Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Institutionen för skolutveckling och ledarskap
och ledarskap
Institutionen erbjuder bland annat yrkeslärarprogram, specialpedagogutbildningar, handledarutbildningar, utbildningar inom ledarskap och skolutveckling samt kurser inom utbildningsvetenskap. Våra forskare representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE).
Utbildning på SOL
Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) ansvarar för speciallärar- och specialpedagogutbildningar där studenterna bland annat undervisas om matematikinlärning, skriv-, läs- och språkinlärning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), inkludering, samtalsmetodik samt ett yrkeslärarprogram med yrkesdidaktik, yrkeskunnande, vuxnas lärande och konflikthantering som centrala teman. SOL har även omfattande uppdrag att undervisa inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningarna
- Arbetsintegrerad lärarutbildning, AIU
- Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- Vidareutbildning av lärare, VAL
Vidare ges fristående kurser med inriktning mot skolutveckling och ledarskap och samarbete med Regionalt utvecklingscentrum skräddarsyr vi uppdragsutbildningar, framför allt på uppdrag av skolor och Skolverket. Sedan flera år ansvarar SOL för Speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet.
-
Program och kurser
Arbetsintegrerad lärarutbildning
Om du väljer läraryrket väntar ett stimulerande och spännande...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 60 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 75 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90 högskolepoäng...
-
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet : Grav språkstörning
2 september, 2024 - 6 juni, 2027 -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet : Matematikutveckling
2 september, 2024 - 6 juni, 2027 -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet : Språk-, skriv- och läsutveckling
2 september, 2024 - 6 juni, 2027 -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet : Specialpedagogprogrammet, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet : profil språk- och kommunikationsutveckling, 90 hp
2 september, 2024 - 18 januari, 2026 -
Innehåll
Utländska lärares vidareutbildning (ULV)
Har du en utländsk eftergymnasial lärarutbildning eller en...
-
Innehåll
Vidareutbildning av lärare - VAL
Arbetar du som obehörig lärare eller förskollärare i skola, på...
-
Program, Grundnivå | 90 hp
Yrkeslärarutbildning
Flera start- och slutdatum
Fristående kurser på SOL
Avancerad nivå
- Magister och masterutbildning inom specialpedagogik, pedagogik och ämnesdidaktik
- Masterprogram, Pedagogik och yrkeskunnande
- Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning – språkutveckling
- Förändringsledarskap i skolan
- Läs- och skrivsvårigheter, specialpedagogisk och språkvetenskaplig fördjupning
- Atypiskt lärande i matematikundervisning
- Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
Grundnivå
- Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning
- Pedagogik: Pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
- Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
- Special needs education, introductory course
- Att möta barn och elever i behov av stöd
Samverkan på SOL
SOL samverkar med olika aktörer i samhället inom uppdragsutbildningar, verksamhetsförlagd utbildning och forskning.
Utbildning, lärande, forskning, ULF
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU
Forskning
Forskarna vid institutionen representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE). På plattformen finns olika forskargrupper som bland annat undersöker ledarskap, inlärningsprocesser, vuxnas lärande, undervisning och mångfald i skolan samt demokrati och likvärdighet.
Forskare, publikationer och aktuella forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Rektorers bild av nyutexaminerade lärare
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Global bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
-
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Skolchefen i brytningspunkten: Begränsningar, hot och möjligheter med skolans demokratiska uppdrag
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Tidiga interventioner i förskolan – engagemang och kognitiv självreglering hos barn med autism spektrum tillstånd
madeleine.sjoman@mau.se -
Forskningsprojekt
Organisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se
-
2023 | Konferensbidrag
Conceptualizing adolescents’ everyday stressors using the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) classification system
Lisa Hellström, Madeleine Sjöman, Karin Enskär
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Bepröva erfarenhet i förskolan
Magnus Erlandsson
-
2023 | Konferensbidrag
From National Policy to Local Practices: Systematic Quality Work in Education from the Perspective of Local Authorities
Tuija Muhonen, Margareta Serder, Magnus Erlandsson, Anders Edvik
-
2023 | Artikel i tidskrift
Introducing and discussing the virtual special issue on using Q methodology in higher education
Adrian Lundberg, Renske Ria de Leeuw
-
2023 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ sensemaking of their leadership practices in response to educational disruption: A Q-methodology study
Youmen Chaaban, Rania Sawalhi, Adrian Lundberg
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Ett internationellt och kritiskt perspektiv
Adrian Lundberg, Roman Suter
-
2023 | Konferensbidrag
Principals’ views about new teachers’ competence: a Q study in Sweden
Adrian Lundberg, Philippe Collberg, Christina Lindh
-
2023 | Konferensbidrag
Breaking the silence: Voicing teachers’ exposure to identity-based exclusionary processes at workplace
Vanja Lozic
-
2023 | Artikel i tidskrift
University teachers' professional learning for academic development: Q methodology research
Xiangyun Du, Youmen Chaaban, Hessa Al-Thani, Adrian Lundberg
-
2023 | Konferensbidrag
Teachers’ Deracialization Practices: How Teachers Can Utilize Their Anti-Racist Ambitions in Their Work
Sara Nilsson Mohammadi
-
Personal
Lotta Anderson - Timlärare
lotta.anderson@mau.se -
Personal
Helena Andersson - Universitetslektor
helena.andersson@mau.se -
Personal
Jakob Billmayer - Universitetslektor
jakob.billmayer@mau.se -
Personal
Magnus Erlandsson - Universitetslektor
magnus.erlandsson@mau.se -
Personal
Ola Fransson - Prefekt
ola.fransson@mau.se -
Personal
Lisa Hellström - Docent/Universitetslektor
lisa.hellstrom@mau.se -
Personal
Anna Jobér - Docent
anna.jober@mau.se -
Personal
Maria Johansson - Universitetsadjunkt
maria.c.johansson@mau.se -
Personal
Christina Johnsson - Universitetslektor
christina.johnsson@mau.se -
Personal
Isil Karatuna - Projektforskare
isil.karatuna@mau.se -
Personal
Peter Koudahl - Universitetslektor
peter.koudahl@mau.se -
BLPersonal
Birgitta Lansheim - Timavlönad
birgitta.lansheim@mau.se -
Personal
Martin Lantz Ekström - Doktorand
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Personal
Balli Lelinge - Universitetsadjunkt
balli.lelinge@mau.se -
Personal
Christina Linderos - Doktorand
christina.linderos@mau.se -
Personal
Ann-Louise Ljungblad - Docent/Universitetslektor
ann-louise.ljungblad@mau.se -
Personal
Vanja Lozic - Docent/Universitetslektor
vanja.lozic@mau.se -
Personal
Adrian Lundberg - Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se -
Personal
Osa Lundberg - Universitetslektor
osa.lundberg@mau.se -
KLPersonal
Kristian Lutz - Universitetslektor
kristian.lutz@mau.se -
Personal
Tuija Muhonen - Professor
tuija.muhonen@mau.se -
Personal
Sara Nilsson Mohammadi - Doktorand
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
Personal
Annika Olén - Doktorand
annika.olen@mau.se -
Personal
Sven Persson - Docent/Timavlönad
sven.persson@mau.se -
JRPersonal
Jeremias Rosenqvist-Aulin - Timavlönad
jerry.rosenqvist@mau.se -
Personal
Maria Rubin - Universitetslektor
maria.rubin@mau.se -
Personal
Madeleine Sjöman - Universitetslektor, biträdande
madeleine.sjoman@mau.se -
Personal
Kristian Sjövik - Universitetslektor
kristian.sjovik@mau.se -
ASPersonal
Anna-Karin Svensson - Timlärare
anna-karin.svensson@mau.se
Forskningsämne och forskningsområde
Forskargrupper
Forskningsplattformen Research Platform for Education and Special Education (RePESE) samlar flera forskargrupper. Forskningsplattformen är öppen för alla som är intresserade av utbildningsvetenskapliga frågor inom för-, grund-, gymnasieskola och högre utbildning samt icke-institutionaliserat lärande.
Forskningens fokus är bildning, utbildning och innovativa läroprocesser. Syftet är att ge samhällsmedborgare förutsättningar att lösa samhällsutmaningar. Forskningen har sin grund i utbildningsvetenskap, pedagogik och specialpedagogik men är även flervetenskaplig, till exempel genom praxisnära skolforskningsprojekt om ämnesinnehåll på olika utbildningsnivåer.
RePESE har flera undergrupper som ingår i plattformen som studerar bland annat ledarskap, fenomenografi, vuxnas lärande, undervisning och mångfald samt demokrati och likvärdighet.
Kontakt
-
Ola Fransson - Prefekt
ola.fransson@mau.se
-
Jessica Håkansson - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
jessica.hakansson@mau.se
-
Lisa Hellström - Docent/Universitetslektor
Forskningsledare för RePESE
lisa.hellstrom@mau.se
-
Pia Thimgren - Universitetsadjunkt, senior
Programansvarig Specialpedagog- och speciallärarprogrammen
pia.thimgren@mau.se
-
Peter Koudahl - Universitetslektor
Programansvarig Yrkeslärarutbildningen
peter.koudahl@mau.se
-
JN
Johan Nelson - Universitetslektor
Programansvarig Kompletterande pedagogisk utbildning
johan.nelson@mau.se
-
Monica Cojanu - Administrativ assistent
monica.cojanu@mau.se