Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för hälsa och samhälle
- Fakulteten för hälsa och samhälle
- Institutionen för biomedicinsk vetenskap
- Institutionen för kriminologi
- Institutionen för socialt arbete
- Institutionen för vårdvetenskap
- Institutionen för polisiärt arbete
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för vårdvetenskap
vårdvetenskap
Vid institutionen erbjuder vi utbildning och forskning inom omvårdnad och vårdvetenskap i syfte att förebygga sjukdom, bistå vid sjukdom och behandling, förlänga liv och främja hälsa och välbefinnande. Den forskning vi bedriver har fokus på personcentrerad vård och resultat för patienter och närstående.
Mål för vårt gemensamma arbete på institutionen
- Att utbilda kompetenta sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor väl rustade att leda framtida utmaningar inom hälso- och sjukvården för att garantera god och säker vård
- Vår akademiska miljö för medarbetare och studenter kännetecknas av att utbildning och forskning är väl integrerade i verksamhetens alla delar och i samverkan med omvärlden
- Detta gör vi i en arbets- och lärandemiljö präglad av en stark Vi-känsla grundad i kollegialitet, hög tillit och ett gott medarbetarskap
Utbildning vid Vårdvetenskap
Institutionen för vårdvetenskap ger sjuksköterskeutbildning på grundnivå och specialistsjuksköterskeutbildning på avancerad nivå samt forskarutbildning.
-
Program, avancerad nivå | 120 hp
Omvårdnad, masterprogram
2 september 2024 - 2 juni 2028 -
Program, grundnivå | 180 hp
Sjuksköterskeprogrammet
20 januari 2025 - 16 januari 2028 -
Program, avancerad nivå | 60 hp
Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 60 hp
Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård
2 september 2024 - 6 juni 2025
-
Kurs, grundnivå | 7,5 hp
Handledarutbildning
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Handledning i verksamhetsförlagd utbildning
31 mars 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Lärarrollen i en vårdvetenskaplig akademisk miljö
20 januari 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 15 hp
Omvårdnad och behandling av ortopediska skador och sjukdomar
2 september 2024 - 6 juni 2025 -
Kurs, avancerad nivå | 15 hp
Omvårdnad vid diabetes A
20 januari 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 15 hp
Omvårdnad vid diabetes A
2 september 2024 - 17 januari 2025 -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad vid katastrof och särskilda händelser
1 september 2025 - 9 november 2025 -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad vid kärlsjukdomar och kärlkirurgisk/endovaskulär behandling
20 januari 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 15 hp
Omvårdnad, medicinsk vård och behandling vid Allergi, Astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom
20 januari 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 15 hp
Omvårdnad: Examensarbete för Magisterexamen
20 januari 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 15 hp
Omvårdnad: Examensarbete för mastersexamen
2 september 2024 - 17 januari 2025 -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad: Forskningsmetodik I
11 november 2024 - 17 januari 2025 -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad: Forskningsmetodik II
20 januari 2025 - 30 mars 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad: Förbättringskunskap med fokus mot säker och personcentrerad vård
11 november 2024 - 17 januari 2025 -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik
31 mars 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad: Medicinsk vård I
2 september 2024 - 8 november 2024 -
Kurs, avancerad nivå | 7,5 hp
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
2 september 2024 - 8 november 2024 -
Kurs, avancerad nivå | 15 hp
Utvärdering inom evidensbaserad omvårdnad
20 januari 2025 - 8 juni 2025Öppen för anmälan
Definition av omvårdnad
Omvårdnad, huvudområdet inom sjuksköterskans utbildning, innefattar förebyggande, stödjande, vårdande och rehabiliterande åtgärder inom hälso- och sjukvård i olika miljöer och sammanhang, baserat på forskning och beprövad klinisk erfarenhet.
Omvårdnad, huvudområdet inom sjuksköterskans utbildning, innefattar förebyggande, stödjande, vårdande och rehabiliterande åtgärder inom hälso- och sjukvård i olika miljöer och sammanhang, baserat på forskning och beprövad klinisk erfarenhet. En del av forskarutbildningsämnet Vårdvetenskap utgörs av omvårdnad.
Omvårdnad sträcker sig från livets början genom hela livet till ålderdomen, döendet och döden. Det innefattar också kunskaper relaterade till hur livet med funktionsnedsättning, långvarig sjukdom och fysisk och psykisk ohälsa kan underlättas och lindras.
Omvårdnad utgår från en humanistisk människosyn med ett existentiellt filosofiskt synsätt där människan ses som aktiv och skapande samt som en del i ett sammanhang. Ett grundläggande antagande inom disciplinen är att omvårdnad sker på personnivå.
Människan är unik och ska bemötas individuellt efter sina förutsättningar. Patientbegreppet inom omvårdnad inkluderar att vårdarna tar hänsyn till patientens familj, närstående, omgivning och miljö. Även vårdarbetets organisation inkluderas.
Svensk sjuksköterskeförenings kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Kliniskt träningscentrum
På KTC finns lokaler, utrustning och material för att studenter ska kunna träna praktiska färdigheter och simulera realistiska vårdsituationer i en trygg miljö.
På KTC lär vi i samarbete för att ge framtida patienter en säker och evidensbaserad vård.
Annica Rosvall, KTC koordinator
Vi stödjer våra övningsmoment med instruktionsfilmer. Här kan du se filmer från KTC i olika praktiska moment. Andra lärosäten och verksamheter får gärna använda filmerna i undervisningen.
På KTC arbetar vi med delaktighet och ett kritiskt förhållningssätt för att ge framtida patienter en säker och evidensbaserad vård. Studenterna tränar under ledning av lärare men också själva, både individuellt, i par och i grupp. Målet är att studenterna ska förberedas för sin kommande yrkesroll genom att praktisera sin kliniska kompetens i simulerad miljö på campus innan de praktiserar sina kunskaper och färdigheter i klinisk verksamhet. På KTC arbetar vi även aktivt med att ta hänsyn till såväl social, ekonomisk som ekologisk hållbarhet.
Våra studenter kommer från sjuksköterskeutbildningen – både grundutbildningen och specialistsjuksköterskeprogrammen. Vi tar även emot studenter från Polisprogrammet och olika uppdragsutbildningar. Det gemensamma målet är att göra det möjligt för studenter att omsätta teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter.
På KTC finns attrapper för att träna specifika medicintekniska moment, till exempel omläggning av PICC-line kateter, kateterisering av urinblåsa och insättning av perifer venkateter.
Kontakt
Annica Rosvall, KTC koordinator
Elin Carlsson, bitr. KTC koordinator
Forskning vid Institutionen för vårdvetenskap
Forskningen vid Institutionen för vårdvetenskap har som mål att bidra till en jämlik hälsa och vård. Vår forskningsmiljö kännetecknas av projekt som berör mångfald och hållbara förändringar av betydelse för individ, profession och organisation inom ramen för hälso- och sjukvård. Forskningen sker i nära samverkan med det omgivande samhället.
Forskare, publikationer och projekt
-
2024 | Artikel i tidskrift
SEL programs promote students' wellbeing and relationships: teachers experiences in a qualitative evidence synthesis
Elisabeth Mangrio, Agneta Pettersson, Anneli Ivarsson, Charlotta Ryk, Leif Strömwall, Catrine Kostenius
-
2024 | Artikel i tidskrift
Challenges for staff encountering older people's existential concerns: Swedish first-line managers' views. A cross-sectional study
Malin Sundström, Kerstin Blomqvist, Margareta Rämgård, Anna-Karin Edberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Registered nurses’ experiences of communication with patients after the end-of-life breakpoint communication: A pilot interview study
Rebecka Nilsson, Ami Hommel
-
2024 | Artikel i tidskrift
Nonpharmacological interventions for managing postoperative pain and anxiety in children: A randomized controlled trial
Edlin Mathias, Mamatha Pai, Vijay Kumar, Dinesh Narayanakurup, Malavika Kulkarni, Vasudeva Guddattu, Ann-Cathrine Bramhagen, Baby Nayak, Anice George
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Safe Environment for Every Kid Model in the Swedish Child Health Services: Adoption and Introduction in a Healthcare Region
Marie Golsäter, Ann-Christine Andersson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Nurse Practitioners' Experiences of Transitioning to and Working in the Pioneering Nursing Role: An Interview Study
Birgitta Ljungbeck, Elisabeth Carlson, Katarina Sjögren Forss
-
2024 | Rapport
Nursing Group Supervision: Reflected Experience-based Knowledge
Lisbeth Lindell, Marianne Kisthinios
-
2024 | Artikel i tidskrift
Inpatient Suicides in Swedish Psychiatric Settings: A Retrospective Exploratory Study from a Nursing Perspective
My Lindberg, Charlotta Sunnqvist, Anne-Marie Wangel, Sara Probert-Lindström, Elin Fröding, Erik Bergqvist, Anne Stefenson, Margda Waern, Åsa Westrin
-
2024 | Artikel i tidskrift
Utgå inte från att AI alltid är lösningen i vården: Innovation kring hur vi använder AI i vården får inte bara bero på privata företag, skriver forskare från Malmö universitet som vill ta reda på vad som behövs för att bygga pålitlig AI
Michael Strange, Elisabeth Mangrio, Carl Magnus Olsson, Dario Salvi, Sally Bagheri, Benjamin Maus
-
2024 | Artikel i tidskrift
Treatment effects of two pharmaceutical skin care creams for xerotic feet among persons with diabetes: Rationale and design of a two-armed double blind randomized controlled trial
Anna Ericsson, Karin Borgström, Christine Kumlien, Magdalena Annersten Gershater, Tautgirdas Ruzgas, Johan Engblom, Petri Gudmundsson, Victoria Lazer, Skaidre Jankovskaja, Eva Lavant, Sophia Ågren-Witteschus, Sebastian Björklund, Saman Salim, Mikael Åstrom, Stefan Acosta
-
Forskningsprojekt
Aspekter av palliativ vårdkvalitet och kvalitetsarbete inom kommunal vård och omsorg
karin.dalhammar@mau.se -
Forskningsprojekt
Multistakeholder-perspektiv och erfarenhet av tillit till digital hälsa och AI
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
Aktiviteter riktade mot ensamhet
anna.axen@mau.se -
Forskningsprojekt
Mätning av äldres välbefinnande för rättvis styrning och uppföljning
marie-louise.mollerberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Medvetenhet och kompetens inom palliativ vård för sjuksköterskechefer i kommunal vård
hongxuan.xu@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsofrämjande sammanhang i ett samhälle med åldrande befolkning- nordiskt perspektiv på deltagarbaserad forskning med äldre migranter och...
margareta.ramgard@mau.se -
Forskningsprojekt
Sociala relationer och hälsa i relation till ensamhet hos äldre
anna.axen@mau.se -
Forskningsprojekt
PCC@Work – Personcentrerat arbetssätt i hälso- och sjukvården – hur påverkas personalens arbetsmiljö och arbetsrelaterade hälsa?
malin.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
AKTIVA BARN för en jämlikare hälsa i socialt utsatta områden (K.A.H.E.Q Studien)
margareta.ramgard@mau.se -
Forskningsprojekt
Stöd till närstående inom allmän palliativ vård i hemmet
elina.midlov-mikaelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ensamhet i relation till sociala faktorer och självskattad hälsa hos äldre
anna.axen@mau.se -
Forskningsprojekt
Utveckling, utvärdering och implementering av en digital utbildning till svenska kommunpolitiker med ansvar för vård och omsorg av äldre.
susann.porter@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Barn med rätt till stöd enligt LSS-Föräldrars relationer med professionella
-
Forskningsprojekt
Jämlikhetsperspektiv på hälsofrämjande arbete för psykisk hälsa i skolmiljö
helena.gard@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Komplexiteten vid interprofessionellt samarbete och utbildning inom hälso- och sjukvård
sofia.hemle-jerntorp@mau.se -
Forskningsprojekt
Sekundär prevention och applikationsbaserat stödsystem för levnadsvanor till personer med intermittent claudicatio- PRESIC
christine.kumlien@mau.se -
Forskningsprojekt
Patienters upplevelser före och efter hjärtkirurgi
vedrana.vejzovic@mau.se -
Forskningsprojekt
Studentmedverkan i forskarlag – Vertikalt integrerade projekt (VIP) inom biomedicinsk, kriminologi- och vårdvetenskaplig forskning
karin.borgstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Stöd till närstående vid kolorektalcancer
maria.samuelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
PROSENIOR - Riskbedömningar av och prevention avseende fall, trycksår, undernäring och dålig munhälsa hos äldre som är registrerade i...
merita.neziraj@mau.se -
Forskningsprojekt
Jämlik hälsa - hälsofrämjande innovation i samverkan
margareta.ramgard@mau.se -
Forskningsprojekt
PHED - Precision Health and Everyday Democracy
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
Alopecia areata - psykosociala aspekter
johan.fhager@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Faktorer som påverkar sjuksköterskors följsamhet till riktlinjer hos patienter med akut bröstsmärta inom ambulanssjukvården
michael.ulrich.hansen@mau.se -
Forskningsprojekt
Evidensbaserad undervisning för sjuksköterskestudenter för att underlätta kritiskt tänkande: en studie genomförd inom MRCs ramverk
frida.westerdahl@mau.se -
Forskningsprojekt
Våldsutsatta män och deras psykiska ohälsa under ett livsförlopp
lotta.sjogran@mau.se -
Forskningsprojekt
PROSENIOR: Prevention av fall, trycksår, undernäring och dålig munhälsa hos äldre personer i Skåne
christine.kumlien@mau.se -
Forskningsprojekt
Patientupplevelser före, under och efter en koloskopiundersökning. Omfamna patienternas perspektiv.
annica.rosvall@mau.se
Forskningsmiljöer
Forskningsämne
Vårdvetenskap
Vårdvetenskap
Forskningen inom vårdvetenskap är flervetenskaplig och omfattar det mänskliga livets alla skeenden, men även vårdarbetets organisation och praktik. Vid Malmö universitet bedrivs den vårdvetenskapliga forskningen inom sex olika områden med målsättningen att bidra till en jämlik vård och hälsa.
Forskarutbildning
En stor del av forskningen vid Fakulteten för hälsa och samhälle är tvärvetenskaplig, vilket öppnar upp för nya spännande forskningsområden utanför de traditionella ämnesuppdelningarna mellan medicin och samhällsvetenskap.
Samverkan
Är du intresserad av att samverka med vår verksamhet? Välkommen att kontakta institutionen med förslag på samverkan med forskare eller studenter.
Plattformar, nätverk och projekt
EU-projekt: Digital undervisning inom omvårdnad
Digital utbildning inom omvårdnad (DEN) är ett Erasmus+-projekt i samverkan mellan fem partnerorganisationer som representerar fem EU-länder: Kroatien, Makedonien, Slovenien, Serbien och Sverige. Syftet är att modernisera den befintliga läroplanen för sjuksköterskestudenter genom att utveckla digitala moduler avseende föreläsningar/examinationer till nya former av utbildning.
Läs mer om projektet:
Digital utbildning inom omvårdnad (DEN)
Kontakta oss
-
Louise Stjernberg - Prefekt/Docent
louise.stjernberg@mau.se
-
Malin Axelsson - Professor
Biträdande prefekt, Samordning sjuksköterskeprogrammet
malin.axelsson@mau.se
-
Slobodan Zdravkovic - Docent/Universitetslektor
Biträdande prefekt, Samordning avancerad nivå
slobodan.zdravkovic@mau.se
-
Elisabeth Carlson - Professor
Biträdande prefekt forskning, forskarutbildning
elisabeth.carlson@mau.se
-
MB
Mariette Bengtsson - Docent/Studierektor/Universitetslektor
Studierektor Student
mariette.bengtsson@mau.se
-
Jenny Jakobsson - Docent/Universitetslektor
Studierektor VFU – Universitetslektor
jenny.jakobsson@mau.se
-
AH
Ami Hommel - Professor
Huvudområdesansvarig omvårdnad
ami.hommel@mau.se
-
MK
Marianne Kisthinios - Universitetsadjunkt
Internationell koordinator
marianne.kisthinios@mau.se
-
Ylva Tronde - Administrativ handläggare
Tjänsteplanering och bemanning
ylva.tronde@mau.se
-
Annica Rosvall - Doktorand/Universitetsadjunkt
KTC-koordinator
annica.rosvall@mau.se
-
Marie Svensson - Administratör
Prefektstöd
marie.svensson@mau.se
-
Viktoria Supranovich - Studieadministratör
viktoria.supranovich@mau.se
-
ME
Marie Enberg - Studieadministratör
marie.enberg@mau.se
-
AA
Anna-Carin Aho - Universitetslektor
Sjuksköterskeprogrammet, termin 2, 4, 6
anna.carin.aho@mau.se
-
Peter Hellman - Universitetslektor
Sjuksköterskeprogrammet, termin 1, 3, 5
peter.hellman@mau.se
-
KS
Katarina Sjögren Forss - Docent/Universitetslektor
Masterprogram omvårdnad
katarina.sjogren.forss@mau.se
-
Anne Wennick - Universitetslektor
Specialistsjuksköterskeprogrammet – Hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
anne.wennick@mau.se
-
Magdalena Annersten Gershater - Universitetslektor
Kontaktperson, Vård av äldre samt Medicinsk vård
magdalena.gershater@mau.se
-
Slobodan Zdravkovic - Docent/Universitetslektor
Kontaktperson, psykiatrisk vård
slobodan.zdravkovic@mau.se