Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Katarina
Sjögren Forss
Docent/Universitetslektor
katarina.sjogren.forss@mau.se
040-665 70 36
orcid.org/0000-0002-3594-3944
Presentation
Katarina Sjögren Forss är folkhälsovetare, doktor i medicinsk vetenskap och docent i vårdvetenskap. Disputerade 2013 vid Lunds universitet med avhandlingen "Participation in physical activity in relation to different life-change events".
Hon är knuten till Citizen Health – Centrum för forskning om jämlik hälsa, som är ett forskningscentrum som fokuserar på att förbättra folkhälsan och minska hälsoskillnader genom samhällsengagerad forskning och utbildning. Hennes forskningsintressen omfattar fysisk aktivitet, hälsopromotion, barns välbefinnande och äldre personers hälsa. Hon har erfarenhet av både kvalitativ och kvantitativ forskning, samt deltagarbaserade metoder. Erfarenheter från forskarutbildningsnivå spänner från doktorandhandledning till kursledarskap i forskarutbildningskurser och hon handleder doktorander inom flera olika forskningsfält, bland annat professionsutveckling, palliativ vård och existentiell ensamhet.
Hon har också lång erfarenhet av undervisning på grund -och avancerad nivå, framförallt på sjuksköterskeprogrammet, specialistsjuksköterskeprogram inriktning vård av äldre och mastersprogram i omvårdnad, inklusive handledning av studenters examensarbeten och ledningsuppdrag för utbildning. Programansvarig för mastersprogrammet i omvårdnad.
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Supporting relatives when general palliative care is provided at home– a focus group study based on nurses’ experiences
Elina Mikaelsson Midlöv, Susann Porter, Therese Sterner, Katarina Sjögren Forss, Terese Lindberg
-
2025 | Artikel i tidskrift
The development process of a type 2 diabetes health-promoting CBPR intervention
Cecilia Lindsjö, Katarina Sjögren Forss, Christine Kumlien, Anders Kottorp, Margareta Rämgård
-
2024 | Artikel i tidskrift
Nurse Practitioners' Experiences of Transitioning to and Working in the Pioneering Nursing Role: An Interview Study
Birgitta Ljungbeck, Elisabeth Carlson, Katarina Sjögren Forss
-
2024 | Artikel i tidskrift
Using a participatory action research approach to explore, understand and evaluate well-being among children living in socially deprived areas in Southern Sweden: a study protocol
Rathi Ramji, Elisabeth Mangrio, Therese Sterner, Katarina Sjögren Forss, Slobodan Zdravkovic, Anders Kottorp, Louise Burenby-Yxne, Gabriella E Isma, Monika Stanikowska, Julia Brandelius, Talina Marcusson Journiette, Margareta Rämgård
-
2024 | Artikel i tidskrift
Voices Unheard: A Reflective Lifeworld Research Study of Older Arabic-Speaking Female Migrants and Their Experience of Existential Loneliness.
Jonas Olofsson, Katarina Sjögren Forss, Ann-Cathrine Bramhagen, Margareta Rämgård