Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildning, lärande, forskning (ULF)
Inom ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) prövas och utvecklas hållbara samverkansmodeller för praktiknära forskning mellan skolverksamheter, lärarutbildning och lärosäte. En viktig avsikt är att samverkan ska ske på lika villkor, eller som det har sades när ULF startades som försöksverksamhet; parterna ska ”mötas i ögonhöjd”.
ULF-verksamheten vid Malmö universitet
Malmö universitet har ULF-avtal med 17 skolhuvudmän i regionen med målet att prova olika samverkansmodeller för praktiknära forskning. En av samverkansmodellerna avser att etablera nätverk med lärare och forskare inom strategiska områden för praktiknära forskning, så kallade ULF-nätverk.
ULF-verksamheten bedrivs i samarbete med kommunerna Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Landskrona, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp, Svedala, Vellinge, Åstorp, Ängelholm, Ystad samt Kunskapsskolan AB och Europaportens skola, Ängsdals skolor, Hyllie Park.
Utöver det prövas en annan samverkansmodell, i samarbete med Malmö stad, som avser uppbyggnaden av en gemensam forskningsmiljö, Likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola.
Vision för samverkan inom ULF
- Att skapa attraktiva och kreativa forskningsmiljöer i samverkan mellan lärosäte och skolhuvudmän, där praktiknära och verksamhetsrelevant forskning för lärarprofessionerna , och därmed dessas gemensamma kunskapsbas, byggs upp, stärks och upprätthålls.
- Att forskarutbildade lärare i skolväsendet knyts till dessa forskningsmiljöer.
- Att ULF vid Malmö universitet involverar lärarstudenter i olika former av samverkan som möjliggör insyn i och utveckling av praktiknära forskning.
- Att ULF-verksamheten bidrar till att stärka och utveckla arbetet med den vetenskapliga grunden och beprövade erfarenheten i medverkande skolhuvudmäns skolor och förskolor samt i lärarutbildningen.
- Att ULF-strukturen ger förutsättningar för verksamma inom skolväsendet och forskare att tillsammans utveckla idéer och frågor om forsknings- och utvecklingssamarbete.
ULF-nätverk
En viktig del av Malmö universitets samverkansmodell med skolhuvudmännen är så kallade ULF-nätverk. Ett ULF-nätverk utgörs forskare och lärarutbildare från universitetet samt lärare eller annan skolpersonal. Med lärare och skolverksamhet avses personal i samtliga skolformer i skolväsendet samt fritidshemmet, enligt 1 kap. 1 § skollagen (SFS 2010:800).
Nätverkens syfte är att identifiera ömsesidigt intressanta forsknings- eller utvecklingsfrågor med bäring på erfarenheter och utmaningar i skolans verksamhet. Nätverken syftar till att gemensamt utforska dessa frågor, empiriskt och teoretiskt.
ULF-nätverk med start hösten 2025
Beslut om två nya ULF-nätverk kommer att fattas februari 2025.
Pågående ULF-nätverk
Ett ULF-nätverks arbetsperiod är normalt sett två års tid. För att kunna uppnå nätverkets syfte är deltagandet ett åtagande över tid – det tar tid att forska tillsammans. I varje nätverk ingår minst tre forskare eller lärare från universitet samt lärare, förskollärare eller annan skolpersonal från flera skolor och skolhuvudmän.
En särskild överenskommelse, ULF-avtal, med berörda skolhuvudmän, rektorer och ansvariga på universitet görs i förväg för att skapa de nödvändiga förutsättningarna för deltagandet i nätverken.
Pågående nätverk
- Betygsättning och bedömning, nätverksledare David Rosenlund
- Ett brett matematikdidaktiskt nätverk, nätverksledare Lisa Björklund Boistrup och Marie Sjöblom
- Flerstämming didaktisk analys av musik- och litteracitetspraktikeri förskola, nätverksledare Ylva Holmberg
- Komplexa miljöutmaningar i ämnesundervisning på gymnasiet – ett brett miljö- och hållbarhetsdidaktiskt ULF-nätverk, nätverksledare Jesper Sjöström</a >, Birgitta Nordén
Fram till 2022, och i vissa fall sommaren 2023, har följande ULF-nätverk avslutats:
- Svenskämnets didaktik, nätverksledare Marie Thavenius
- Språk och kunskapsutveckling i ämnesundervisning, nätverksledare Eva Bringéus
- Didaktisk modellering i förskola, nätverksledare Ann-Christine Vallberg Roth
- Proportionella resonemang i matematik, nätverksledare Jöran Petersson
- Nätverket för förvaltningsnivåns unika utmaningar, nätverksledare Anna-Lena Månsson
Publikationer från ULF-nätverken
-
2023 | Artikel i tidskrift
En vanlig uppgift i ett ovanligt sammanhang
Cecilia Lindeheim, Ann-Britt Nilsund
-
2023 | Artikel i tidskrift
Att tolka derivator med hjälp av enheter
Egbert Langeveld, Andréas Rosenberg
-
2022 | Konferensbidrag
Teaching and Learning for Sustainability as a Challenge
Jesper Sjöström
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Ett helt svenskämne?
Marie Thavenius, Camilla Thurén
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Flerstämmig kvalitet
Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Konferensbidrag
L1 Swedish - Paradigms and beyond
Marie Thavenius, Camilla Thurén
-
2022 | Artikel i tidskrift
Teaching in preschools: Multivocal didaktik modelling
Ann-Christine Vallberg Roth, Jan-Eric Ekberg, Ylva Holmberg, Jesper Sjöström, Catrin Stensson
-
2022 | Konferensbidrag
Nya kursplanen: Enhetsanalys för attundervisa omhärledda enheter
Jöran Petersson, Jonas Dahl, Magnus Jakobsson, Joakim Olofsson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Post-structurally and didaktically informed teaching arrangements in preschool: exemplified by “rhythmatechs” as multivocal teaching
Ylva Holmberg, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Artikel i tidskrift
Didaktik informed teaching arrangements in preschool with a focus on movement
Jan-Eric Ekberg, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Artikel i tidskrift
Teaching in preschool: Multivocal didaktik modelling in a collaborative conceptual replication study
Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Artikel i tidskrift
Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool
Ylva Holmberg
-
2022 | Artikel i tidskrift
Didaktik modelling illustrated by sustainability teaching arrangements in preschool
Jesper Sjöström
-
2022 | Samlingsverk (redaktörskap)
Casemetodikens möjligheter för en språkutvecklande ämnesundervisning: Ett ULF-projekt
Eva Bringéus
-
2021 | Konferensbidrag
Teaching dimensional analysis in secondary school mathematics
Jöran Petersson, Rosie Conde, Jonas Dahl, Magnus Jakobsson, Per Andersson, Magdalena Beben, Per Beckman, Staffan Dahlbom, Monica Delorme, Daniel Dima, Marie-Charlotte Elvstam, Jörgen Lagnebo, Egbert Langeveld, Nicklas Lindén, Olof Munther, Andreas Rosenberg, Annika Schoug, Ghazal Zaboli
-
2021 | Konferensbidrag
Att organisera praktiknära skolforskning som ömsesidigt samarbetelärosäte-skolor
Marie-Charlotte Elvstam, Ghazal Zaboli, Jöran Petersson, Andreas Rosenberg, Annika Schoug, Daniel Dima, Egbert Langeveld, Joakim Olofsson, Jonas Dahl, Jörgen Lagnebo, Magdalena Beben, Magnus Jakobsson, Monica Delorme, Nicklas Lindén, Olof Munther
-
2020 | Konferensbidrag
Ett helt svenskämne
Marie Thavenius, Camilla Thurén
-
2020 | Artikel i tidskrift
Vad talar vi om när vi talar om praktiknära forskning?
Margareta Serder, Martin Malmström
-
2015 | Rapport
Quality, assessment and documentation in Swedish preschools: regulations, practices, and concepts
Ann-Christine Vallberg Roth
ULF-projekt
ULF-projekt
ULF-projekt
I ULF-projektet Didaktisk modellering i fritidshem: fokus ansvarsfull kommunikation utvecklar vi didaktiska modeller för undervisning kring ansvarsfull kommunikation i fritidshemskontext. De didaktiska modellerna fokuserar dels ansvarsfull kommunikation i sociala medier, dels ansvarsfull kommunikation i lek. Projektet görs tillsammans med fritidshemslärare i en skola i södra Skåne, och till projektet finns knutet ett nätverk där diskussioner kring projektet förs och resultat delas. Projektet avslutas i februari 2025.
IDÉDAGAR - så bildas nya ULF-nätverk
I november varje år genomför Malmö universitet en eller flera idédagar för ULF-verksamheten. Under idédagarna träffas lärare, rektorer och andra nyckelpersoner från huvudmännens skolverksamheter tillsammans med lärarutbildare och forskare från universitetet, för att diskutera i förväg inskickade idéskisser till praktiknära forskning. Idédagarna fungerar som tankesmedja, mötesplats och workshop för framtida ULF-nätverk och andra praktiknära forskningsprojekt.
Efter varje idédag utlyses, utifrån de idéer som uppkommit på idédagen, medel för nya ULF-nätverk. En bedömningsgrupp tillsätts för att göra urval av vilka nya ULF-nätverk som ska startas kommande höst. När ULF-nätverken har utsetts kan skolor och skolhuvudmän som har ULF-avtal med Malmö universitet ansöka om att medverka i ULF-nätverken.
Processen före, under och efter den senaste idédagen, den 8 november 2024
Innan IDÉDAGEN
Föreslå en idé - idéskiss
Fram till den 14 oktober går det att skicka in idéskisser. Du mailar din idéskiss till cesam@mau.se
Det finns ingen given form för en idéskiss, utan det räcker att beskriva hur idén ser ut, har den har kommit till och hur projektet skulle kunna genomföras. Ett stöd för skrivandet av en idéskiss kan vara de fyra didaktiska frågorna:
Vad? Varför? Hur? Och med vem?
Vad-frågan svarar på idéns innehåll, eller väsen. Varför-frågan besvarar vad som gör idén viktig för verksamheter i förskola och skola. Här kan idén även motiveras utifrån vilken forskning som redan finns. Hur-frågan besvarar hur idén är tänkt att genomföras/förverkligas. Och med vem-frågan besvarar vilka slags aktörer som är tänkta vara med i forskningsprojektet.
Cesams vetenskapliga ledare för ULF, Lisa Björklund Boistrup, står till förfogande för att handleda idéägare som vill resonera om idéer och idéskisser. Det går att boka tid för detta ändamål, direkt via hennes e-post: lisa.bjorklund.boistrup@mau.se
Både nya och ”gamla” idéskisser (t ex från tidigare IDÉDAGAR) kan presenteras, eller andra idéer till praktiknära forskning i samverkan, som inte har realiserats. Vi uppmuntrar skolforskare på LS-fakulteten Mau samt yrkesverksamma i olika skolverksamheter och skolorganisationer att väcka sina frågor, och i förekommande fall aktivera redan etablerade kontakter.
IDÉDAGEN ska fungera som tankesmedja, mötesplats och workshop för praktiknära forskningssamverkan. Frågor som diskuteras kan vara;
- Vad saknas det kunskap om?
- Vad är relevant ur ett verksamhetsperspektiv?
- Vad är forskningsmässigt relevant?
- Hur kan idéerna avgränsas och konkretiseras?
- Vilka områden kan ett nätverk arbeta med?
- Hur behöver en modell för undervisningsutveckling designas?
- Involvering av lärarstudenter och koppling till VFU
Anmälan till IDÉDAGEN
Alla är välkomna att delta på IDÉDAGEN, oavsett om man presenterar en idéskiss eller bara deltar i samtalen. Det går att anmäla sig redan nu. Sista dag för anmälan är den 4 november.
Efter den 28 oktober kommer inkomna idéskisser och annan info inför IDÉDAGEN att skickas ut till alla anmälda deltagare på IDÉDAGEN, och vara tillgängliga på hemsidan.
Program för dagen samt en sammanställning av årets idéskisser finns nedan under "Referensdokument".
Efter IDÉDAGEN
Efter IDÉDAGEN kommer ett ansökningsförfarande inledas för de idéägare som vill gå vidare och starta ULF-nätverk. Ansökningsperioden kommer att vara mellan den 11 – 28 november 2024, och ansökningarna kommer att bedömas av en bedömningsgrupp med lika antal som representerar skolpraktiken (skolor och huvudmän) respektive forskningen (lärosätet).
En ansökan ska omfatta högst 1200 ord och innehålla följande rubriker:
- Namn på forskningsidén/ULF-nätverket
- Forskningsidéns/ULF-nätverkets bakgrund, innehåll och forskningsuppgiftens huvudfråga
- Om ULF-nätverket primärt riktar sig till någon/ra skolformer
- På vilket sätt forskningsidén/ULF-nätverket är viktigt för skolverksamheter och de yrkesverksamma (skolprofessionerna)
- Hur ULF-nätverkets forskningsuppgift/huvudfråga ska genomföras
- Vilka aktörer, och ungefär hur många, ULF-nätverket ska vara öppet för
- Eventuell involvering av lärarstudenter
- Kort redogörelse av forskningsetiska problem
- Uppgift om huvudsökande och övriga idéägare inklusive relevanta erfarenheter/meriter
Huvudsökande, eller en av de huvudsökande, ska vara forskare och anställd på Mau:s LS-fakultet.
De kriterier som, utan inbördes rangordning, används vid bedömning och urval är:
- Hur väl nätverksformatet tillgodoser ansökningsidéns planerade forskningsuppgift
- Grad av samverkan mellan yrkesverksamma i skolverksamhet och forskare
- Möjlighet att bidra med ny kunskap inom forskningsfältet/området
- Potential för praktikutveckling lokalt
- Potential för praktikutveckling generellt
- Relevans i ett huvudmannaperspektiv
- Relevans för lärarutbildning och lärarstuderande
Beslut om nya ULF-nätverk planeras att fattas i slutet av januari eller början på februari 2025.
Ansökan ULF-nätverk
De ULF-nätverk som idédagarna resulterar i kommer att presenteras våren 2025 och görs sökbara för de skolverksamheter som deltar i ULF-verksamheten. Planerad start är hösten 2025.
Vad är ett ULF-nätverk?
Ett ULF-nätverk bygger på att nätverket har fasta deltagare (personal i läroplansstyrd verksamhet) från minst två skolverksamheter/huvudmän samt lärarutbildare från Mau, som träffas regelbundet. Ett ULF-nätverk syftar övergripande till att identifiera ömsesidigt intressanta forskningsfrågor inom sitt valda område, som har bäring på deltagarnas erfarenheter och utmaningar. Nätverken syftar vidare till att gemensamt, empiriskt och teoretiskt, utforska dessa frågor. Tidsåtgången för ledningen av ett ULF-nätverk är max 300 timmar per år (60 timmar per år/lärarutbildare och 120 timmar per år till den som uppdras vara nätverksledare.
Referensdokument
Dokument tillhörande IDÉDAGEN 8 november 2024
Sammanställning av inkomna idéskisser (PDF)
Anvisningar för dagen samt program (PDF)
Äldre dokument
Ansökan om ULF-nätverk: Flerstämmig didaktisk analys av musi- och litteracitetspraktiker i förskola
Idéskisser från IDÉDAGARNA januari 2024 (pdf)
Plan för utveckling av ULF-verksamheten vid Mau 2023 (pdf)
Utvärdering av ULF-försöksverksamheten vid Mau 2018-2021(pdf)
Gemensam forskningsmiljö med Malmö stad
Forskningsmiljön Likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola som etableras tillsammans med Malmö stads tre utbildningsförvaltningar syftar till att möjliggöra för forskare från Malmö universitet tillsammans med lärare och andra yrkesverksamma i Malmös skolverksamheter att ta sig an de möjligheter och utmaningar som är specifika för Malmö, såsom konsekvenserna av stora socioekonomiska skillnader, barnfattigdom, och kulturell och språklig diversitet.
Malmö stad och Malmö universitet har ett gemensamt behov av att utveckla kunskap om hur stadens specifika förutsättningar påverkar och kan påverkas av de praktiker i skola och förskola där elever lär och utvecklas. Den gemensamma forskningsmiljön ska bidra till utvecklingen av sådan kunskap.
Under våren 2025 pågår revidering av Malmö universitets och Malmö stads överenskommelse om den gemensamma forskningsmiljön.
Forskningsmiljöns seminarieserie
Ett vitalt inslag i den gemensamma forskningsmiljön är en seminarieserie där pågående forskning i miljön eller med nära koppling till den diskuteras mellan forskare, lärare, skolledare och andra med intresse av de aktuella frågorna. Seminarierna utgör ett forum för kunskapsdelning och kunskapsutveckling, och rymmer röster från förskola, skola och universitet. Seminarierna är öppna för alla intresserade. Seminarierna annonseras ut som kalenderhändelser på Malmö universitets webb.
Hösten 2024 och våren 2025 är seminarieserien pausad och forskningsmiljöns seminarier arrangeras istället av Pedagogisk inspiration i Malmö stad. Även de seminarierna annonseras ut på Malmö universitets webb
Nationella ULF-verksamheten
ULF startades 2017 som en nationell försöksverksamhet. Målet var då att ta fram en infrastruktur med långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skolhuvudmän, för att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan. Sedan 1 januari 2025 är verksamheten permanentad genom det nationella ULF-avtalet som sträcker sig till 2034.
Samverkansmodellerna inom ULF ska leda till forskning som är relevant för skolan, praktiknära forskning. Detta ska ske genom att lärare och skolledare, och skolans övriga professionella yrkesgrupper, ska ha tillgång till och kunna ta initiativ till praktiknära forskning.
Hur ska målet nås?
Genom att på ett systematiskt sätt pröva olika modeller för samverkan mellan akademi och skola, lära av erfarenheterna och lägga grunden för ett samarbete som ska hålla långsiktigt. De lärosäten som medverkar i ULF tecknar lokala ULF-avtal om samverkan med skolhuvudmän i sina regioner, både kommunala och fristående. Inom avtalen prövas olika samverkansmodeller.
Hur organiseras ULF?
Sedan den 1 januari 2025 är ULF-verksamheten nationellt organiserad i fem noder. De är Sydnoden, Huvudstadsnoden, Nordnoden, Västnoden och Östnoden. I dessa fem noder ingår precis som tidigare lärosäten och skolhuvudmän som samverkar genom lokala ULF-avtal. Noderna arbetar med övergripande verksamhetsplanering, fördelning av medel och internt kunskapsutbyte. De styrs av ledningsgrupper med representation från både akademi och skolhuvudman.
Malmö universitet ingår i Sydnoden och är också kanslifunktion för noden. Totalt deltar 27 lärosäten , inklusive de nodansvariga universiteten ingår i ULF. Samverkan inom ULF sker på flera sätt:
- Samverkan mellan lärosäte och skolhuvudman organiseras genom överenskommelser i form av lokala ULF-avtal.
- Samverkan sker mellan lärosäten och huvudmän inom de fem noderna.
- Samverkan sker på nationell nivå mellan de fem noderna och genom den nationella ledningsgruppen för ULF.