Om kursen

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskap om ledarskap, organisationer, förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete samt relevanta lagar och förordningar. Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap och förståelse i pedagogik som handledning och undervisning för att kunna leda arbetet i det interprofessionella teamet. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sin kunskap om begreppet kulturkompetens och hur detta kan relateras till ledarskap, handledarskap och undervisning.

Kursinnehåll

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.

Urval

Högskolepoäng 100%

Kurslitteratur

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt. Resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten genom en kursrapport som publiceras via elektronisk nätplattform. Formativ kursutvärdering sker kontinuerligt under kursens gång i relation till olika arbetsformer som föreläsningar, grupparbeten och seminarier, men även avslutningsvis vid examination.

Kontakt