Bild och text kan användas på många sätt för att informera, kommunicera och påverka. På Malmö universitet finns utbildningar för dig som vill lära dig mer om media, design och kommunikation och dess förhållande till framtidens teknik och medier. För dig som är intresserad av formgivning kan ämnen som grafisk design, visuell kommunikation och produktdesign vara aktuella. Vi har även fristående kurser i ämnen som fotografering, rörlig bild, kreativt skrivande och mycket mer.

Hitta utbildning

Du kan läsa både kurser och program inom media, design och kommunikation på både grundnivå och avancerad nivå. 

”En kurs för dig som vill ta ny sats – med ett specifikt projekt eller med hela din verksamhet”

Ylva Frick arbetar som konstnär och projektledare i Malmö. För henne har kursen 'Kulturproduktion, en kontextualisering i praktik och teori' öppnat dörrar till nya intressen inom kultur och skapande som resulterade i utställningen Rikta om, ett projekt med syfte att belysa vår relation till...

”En kurs för dig som vill ta ny sats – med ett specifikt projekt eller med hela din verksamhet”

Ylva Frick arbetar som konstnär och projektledare i Malmö. För henne har kursen 'Kulturproduktion, en kontextualisering i praktik och teori' öppnat dörrar till nya intressen inom kultur och skapande som resulterade i utställningen Rikta om, ett projekt med syfte att belysa vår relation till återanvänd inredning.

Ylva har sedan tidigare en utbildning i fri konst från Islands konsthögskola. Hon har senare valt att fördjupa sina kunskaper genom att läsa kurserna Projektledning och Kulturproduktion på Malmö universitet. Projektet Rikta om var en del av utställningen Living Spaces producerad tillsammans med klasskamraten och fotografen Jennie Österberg.

Varför valde du att söka till kursen i kulturproduktion?

”Initialt var anledningen att jag letade en fortsättning efter att jag pluggat projektledning en termin, en fortsättning där jag kunde inrikta mig på projektledning inom kultur. Under kursens gång blev anledningen en annan. Jag kom på att jag ännu inte riktigt hittat rätt i mitt arbete som konstnär. I kursen blev vi ombedda att kartlägga vår egen verksamhet och det blev tydligt att j jag sökte ett annat område inom kultur. Ett område som jag verkligen kände passion och driv inför - inredning.

När jag var barn gjorde jag ritningar av planlösningar och idéer till möbler och lampor. När jag blev ombedd att städa mitt rum så gjorde jag det till ett inredningsprojekt där jag gjorde ritningar på hur rummet skulle möbleras om efter städningen. Vi kan säga att sängen fick stå på en del opraktiska ställen… När jag tog upp mitt intresse för inredning så kände jag stöd från lärare och studenter i kursen, och bestämde mig för att testa! Det enda kravet jag själv hade på projektet var att jag faktiskt skulle få flytta runt möbler.”

Vad har varit mest värdefullt av det du lärt dig på kursen?

”Att definiera handlingsutrymme baserat på mina drömmar, omvärldsanalys och kulturpolitik, och därigenom hitta ingångar till att förverkliga mina projekt.”

Hur skulle du beskriva arbetet med ’Rikta om’?

”Rikta om är ett sovrum skapat utan en enda nyinköpt möbel eller inredningsdetalj. Allt är begagnat. Sängen är bortskänkt via en annons på internet, byrån är hittad i en container, spegeln är köpt i en secondhandbutik. Sovrummet byggdes upp i en liten butikslokal på Augustenborg i Malmö. Ett samarbete med fotograf Jennie Österberg, som också gick kursen, resulterade i utställningen Living Spaces där Jennie ställde ut sin bild Spaceability i sovrummet.

Många av oss människor vill omge oss med fina saker, och det är någonting vackert och viktigt för vårt välbefinnande. Problemet är att de rådande normerna för att skapa fina hem är att antingen köpa “nytt och fräscht” eller att följa trenden att köpa begagnat men inom ramen för det som räknas till “designklassiker” eller det som anses vara “coolt och retro.” Detta antingen eller gör att vi trots uppsvinget för secondhandförsäljning fortsätter att avfärda en stor del av alla begagnade möbler.

Vi tänker ofta att källsortering och återvinning är svaret på klimatkrisen, vilket gör att vi ironiskt nog har börjat producera större mängder avfall. I Sverige köper vi till och med in avfall från andra länder för att bränna och utvinna energi. Vi har en cirkulär ekonomi där produktionen, transporten, förbränningen och återvinningen tar störst plats och bidrar till enorma mängder miljöfarliga utsläpp. Det håller inte. Vi måste sluta skaffa nya saker och sluta slänga så mycket som vi gör, och ge återanvändning störst plats i den cirkulära ekonomin.

Rikta om är ett sovrum som tar avstånd från antingen-eller-mentaliteten när det gäller inredning och är skapat av det som finns tillgängligt. Ett sovrum som är brokigt samtidigt som det är samstämt, där exklusiva och billiga material kan ligga och gosa nära varandra, och där lampor riktas om för att lysa upp ett vackert hem där både välbefinnande och miljö får plats.”

LIVING SPACES_BEFORE.jpg

Utrymmet innan. Foto: Jennie Österberg

LIVING SPACES_AFTER.jpg

Utrymmet under utställningen. Rikta om är ett sovrum skapat utan en enda nyinköpt möbel eller inredningsdetalj. Foto: Jennie Österberg

Hur har gensvaret varit?

”Från att bara vilja flytta runt möbler till att bli erbjuden butikslokalen på Augustenborg utvecklades projektet från att skapa ett mysigt sovrum till att bli en mötesplats för mig och människorna som bor i området. Jag fick chans till fantastiska samtal och möten som handlade delvis om begagnade grejer men ännu mer om deras förhoppningar och drömmar om det rummet; någonstans där du kan få en kaffe för 10 kr, en lägenhet, en frisörsalong för barn, ett skrädderi, en elektronikbutik, med mera. Dessutom kom samma fyra barn till utställningen varje dag och gjorde rummet till en del av deras lek samtidigt som de tog med sig andra kompisar, och vi hade bra samtal om återbruk och vackra hem.”

Vad har varit roligast med projektet?

”Att säga ja. Ja till möbler som inte följer retrotrenden. Ja till växter som glömts bort. Ja till barn som vill gömma sig under sängen och hjula på mattan. Ja till någon som vill lämna en gigantisk tung spegel (fastän jag redan hade en spegel och den inte fick plats i utställningen, för att sedan ge den till någon som passerade på gatan). Ja till kaffe hemma hos någon som bor i huset. Ja till att sitta ner i en timme och prata om allt möjligt.

Att ge. Ge vidare möbler och inredning till människorna som bor där. Ge en plats för möten, samtal och lek.

Att få. Få använda lådcykeln som tillhör huset. Få citronvatten en varm försommardag. Få hjälp med att bära möbler. Få lycka-till-hälsningar.”

Vem skulle du rekommendera kursen till?

”Alla som har påbörjat en resa inom kultur, men vill omvärdera, blåsa nytt liv i, hitta andra ingångar, utvecklas till en starkare entreprenör. Alla som vill ta ny sats! Med ett specifikt projekt eller med hela sin verksamhet!”

En kurs för dig som vill utveckla ditt tänk

Ett sammanhang där man får växa i sin kreativitet och själv sätta gränserna för vad som är möjligt var det som lockade Casper Jarmo att läsa kursen Experimentell medieproduktion.

En kurs för dig som vill utveckla ditt tänk

Ett sammanhang där man får växa i sin kreativitet och själv sätta gränserna för vad som är möjligt var det som lockade Casper Jarmo att läsa kursen Experimentell medieproduktion.

Teknik i framkant

Kursen innehåller övervägande praktiskt arbete med teknik som ligger i framkant. Teknik som Casper Jarmo i kontakt med branschen upptäckt att alla ännu inte har koll på, till exempel binaurala ljudinspelningar, projection mapping och mixed reality walks.

– Jag tror det är det bästa sättet att lära sig på, att dyka in i det och bara prova och köra. För du har ju inte den pressen som vi har i arbetslivet att du måste leverera. Du har tid på dig att misslyckas och experimentera.

Utbyte från grupparbeten och individuell slutproduktion

Kursen kan sökas av studenter från många olika bakgrunder, förkunskaper inom medieproduktion är enligt Casper Jarmo inte nödvändigt. Han kunde själv fördjupa de kunskaper han hade tagit till sig från sin kandidatutbildning i visuell kommunikation.

– Jag det var schysst upplagt att det är mer grupparbeten i början, just för att folk är på olika kunskapsnivåer och vi kan peppa varandra och komma med idéer. Under kursen kunde vi plocka av varandra för alla har nånting att komma med. Sen fick vi chansen att göra en större individuell produktion i andra halvan av kursen.

I sin slutproduktion kombinerade Casper Jarmo kursens olika delmoment i en immersiv interaktiv live performance. I en byggnad som var rivningshotad blev publiken deltagare i den improviserade teaterföreställningen. Därtill livestreamades produktionen och den blev efteråt också en dokumentär.

– Min påhittade story hade en förankring i en diskussion som pågick i samhället. Jag bjöd in politiker, folk som jobbar för Helsingborgs stad och deltagare som jag inte kände och satte dem i publiken. Byggnaden fick senare bygglov och revs inte.

Ett nytt tänk

Vid sidan av studierna driver Casper Jarmo en mediebyrå och det är framför allt ett nytt tänk han tar med sig från kursen in i arbetslivet.

– Jag har utvecklat hur jag pratar med kunder nu och pitchar idéer på ett helt annat sätt. Förr vad det mer att jag bara lyssnade på vad de ville ha och sa ’okej ni vill ha en video, då kan vi göra en video’. Nu kommer jag snarare med fler frågor, jag har ett annat tänk med mig att pusha och se var gränserna ligger på ett annat sätt än vad jag gjorde, eller vågade göra, innan.