiden och i det förflutna, ofta med fokus på marginaliserade gruppers perspektiv, lärande, kulturarv, religion och historia. Vid institutionen finns en forskarutbildning i historia och historiedidaktik som bedrivs i nära anslutning till den Nationella forskarskolan i historiska studier och forskarskolan Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram).
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
-
Personal
Dennis Albertsen - Doktorand
dennis.albertsen@mau.se -
EAPersonal
Erik Alvstad - Universitetslektor
erik.alvstad@mau.se -
Personal
Fredrik Alvén - Docent/Universitetslektor
fredrik.alven@mau.se -
NAPersonal
Nils Andersson - Universitetslektor
nils.andersson@mau.se -
Personal
Malin Axelsson - Universitetsadjunkt
malin.i.axelsson@mau.se -
CAPersonal
Cecilia Axelsson Yngvéus - Universitetslektor
cecilia.axelsson.yngveus@mau.se -
Personal
Peter Bauer - Postdoktor
peter.bauer@mau.se -
Personal
Mato Bosnjak - Doktorand
mato.bosnjak@mau.se -
Personal
Mikael Bruér - Doktorand/Universitetsadjunkt
mikael.bruer@mau.se -
IDPersonal
Ingmarie Danielsson Malmros - Universitetslektor
ingmarie.danielsson.malmros@mau.se -
Personal
Rikard Einegard - Doktorand
rikard.einegard@mau.se -
PEPersonal
Per Eliasson - Docent/Timavlönad
per.eliasson@mau.se -
Personal
Elin Ennerberg - Docent, Universitetslektor, biträdande
elin.ennerberg@mau.se -
Personal
Emilia Frölich - Internationell handläggare
emilia.frolich@mau.se -
Personal
Peter Gladoic Håkansson - Docent/Universitetslektor
peter.hakansson@mau.se -
JGPersonal
Joakim Glaser - Universitetslektor
joakim.glaser@mau.se -
Personal
Mats Greiff - Professor
mats.greiff@mau.se -
Personal
Ylva Grufstedt - Universitetslektor
ylva.grufstedt@mau.se -
PGPersonal
Per Gunnemyr - Universitetsadjunkt
per.gunnemyr@mau.se -
Personal
Niklas Gustafson - Universitetslektor
niklas.gustafson@mau.se -
Personal
Magnus Gustafson - Doktorand
magnus.gustafson@mau.se -
EHPersonal
Emma Hall - Universitetsadjunkt
emma.hall@mau.se -
Personal
Manon Hedenborg White - Docent/Universitetslektor
manon.hedenborg-white@mau.se -
MHPersonal
Mona Hemmaty - Universitetslektor, biträdande
mona.hemmaty@mau.se -
JHPersonal
Julia Håkansson - Universitetsadjunkt
julia.hakansson@mau.se -
JHPersonal
Joel Högberg - Doktorand
joel.hogberg@mau.se -
MJPersonal
Malin Jonsson - Doktorand
malin.jonsson@mau.se -
Personal
Anders Karlsson - Universitetsadjunkt
anders.karlsson@mau.se -
Personal
Bodil Liljefors-Persson - Professor
bodil.liljefors@mau.se -
Personal
Anders Linde-Laursen - Professor
anders.linde-laursen@mau.se -
Personal
Anders Lindh - Universitetslektor
anders.lindh@mau.se -
Personal
Martin Lund - Universitetslektor
martin.p.lund@mau.se -
Personal
Janna Lundberg - Universitetslektor
janna.lundberg@mau.se -
Personal
Emma Lundin - Universitetslektor
emma.lundin@mau.se -
Personal
Johan Lundin - Professor
johan.lundin@mau.se -
Personal
Erica Lundqvist - Universitetslektor
erica.li-lundqvist@mau.se -
Personal
Ivar Morgan - Doktorand
ivar.morgan@mau.se -
Personal
Robert Nilsson Mohammadi - Universitetslektor, biträdande
robert.mohammadi@mau.se -
Personal
Stefan Nyzell - Prefekt/Professor, biträdande
stefan.nyzell@mau.se -
Personal
Nina Palmgren - Universitetsadjunkt
nina.palmgren@mau.se -
BPPersonal
Bo Persson - Universitetsadjunkt, senior
bo.persson@mau.se -
Personal
Lars Pålsson Syll - Professor
lars.palsson-syll@mau.se -
Personal
Lisa Ringblom - Projektforskare
lisa.ringblom@mau.se -
Personal
David Rosenlund - Docent/Universitetslektor
david.rosenlund@mau.se -
Personal
Petronella Rosenquist - Doktorand
petronella.rosenquist@mau.se -
JRPersonal
Joel Rudnert - Universitetslektor
joel.rudnert@mau.se -
MSPersonal
Marianne Sjöland - Projektforskare
marianne.sjoland@mau.se -
Personal
Thomas Småberg - Professor, biträdande
thomas.smaberg@mau.se -
Personal
Malin Thor Tureby - Professor
malin.thor@mau.se -
Personal
Cecilia Trenter - Professor
cecilia.trenter@mau.se -
Personal
Kristin Wagrell - Postdoktor
kristin.wagrell@mau.se -
Personal
Frida Wikstrand - Universitetslektor
frida.wikstrand@mau.se
-
2024 | Konferensbidrag
‘Run three laps around the house’: A rural life of supportive love and free childhood
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2024 | Artikel, recension
Maja Bondestam, De utomordentliga: Normaliseringen av monster och naturens utkant 1600–1830
Cecilia Trenter
-
2024 | Artikel i tidskrift
Pojkars och flickors temporala orientering och interesse för historia i Sverige
Fredrik Alvén
-
2024 | Samlingsverk (redaktörskap)
Viking Heritage and History in Europe: Practices and Re-creations
Sara Ellis Nilsson, Stefan Nyzell
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Western Esotericism
Manon Hedenborg White
-
2024 | Bok
Grendels Skatt: Återskapad tidig medeltid och gränslanden mellan historia, sanning och fiktion. Och om att hitta (på) en sagolik skattgömma
Stefan Nyzell
-
2024 | Artikel i tidskrift
Editorial introduction: revisiting shared authority
Malin Thor Tureby, Annika Olsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Listening for moments of shared authority in archived interviews
Malin Thor Tureby, Jesper Johansson
-
2024 | Artikel i tidskrift
‘Sharing authority’ as ‘learning together’: Henry ‘Hank’ Greenspan in conversation with Malin Thor Tureby
Malin Thor Tureby, Henry Greenspan
-
2024 | Konferensbidrag
‘My future plans?’ Young women’s early accounts on freedom and life after the Holocaust
Malin Thor Tureby
-
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Minne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Artificiell intelligens som en fråga för den globala politiska ekonomin – aktörer, strukturer, begränsningar och möjligheter
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
På väg mot jämställdhet? Könsintegrerande processer i lastbilsföraryrket
lisa.ringblom@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
I exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se
-
Seminarium , 5 mars |
INSTÄLLT Seminariet för fantastik och populärkultur: rollspel
-
Seminarium , 7 mars |
Tobias Birgersson – Högre seminariet i Historia och historiedidaktik
-
Seminarium , 14 mars |
Att förstå epilepsi: Kunskap, utbildning och stigmatisering 1950–2020
-
Seminarium , 19 mars |
Jonas Alwall: Islamofobi i Malmö
-
Seminarium , 21 mars |
Per Faxneld – En touch av zen: Andlighet inom japanska kampkonster i Sverige
-
Seminarium , 26 mars |
Seminariet för public humanities – Kulturarv, samskapande och framtidskompetens
-
Seminarium , 4 april |
Equal access to historical knowledge? SES, gender and first language
-
Seminarium , 11 april |
Mato Bosnjak – Högre seminariet i Historia och historiedidaktik
-
Seminarium , 16 april |
Leif Stenberg – Fotboll och religion
-
Seminarium , 17 april |
Seminariet för SO-didaktik och skolfrågor – Utbildning i SO för grundskolelärare
-
Seminarium , 18 april |
Bo Eriksson – Nära monsterupplevelser: monstervetenskap med historisk utblick
-
Seminarium , 19 april |
Slutseminarium – Magnus Gustafson
-
Seminarium , 24 april |
Revisiting Shared Authority
-
Seminarium , 25 april |
Stephan Brunow – Seminariet för samhällsstudier
-
Seminarium , 25 april |
Alice Porsfelt and Julie Goodrich – Oral histories about DIY music in Malmö
-
Seminarium , 25 april |
Swedish Riksdag 1867–2022: An Ecosystem of Linked Open Data (SWERIK).
-
Seminarium , 2 maj |
Sexualfilosofiska tankegångar hos Hinke Bergegren 1880–1936
-
Seminarium , 15 maj |
INSTÄLLT: Matias Kaihovirta – Den finlandssvenska folkbytesteorin
-
Seminarium , 16 maj |
Ungdomskultur, värden och politisk subjektivitet i rurala rumsligheter
-
Seminarium , 16 maj |
Dennis Albertsen – Högre seminariet i Historia och historiedidaktik
-
Seminarium , 21 maj |
Ernils Larsson: Helgedomsshinto i efterkrigstidens Japan
-
Seminarium , 23 maj |
Julia Håkansson och Emma Severinsson: Historiebruk i svensk modepress 1920–1970
-
Seminarium , 30 maj |
Mikael Bruér – Högre seminariet i Historia och historiedidaktik
-
Seminarium , 13 juni |
Vikingar och vikingatid i skandinavisk historiekultur
Forskningsämnen
Samarbeta med SKI
Vår forskning och utbildning sker i nära samarbete med det omgivande samhället. Kontakta oss gärna med förslag på samverkan med våra forskare eller studenter.
Nationella proven i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.