Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Vanja
Lozic
Docent/Universitetslektor
vanja.lozic@mau.se
040-665 72 01
orcid.org/0000-0003-1555-6493
Presentation
Vanja Lozic is an associate professor in educational sciences who conducts research on education, educational sociology and partnerships against juvenile delinquency. He focuses on anti-oppressive education, ethnicity, multiculturalism, gender, disability, youth cultures, and work-integrated learning. Previously, he was a research manager and project manager for Malmö University, Malmo municipality, and The Swedish National Agency for Education. Lozic is a steering committee member for ROCIT, a research school among eight Swedish universities.
Lozic's current research focuses on the subtle forms of exclusion, marginalisation, and maltreatment experienced by school students and teachers. He uses "microaggression" to describe these maltreatments, which often go unrecognised. Previously, I researched the governance of juvenile delinquency in multi-ethnic Sweden as part of a project financed by The Swedish Research Council. I researched how museums contribute to national identities and teacher challenges in educating high-functioning autistic students. My doctorate thesis was "I historiekanons skugga: Historieundervisning och identitetsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle." Watch a video presentation of my thesis.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Recognising, naming, and resisting racialisation and ethnicisation in Swedish compulsory schools
Vanja Lozic
-
2024 | Artikel i tidskrift
The transformative power of practitioner inquiry: collaborative autoethnography, norm critique and research circles in Swedish education
Vanja Lozic
-
2024 | Artikel i tidskrift
Recognising, Naming, and Resisting Racialisation and Ethnicisation in Swedish Compulsory Schools
Vanja Lozic
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Shifting notions of vulnerability and learning in Swedish prevention policy
Randi Gressgård, Vanja Lozic
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Intersektionalitet, förtryck och motstånd: Utbildares erfarenheter av mikroaggressioner i utbildningsinstitutioner
Vanja Lozic