Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Om oss
- Jobba hos oss
- Vision, mål och Strategi 2022
- Ledning och organisation
- Fakulteter och institutioner
- Globalt engagemang
- För media
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
Institutionen för barndom-utbildning-samhälle
utbildning och samhälle
Här finns en av landets största förskollärarutbildningar, samt grundlärarutbildning med inriktning mot fritidshem.
Utbildning och samverkan på BUS
Utbildningarna vid Institutionen för Barndom, utbildning och samhälle fördjupar kunskaperna om barns lärande med betoning på lek, utveckling och meningsskapande.
Institutionen samverkar med andra lärosäten, kommuner, enskilda förskolor och fritidshem genom forskningsprojekt och fortbildningskurser inom ramen för barndomsstudier och professionellt arbete i förskola och fritidshem.
Barndom och lärande
Fördjupningsämnet Barndom och Lärande innebär studier i barndom och yngre barns lärande och levnadsvillkor. Förskolans didaktik med betoning på barns lek, utveckling och meningsskapande utgör en viktig del av ämnet, liksom utvecklande av förskolans lärmiljöer. Förskolans kvalitet, pedagogisk utveckling och en utbildningsfilosofiskt grundad förståelse för verksamheten och dess förutsättningar är områden som institutionen arbetar med i både utbildning och forskning.
Fritidspedagogik
Inom utbildningen för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem studeras fördjupningsämnet Fritidspedagogik i kombination med ett av följande ämnen: bild, idrott och hälsa eller musik.
Forskning
Institutionens forskning bedrivs utifrån humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv. Vårt fokus är undervisning i förskola, historiska och sociologiska perspektiv på barndom och utbildning, fritidshem och pedagogisk filosofi.
Forskningsämnen
Forskningsgrupper, forskare, publikationer och projekt
Childhood and Education (ChED)
Forskningen handlar om barndomsstudier och lärande. Gruppen intresserar sig för socioekonomiska faktorer och levnadsvillkor. Forskarna arbetar vid institutionen Barn-unga-samhälle (BUS).
Läs mer om ChED på fakultetens webbsida
Philosophical Studies of Education (PSE)
Forskningsgruppen PSE samordnar forskare som arbetar med grundläggande frågor om utbildning och pedagogik ur ett brett perspektiv. Historiska och filosofiska perspektiv anläggs på forskningen och gruppen studerar frågor, motsättningar och ämnen som rör utbildningsprocesser och -relationer.
Läs mer om och kontakta PSE via fakultetens engelskspråkiga webbsida
-
Personal
Elsa Andersson - Doktorand
elsa.andersson@mau.se -
TAPersonal
Thom Axelsson - Docent
thom.axelsson@mau.se -
Personal
Jutta Balldin - Universitetslektor
jutta.balldin@mau.se -
Personal
Sara Berglund - Universitetslektor
sara.berglund@mau.se -
CBPersonal
Carina Berkhuizen - Universitetsadjunkt
carina.berkhuizen@mau.se -
Personal
Johan Dahlbeck - Docent
johan.dahlbeck@mau.se -
Personal
Laurence Delacour - Universitetsadjunkt
laurence.delacour@mau.se -
Personal
Morgan Deumier - Doktorand
morgan.deumier@mau.se -
Personal
Robin Ekelund - Universitetslektor
robin.ekelund@mau.se -
Personal
Anne Harju - Docent
anne.harju@mau.se -
Personal
Ylva Holmberg - Universitetslektor
ylva.holmberg@mau.se -
Personal
Kristine Hultberg Ingridz, - Doktorand/Universitetsadjunkt
kristine.hultberg-ingridz@mau.se -
Personal
Malin Ideland - Professor
malin.ideland@mau.se -
MKPersonal
Morten Korsgaard - Docent
morten.korsgaard@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
Personal
Peter Lilja - Universitetslektor/Prefekt
peter.lilja@mau.se -
TLPersonal
Therese Lindgren - Universitetsadjunkt
therese.lindgren@mau.se -
CLPersonal
Caroline Ljungberg - Universitetslektor
caroline.ljungberg@mau.se -
Personal
Erika Lundell - Universitetslektor
erika.lundell@mau.se -
Personal
Camilla Löf - Universitetslektor
camilla.lof@mau.se -
Personal
Carolina Martinez - Universitetslektor
carolina.martinez@mau.se -
Personal
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson - Doktorand/Universitetsadjunkt
emelie.m.nilsson@mau.se -
MNPersonal
Mattias Nilsson Sjöberg - Universitetslektor
mattias.nilsson_sjoberg@mau.se -
Personal
Christian Norefalk - Universitetsadjunkt
christian.norefalk@mau.se -
LOPersonal
Liselott Mariett Olsson - Universitetslektor
liselott-mariett.olsson@mau.se -
Personal
Linda Palla - Docent
linda.palla@mau.se -
GPPersonal
Gun Persson - Universitetslektor
gun.persson@mau.se -
ÅPPersonal
Åse Piltz - Universitetslektor
ase.piltz@mau.se -
Personal
Jonas Qvarsebo - Docent
jonas.qvarsebo@mau.se -
BRPersonal
Bim Riddersporre - Timavlönad
bim.riddersporre@mau.se -
Personal
Hanna Sjögren - Universitetslektor, biträdande
hanna.sjogren@mau.se -
Personal
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt - Universitetslektor
magdalena.ohrfelt@mau.se -
Personal
Catrin Stensson - Doktorand/Universitetsadjunkt
catrin.stensson@mau.se -
DTPersonal
Despina Tzimoula - Universitetslektor
despina.tzimoula@mau.se -
Personal
Ann-Christine Vallberg Roth - Professor
ann-christine.vallberg-roth@mau.se -
AVPersonal
Anna Vento - Universitetsadjunkt
anna.vento@mau.se
-
2022 | Artikel i tidskrift
The educational fiction of agential control: some preliminiary notes on a pedagogy of ’as if'
Johan Dahlbeck
-
2022 | Konferensbidrag
What happens if we explore teaching As if it where free next to play? A rethinking about free play and teaching in the context of public preschool in Sweden
Kristine Hultberg Ingridz
-
2022 | Artikel i tidskrift
“We Usually Go Out Instead, So That He Forgets About His Tablet”: (Great-)Grandparental Mediation in the Generational Order
Carolina Martinez
-
2022 | Artikel i tidskrift
Är föräldrars skolval förenligt med barns rätt att möta en mångfald andra elever?
Hanna Sjögren
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
The engine of the nation: the supernormal pupil and classes for the gifted in sweden in the early 20th century
Thom Axelsson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Fascination, nostalgia, and knowledge desire in digital memory culture: Emotions and mood work in retrospective Facebook groups
Robin Ekelund
-
2022 | Rapport
Utbildning AB : Villkor och konsekvenser för en marknadiserad skola: Rapport från ett forskningsprojekt
Margareta Serder, Anna Jobér, Malin Ideland, Thom Axelsson, Magnus Erlandsson
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
"Får vi titta på Youtube?": Hur lärare förhåller sig till elevers medieintressen i fritidshemmet
Carolina Martinez, Tobias Olsson
-
2022 | Artikel, recension
Transformative gestures
Johan Dahlbeck
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Skolan som kollektivt ansvar
Hanna Sjögren
-
Forskningsprojekt
Allmänna och gemensamma pedagogiska rum – Likvärdig utbildning för alla barn och ungdomar
liselott-mariett.olsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Learning from the margins: Social inclusion of highly marginalised young people in urban settings
anne.harju@mau.se -
Forskningsprojekt
CHILD-UP
erica.righard@mau.se -
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Utbildning AB. En studie av villkor för, och konsekvenser av, edu-prenöriellt engagemang i svensk skola
malin.ideland@mau.se
Nuvarande student
Du är student på ett program eller kurs vid Institutionen för barndom, utbildning och samhälle hittar information specifik för ditt program eller kurs i Canvas. Annan studentrelaterad information hittar du på Studentwebben.
Omtentamen salstentamen
På Studentwebben finns information om hur du anmäler dig till omtentamen för salstentamen.
Information om salstentamen på Studentwebben
Schema för omtentamenstillfällen
Omtentamen, hemtentamen och andra examinationsformer
Anmälan till omtentamen vid BUS för digital tentamen, hemtentamen, gestaltande examination (OBS, ej salstentamen) görs via webbformulären nedanför.
Anmälan till omtentamen för digital tentamen, hemtentamen, gestaltande examination
Kom ihåg att anmälan till både salstentamen och övriga omtentamen ska ske senast en vecka innan omtentamenstillfället.
Du lämnar in omtentan i avsedd mapp på Canvas, om det gäller kursens första eller andra omtentamenstillfälle. Om kursen har hunnit gå på nytt efter att du läste den ska du istället kontakta din kursledare i samband med anmälan för att få instruktioner för hur inlämningen ska ske.
För frågor om anmälan till omtentamenstillfällen, kontakta kursledaren eller din basgruppshandledare.
Kontakta oss
-
Peter Lilja - Universitetslektor/Prefekt
peter.lilja@mau.se
-
AA
Ann-Sofie Almquist - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
ann-sofie.almquist@mau.se
-
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt - Universitetslektor
Programsamordnare Förskollärarprogrammet
magdalena.ohrfelt@mau.se
-
Ylva Holmberg - Universitetslektor
Programsamordnare Förskollärarprogrammet (musikprofil)
ylva.holmberg@mau.se
-
HH
Helena Hansen - Universitetsadjunkt
Programsamordnare Förskollärarprogrammet (flexibel variant)
helena.hansen@mau.se
-
CL
Caroline Ljungberg - Universitetslektor
Programsamordnare Grundlärarprogrammet (inriktning fritidshem)
caroline.ljungberg@mau.se
-
Johan Dahlbeck - Docent
Programsamordnare Educational Theory
johan.dahlbeck@mau.se
-
HH
Heléne Henriksson - Studieadministratör
Förskollärarprogrammen, Educational Theory, övriga fristående kurser
helene.henriksson@mau.se
-
LS
Liselotte Sterner - Högskoleadministratör
Grundlärarprogrammet: Fh-inriktning
liselotte.sterner@mau.se
-
AB
Ann Kristina Brovall - Universitetsadjunkt
Vfu-koordinator Förskollärarprogrammet
ann.brovall@mau.se