- Bruns, Axel (2013) ‘From Homepages to Network Profiles: Balancing Personal and Social Identity’, http://snurb.info/files/2013/From%20Homepages%20to%20Network%20Profiles.pdf.
- Epikanalys: en introduktion (1990). Holmberg, Claes-Göran, Ohlsson, Anders (red.). Lund: Studentlitteratur, i urval.
- Falkheimer, Jesper och Mats Heide (2003) Reflexiv kommunikation: nya tankar för strategiska kommunikatörer. Malmö: Liber.
- Fleischer, Rasmus (2011), Boken och biblioteket, Ink bokförlag, 2011.
- Forsberg, Jenny (2012) Blogga, tvittra och fejsbucka - Kommunicera effektivt i sociala medier [Elektronisk resurs]. Norstedts.
- Forsman, Malin (2011) Internetpublicering och sociala medier: en juridisk vägledning. 4. uppl. Stockholm: Norstedts juridik.
- Lenemark, Christian (red. 2012) Litteraturens nätverk. Berättande på internet. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1, 3-7
- Lindstedt, Inger (2013; uppl. 2) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
- Perryman, Neil (2008) ‘Doctor Who and the Convergence of Media: A Case Study in Transmedia Storytelling’, http://robertoigarza.files.wordpress.com/2008/11/art-doctor-who-and-the-convergence-of-media-a-case-study-perryman-2008.pdf.
- Phillips, Andrea (2012) A Creator's Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platforms. New York: McGraw-Hill.
- Rosengren, Richard (2011), Karaktärer, repliker, dialog, Studentlitteratur, kap. 3-5.
- Walker Rettberg, Jill (2008) Blogging. Digital Media and Society Series. Cambridge: Polity Press.
Digitala resurser
- @copyrightsidan.se. Din kompletta resurs för information om upphovsrätt. www.copyrightsidan.se/
- e-utveckling. se : Skriva för webben. www.eutveckling.se/riktlinjer/webb/ (2012-02-15)
- Lloyd, Sara (2008) A book publisher’s manifesto for the 21st century. thedigitalist.net/wp-content/uploads/2008/05/a-book-publishers-manifesto-for-the-21st-century.pdf
- Wackå, Fredrik (2012) Webbredaktörens ABC. www.wpr.se (2012-02-15)
- Datainspektionen. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
- Bonus. http://www.bonuscopyright.se/
Referenslitteratur (används enligt lärarens instruktioner)
- Carlén-Wendels, Thomas (2005) Upphovsrätt i reklam och media. Lund: Studentlitteratur
- Leth, Göran & Torsten Thurén (2000) Källkritik för internet. Styrelsen för psykologiskt försvar. www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/kallkritik_internet.pdf
- Spelregler för press, TV, radio (2007). Pressens samarbetsnämnd, TU Service AB. Internet: Spelregler för press, radio och tv. Svenska Journalistförbundet. www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=portal
- Thurén, Torsten (2003) Sant eller falskt: metoder i källkritik. Krisberedskapsmyndigheten. www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/KBM/Utbildningsserie/sant_eller_falskt_utb_2003-7.pdf
- ”Yttrandefrihet på nätet”. Internetguide. www.nic-se.se/more/aboutguide/freespeech