Höst 2026 - Termin 3
- Moderna språk läses i Lund höstterminen 2026
Vår 2027 - Termin 4
- Moderna språk läses i Lund vårterminen 2027
Vill du arbeta med ungdomar i en spännande ålder på tröskeln till vuxenlivet? Då är ämneslärarutbildning något för dig. Som ämneslärare har du ett spännande och utmanande yrke med ungdomar som håller på att utveckla ett kritiskt tänkande och som funderar över de stora livsfrågorna. Du fördjupar dina kunskaper i dina favoritämnen som du studerar med sikte på att bli en kunnig och inspirerande lärare för morgondagens vuxna.
Att bli lärare inom idrott och hälsa ger dig en fantastisk möjlighet att positivt påverka unga människors liv. Du får chansen att inspirera och utbilda nästa generation i att förstå och värdesätta idrott, rörelse och fysisk aktivitet för hälsa och välbefinnande.
Inriktningen ger dig en bred och djup förståelse för idrott och hälsa och dess roll i samhället. Du kommer att studera idrott ur olika perspektiv som upplevelse, hälsa och prestation. Fokus ligger på att förena individens utveckling med samhälleliga frågor samt att undersöka lärandets villkor i olika miljöer.
Under utbildningen får du möjlighet att utforska och utveckla dina förmågor inom en mängd olika rörelseformer, från traditionella idrotter till innovativa rörelselekar. Du fördjupar dig också i ämnen som träningslära och anatomi.
Studierna ger dig kompetens att skapa inkluderande och utvecklande lärandemiljöer för elever med olika förutsättningar. Studierna fokuserar på fyra viktiga kompetenser som en lärare i idrott och hälsa behöver: lärarkompetens, ämneskompetens, rörelsekompetens och didaktisk kompetens (tekniker och metoder för undervisning). Dessa delar ger dig både en djupare förståelse och en unik möjlighet att forma din framtida yrkesroll utifrån dina intressen och styrkor.
Yrket erbjuder en unik möjlighet att göra en verklig skillnad i människors liv genom att hjälpa dem att upptäcka glädjen och fördelarna med rörelse, fysisk aktivitet och hälsosamma levnadsvanor. Du kan bidra till en starkare och friskare framtid för dina elever.
Ämnesstudierna i idrott och lärande omfattar 90 hp.
Under utbildningens andra termin har du möjlighet att välja om du vill studera två eller tre ämnen. Du kan då välja att antingen läsa ett ämne om 60 hp, eller två ämnen om 45 hp vardera.
Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagd utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen. Här utvecklar du din förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Den täta kontakten med skolan gör att du kan använda dina praktiska erfarenheter i de teoretiska studierna. Utbildningen ger dig gedigna ämneskunskaper och förmågan att stödja elevers kunskapsutveckling och att bedöma och betygsätta deras prestationer.
I utbildningen ingår studier inom lärarutbildningsämnen med relevans dina ämnesval. I förstaämnet skriver du två självständiga arbeten varav ett är ditt examensarbete. Utbildningen har också en utbildningsvetenskaplig kärna (60 hp) som behandlar frågor som är centrala för lärare. En del av den utbildningsvetenskapliga kärnan läser du tillsammans med ämnesstudierna i ditt förstaämne. Det gäller till exempel allmändidaktik och lärandeteorier. Andra delar studerar du i separata kurser såsom pedagogiskt ledarskap och specialpedagogik.
Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande i de ämnen som du kommer att undervisa i. Särskild vikt läggs vid att du som blivande lärare utvecklar din interkulturella kompetens och din förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.
Vissa ämnen ges endast som förstaämnen, men går att kombinera med idrott som andraämne. De självständiga arbetena som ingår i utbildningen (15+15 hp) skrivs i förstaämnet, vilket innebär att idrott som andraämne omfattar 60 hp.
Du ansöker till förstaämnet och väljer idrott som andraämne under tiden som du går din utbildning.
Följande ämnen kan kombineras med idrott som andraämne:
Som student vid Malmö universitet studerar du i en kreativ miljö på ett modernt universitet med en forskningsmiljö som har fokus på ämnesinnehåll och ämnesdidaktik samt ungdomars livsvillkor och identitetsskapande processer. Som student ska du känna stöd och trygghet i att det finns en koppling mellan den verksamhetsförlagda utbildningen, de teoretiska studierna och den utbildningsvetenskapliga kärnan som tar upp frågor kring bland annat pedagogiskt ledarskap och specialpedagogik.
Som student på har du många möjligheter till utlandsstudier då Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarprogrammet kan du ansöka om utbytesstudier termin fyra då du läser ditt andraämne/tredjeämne.
Utbildningen leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7–9. En ämneslärarexamen för grundskolans årskurser 7–9 där bild, eller idrott och hälsa ingår ger behörighet att undervisa i ämnet också i årskurserna 1–6.
En ämneslärarexamen för grundskolans årskurser 7–9 ger behörighet att undervisa i de ämnen som ingår i examen också i årskurserna 4–6 samt i gymnasieskolan om din utbildning i ämnet omfattar minst 90 högskolepoäng (för svenska och samhällskunskap krävs 120 hp).
Se Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsprognos för ämneslärare
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Idrott och hälsa 1 eller motsvarande kunskaper, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för de ämnen du väljer under utbildningen.
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Olivia Sygdziak älskar sport och har spelat fotboll sedan hon var liten, men också volleyboll, innebandy och hållit igång med egen träning. När det blev dags att studera vidare efter gymnasiet sökte hon flera utbildningar, som fysioterapeut, idrottslärare, förskollärare och idrottsvetare.
Olivia Sygdziak älskar sport och har spelat fotboll sedan hon var liten, men också volleyboll, innebandy och hållit igång med egen träning. När det blev dags att studera vidare efter gymnasiet sökte hon flera utbildningar, som fysioterapeut, idrottslärare, förskollärare och idrottsvetare.
Olivia kom in på sitt förstahandsval, idrottsvetenskapligt program vid Malmö universitet, och påbörjade utbildningen. Men ganska snart kände hon att hon var skoltrött och behövde ett sabbatsår för att få tillbaka motivationen.
– Jag reste och jobbade under ett år i stället. När jag sedan började utbildningen till idrottslärare hade jag fått tillbaka energin och det kändes helt rätt.
Att studievalet föll på Malmö beror på att hon är uppvuxen i staden och trivs. Med stadsbussar, tåg och cykelbanor runt knuten är det enkelt att ta sig till universitetet.
– Det är väldigt bra att studera i sin hemstad. Min mamma studerade till förskollärare här och jag har fått inspiration från henne, säger Olivia.
På gymnasiet gick hon samhälle och beteende, och lärde sig mycket om människor under kurserna i psykologi, sociologi och ledarskap. Kunskaperna har hon nytta av i studierna, eftersom läraryrket handlar mycket om relationer.
– Jag hatade matematik i början av gymnasiet, men andra året hade jag en lärare som såg mig som person och pratade med mig. I stället började jag älska matematik och fick bättre betyg i ämnet. Jag tar med mig erfarenheten ut i skolan – att se eleverna som egna individer och säga ”Bra jobbat!” eller ”Hur var det i helgen?”.
Första året på ämneslärarutbildningen handlade nästan bara om idrott; träningslära, anatomi, fysiologi, hur kroppen fungerar och muskel- och skelettdelar.
– Jag har lärt mig om minsta lilla muskelfiber, det är en krävande kurs men verkligen spännande. Det ingår också praktiska delar och vi har tränat på bollövningar, lekar, simning, orientering och friluftsliv. Jag håller idrottslektioner och kan koppla det till de didaktiska frågorna.
I ämneslärarutbildningen lär sig studenterna didaktik, pedagogik och lektionsplanering, och får träning i konflikthantering och sociala relationer.
– Under andra terminen hade jag verksamhetsförlagd utbildning på Katedralskolan i Lund, där jag höll idrottslektioner med eleverna. Det var en större klass, men alla lyssnade och var flitiga. Snart kommer vi att ha två månaders praktik på samma skola som tidigare.
Idrott var ett självklart förstaämne för Olivia, men det var inte lika lätt att välja andraämne. Hon valde religion och studerade det under ett år, då studenterna fick fördjupa sig i hinduismen, buddhismen, judendomen, kristendomen och islam.
– Vi fick planera lektioner om de olika religionerna. En av de roligaste delarna var en bussresa till Ales stenar och Kungagraven i Kivik. Att få uppleva platser på riktigt är ett bra sätt att undervisa elever i religion.
Under utbildningen har Olivia lärt sig att anpassa undervisningen så att det är lika förutsättningar för alla på idrotten.
– Jag har också skrivit en uppsats på temat tävlingsmoment. I tävlingar kan det bli skillnader mellan tjejer och killar, där vissa presterar bättre än andra. Samtidigt är tävlingar ett bra sätt att lära sig att kommunicera och samarbeta, vinna eller förlora.
När Olivia är klar med utbildningen är hon behörig att undervisa från årkurs 1 till gymnasiet.
– Jag valde ämneslärare i gymnasieskolan eftersom det känns seriöst och jag får behörighet att undervisa i de högsta årskurserna, men kan även undervisa i de lägre årskurserna.
Det är stor skillnad mellan gymnasiet och högskolan, är Olivias erfarenhet.
– Lärplattformen var helt ny för mig, jag skulle hitta till biblioteket för att låna böcker och registrera mig på kurser i ett annat system. Studietekniken är också annorlunda, det gäller att hinna skriva allt på datorn. I gymnasiet kan du fråga dina lärare, men i högskolan har du mycket mer eget ansvar. Det är ett helt nytt liv, men också en kul utmaning.
Tre saker: Om du brinner för idrott, vill jobba med barn och ungdomar, och tycker om att ha en ledarroll, så ska du välja att bli idrottslärare. När du gillar ditt ämne så smittar det av sig till eleverna.
Att öka den fysiska aktiviteten i skolan hjälper elevernas inlärning, samarbete och hälsa, enligt Dastan Rashid. I det nya jobbet som idrottslärare i årskurs 7–9 i Malmö har han nytta av sina erfarenheter av att vägleda elever och arbeta med skolans värderingar. Och nu tror han att han hittat rätt.
Att öka den fysiska aktiviteten i skolan hjälper elevernas inlärning, samarbete och hälsa, enligt Dastan Rashid. I det nya jobbet som idrottslärare i årskurs 7–9 i Malmö har han nytta av sina erfarenheter av att vägleda elever och arbeta med skolans värderingar. Och nu tror han att han hittat rätt.
– Nu får jag chansen att bara fokusera på idrott och hälsa tillsammans med en kollega. Jag inspireras av att det är en skola som jobbar för elevernas och medarbetarnas bästa, säger han.
I första jobbet på en grundskola i Klippan fick Dastan ansvar för att bygga upp värdegrundsarbetet i skolan. Han planerade också olika aktiviteter för rasterna och verksamheten utomhus. Efter det blev han lärare på en gymnasieskola i Helsingborg, där han undervisade och stöttade elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
– Det handlar om elever med autism, adhd eller asperger. Jag hjälper dem att hitta vägar till att nå sina mål och utvecklas i sin egen takt. Eleverna går antingen ett högskoleförberedande eller yrkesförberedande program, alternativt ett introduktionsprogram.
Sedan första jobbet har Dastan också varit mentor för studenter som behöver pedagogiskt stöd vid Malmö universitet. Han hjälper studenterna och lär sig samtidigt mycket själv längs vägen.
– Kunskapen att vara mentor behövs i mitt jobb, eftersom jag konstant handleder elever genom deras resa. Mitt tips är att vara mentor eller jobba vid sidan om studierna, så att du kan ta med dina kunskaper och erfarenheter ut i arbetslivet.
Dastan började studera idrott och hälsa vid ett annat universitet, men bytte sedan till ämneslärarutbildningen på Malmö universitet.
– Mitt förstaämne är idrott och jag var intresserad av att läsa religion som andraämne. När jag började i Malmö kunde jag tillgodoräkna mig nästan alla kurser, 45 poäng, från den tidigare utbildningen.
Dastan har bott i Lund och pendlat till Malmö under hela utbildningen, vilket har varit smidigt. Han har studerat till ämneslärare inom gymnasieskolan och ser det som en fördel att utbildningen är flera år, eftersom det alltid finns mer att lära i läraryrket.
– Jag har nytta av alla kunskaper från universitetet. Den verksamhetsförlagda utbildningen fungerade utmärkt – när jag arbetade på skolor fick jag använda mina kunskaper i praktiken. Som lärare har jag ett dubbelt uppdrag att utbilda och fostra. Värden som ödmjukhet och generositet kommer eleverna att ha nytta av i livet.