Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- För media
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
-
- Akademisk högtid
- Akademisk högtid
- Akademiska traditioner
På sidan
Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
utbildning och samhälle
Här finns en av landets största förskollärarutbildningar, samt grundlärarutbildning med inriktning mot fritidshem.
Utbildning och samverkan på BUS
Utbildningarna vid Institutionen för Barndom, utbildning och samhälle fördjupar kunskaperna om barns lärande med betoning på lek, utveckling och meningsskapande.
Institutionen samverkar med andra lärosäten, kommuner, enskilda förskolor och fritidshem genom forskningsprojekt och fortbildningskurser inom ramen för barndomsstudier och professionellt arbete i förskola och fritidshem.
Barndom och lärande
Fördjupningsämnet Barndom och Lärande innebär studier i barndom och yngre barns lärande och levnadsvillkor. Förskolans didaktik med betoning på barns lek, utveckling och meningsskapande utgör en viktig del av ämnet, liksom utvecklande av förskolans lärmiljöer. Förskolans kvalitet, pedagogisk utveckling och en utbildningsfilosofiskt grundad förståelse för verksamheten och dess förutsättningar är områden som institutionen arbetar med i både utbildning och forskning.
Fritidspedagogik
Inom utbildningen för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem studeras fördjupningsämnet Fritidspedagogik i kombination med ett av följande ämnen: bild, idrott och hälsa eller musik.
-
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Flexibel variant
20 januari 2025 - 4 juni 2028 -
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Musikprofil
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 180 hp
Grundlärarutbildning: Fritidshem
Flera start- och slutdatum
Samverkansprojekt
Forskning
Institutionens forskning bedrivs utifrån humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv. Vårt fokus är undervisning i förskola, historiska och sociologiska perspektiv på barndom och utbildning, fritidshem och pedagogisk filosofi.
Forskningsgrupper, forskare, publikationer och projekt
Thom Axelsson
Jutta Balldin
Carina Berkhuizen
Johan Dahlbeck
Laurence Delacour
Robin Ekelund
Jessica Eng
Anne Harju
Ylva Holmberg
Kristine Hultberg Ingridz,
Dorota Lembrer
Peter Lilja
Therese Lindgren
Caroline Ljungberg
Camilla Löf
Carolina Martinez
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson
Christian Norefalk
Liselott Mariett Olsson
Linda Palla
Jonas Qvarsebo
Hanna Sjögren
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
Catrin Stensson
Morten Timmermann Korsgaard
Despina Tzimoula
-
2024 | Artikel i tidskrift
Undervisning i förskola: enligt skriftliga beskrivningar i samverkansforskning åren 2016 och 2023
Ann-Christine Vallberg Roth, Helena Hansen, Max Persson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Decelerating Education: Four Pedagogical Exercises
Morgan Deumier, Tone Sævi, Morten Timmermann Korsgaard
-
2024 | Artikel i tidskrift
En historisk tidskrift, vetenskapliga artiklar och relevans
Anne Berg, Robin Ekelund
-
2024 | Artikel i tidskrift
Nordic early childhood education policies and virulent nationalist trends
Zsuzsa Millei, Anne Harju, Signe Hvid Thingstrup, Annika Åkerblom
-
2024 | Artikel i tidskrift
Constructing and governing freedom - physical environments as a discursive practice in Swedish early childhood education
Elsa Andersson
-
2024 | Konferensbidrag
Bildung and the Tree Analogy: Defending the Kantian aspiration
Christian Norefalk
-
2024 | Artikel i tidskrift
Chaos As A Common Good?: On Circus Pedagogy For Children And Youth On The Move
Camilla Löf
-
2024 | Artikel i tidskrift
Responser som grund för gemensamt innehåll: Om undervisning i förskola
Kristine Hultberg Ingridz
-
2024 | Artikel i tidskrift
Rousseau's Lawgiver as Teacher of Peoples: Investigating the Educational Preconditions of the Social Contract
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2024 | Artikel i tidskrift
“Then you want everyone to be friends, and [having] friends is important for learning, I think”: The Role of Peers in Children’s Integration, Participation and Learning
Margund Rohr, Lena Foertsch, Thomas Droessler, Anne Harju, Tiina Hautamäki, Henna Jousmäki, Krystyna Slany, Magdalena Ślusarczyk, Harald Wagner
-
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se
Forskningsämnen
Forskningsmiljöer
Nuvarande student
Du som är student på ett program eller en kurs vid Institutionen för barndom, utbildning och samhälle hittar information om din utbildning i Canvas. Annan studentrelaterad information hittar du på Studentwebben.
Omtentamen (ej salstentamen)
Omtentamenstillfälle 1 och 2 genomförs inom ett år på samma sätt som ordinarie tentamenstillfälle på den kursspecifika Canvassidan, där kursansvarig även informerar om datum och tillvägagångssätt.
Senare omtentamenstillfällen, alltså sådana som genomförs senare än ett år efter att du gått kursen, sker via en särskild Canvassida för omtentamen. Här publiceras även all information som du behöver om uppgiften i god tid före omtentamenstillfället. Dessa omtentamenstillfällen ligger företrädesvis i andra halvan av februari och andra halvan av augusti, under så kallade omtentamensveckor.
Du blir automatiskt inbjuden/tillagd på Canvassidan för omtentamen, om du har prov kvar att genomföra, efter de två omtentamenstillfällena som sker på den kursspecifika Canvassidan. Anmälan behöver generellt inte göras i förväg, utan uppgifter som är inlämnade i tid kommer att bedömas. Om anmälan behöver göras, exempelvis vid muntlig examination, finns information om detta i god tid på Canvassidan för omtentamen.
Om du redan har avslutat utbildningen och inte längre har tillgång till Canvas, ska du kontakta helene.henriksson@mau.se för att tillfälligt återaktivera ditt datorid.
Denna information gäller Förskollärarutbildning, Förskollärarutbildning Musikprofil och Förskollärarutbildning Flexibel variant.
För frågor om omtentamen, kontakta kursansvarig.
Omtentamen salstentamen
På Studentwebben finns information om hur du anmäler dig till omtentamen för salstentamen.
Kontakta oss
-
Peter Lilja - Universitetslektor/Prefekt
peter.lilja@mau.se
-
AA
Ann-Sofie Almquist - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
ann-sofie.almquist@mau.se
-
Ylva Holmberg - Universitetslektor
Programsamordnare Förskollärarprogrammet (musikprofil)
ylva.holmberg@mau.se
-
Mikael Björk - Universitetsadjunkt
mikael.bjork@mau.se
-
Catrin Stensson - Universitetsadjunkt
catrin.stensson@mau.se
-
HH
Helena Hansen - Universitetsadjunkt
Programsamordnare Förskollärarprogrammet (flexibel variant)
helena.hansen@mau.se
-
CL
Caroline Ljungberg - Universitetslektor
Programsamordnare Grundlärarprogrammet (inriktning fritidshem)
caroline.ljungberg@mau.se
-
Johan Dahlbeck - Docent/Universitetslektor
Programsamordnare Educational Theory
johan.dahlbeck@mau.se
-
Heléne Henriksson - Studieadministratör
Förskollärarprogrammen, Educational Theory, övriga fristående kurser
helene.henriksson@mau.se
-
ML
Maria Larsson - Administratör
Grundlärarprogrammet (inriktning fritidshem)
maria.larsson@mau.se
-
AB
Ann Kristina Brovall - Universitetsadjunkt
Vfu-koordinator Förskollärarprogrammet
ann.brovall@mau.se
-
Sara Berglund - Universitetslektor
Studentärendeansvarig
sara.berglund@mau.se