Kurs, grundnivå
7.5 hp
Malmö | dagtid | 100%
18 januari 2027 - 21 februari 2027
Kod för kursen: VU271A

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerförskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete.



Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på förskolan att:

- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till egen undervisning, förskolans uppdrag och pedagogiska verksamhet tillsammans med handledare och andra studenter samt

- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i fördjupningsämnet Barndom och lärande samt utbildningsvetenskap.



I denna kurs introduceras studenten i förskolans uppdrag, värdegrund och styrdokument. Förskolans verksamhet och pedagogiska miljö är i fokus. Med stort stöd av handledare ska studenten planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån lek, lärande och omsorg, för att därmed pröva och utveckla sitt pedagogiska ledarskap. Studenten ska kunna använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna och göra viss koppling till vetenskap och beprövad erfarenhet.



I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 samt fem års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan efter 1 juli 1998, minst halvtid, varav två år ska vara sammanhängande

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).