Program i socioemotionellt lärande (SEL) och mindfulness har positiva effekter på barns och ungdomars förmåga att möta svårigheter, ha goda relationer och hantera känslor. Det visar SBU:s utvärdering av den forskning som finns på området.

SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, har kartlagt kunskapsläget kring program och programgrupper som inriktas på att främja psykiskt välbefinnande. Programmen har förmedlats brett till barn och unga, alltså i hela skolor eller områden, utan att specifika grupper har valts ut. Enligt utvärderingen upplevde både elever och lärare att programmen gör skillnad.

Har granskat studier av programmens effekter

– Resultaten är väldigt positiva. Det finns forskning från USA och flera europeiska länder som visar positiva effekter på psykiskt välbefinnande för barn och ungdomar i alla åldersgrupper, säger Anneli Ivarsson, professor i folkhälsovetenskap vid Umeå universitet och en av de sakkunniga i SBU:s projekt.

SEL-programmen syftar till att stärka friskfaktorer till skillnad från förebyggande program som syftar till att minska riskfaktorer för psykisk ohälsa. I utvärderingen har SBU granskat studier på programmens effekter, deltagarnas upplevelser, programmens kostnadseffektivitet och implementering.

– Det är viktigt att den här typen av frågor kommer upp på agendan och med hopp om att alla barn i Sverige ska kunna ta del av dessa program, säger Elisabeth Mangrio, docent i vårdvetenskap vid Malmö universitet och en av de sakkunniga i utvärderingen.

– Eftersom vi sett att dessa program ökar psykiskt välbefinnande och upplevs positivt av både barn och lärare, känns det etiskt riktigt att dessa program når alla barn och därmed bidrar till jämlik hälsa bland barn i Sverige.

God effekt på barns välbefinnande

Resultaten är lovande, menar Elisabeth Mangrio, eftersom utvärderingen tydligt visar att manualbaserade program inom socioemotionellt lärande har god effekt på barns välbefinnande.

– De goda effekterna gäller både upplevelser av psykiskt välbefinnande och olika förmågor och kompetenser som ligger till grund för att barn och unga ska kunna fungera bättre i sina relationer och kan uttrycka sina känslor på ett bättre sätt, säger hon.

SBU:s utvärdering visar att det finns tillförlitliga resultat för att:

• SEL-program har positiv effekt på barn och ungdomars sociala och emotionella kompetens samt resiliens
  • mindfulness-program förbättrar livskvalitet och resiliens, särskilt för flickor
  • barn och ungdomar upplevde att programmen ger ökat psykiskt välbefinnande och förmåga att hantera känslor och relationer.

Text: SBU/Anna Dahlbeck

Läs rapporten i sin helhet:

SBU Utvärderar: Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar