Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Om oss
- Fakulteter och institutioner
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
Kvalitetsarbete vid universitetet
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
Institutionen för skolutveckling och ledarskap
och ledarskap
Institutionen erbjuder bland annat yrkeslärarprogram, specialpedagogutbildningar, handledarutbildningar, utbildningar inom ledarskap och skolutveckling samt kurser inom utbildningsvetenskap. Våra forskare representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE).
Aktuellt på Fakulteten för lärande och samhälle
Utbildning och samverkan på SOL
Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) ansvarar för speciallärar- och specialpedagogutbildningar där studenterna bland annat undervisas om matematikinlärning, skriv-, läs- och språkinlärning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), inkludering, samtalsmetodik samt ett yrkeslärarprogram med yrkesdidaktik, yrkeskunnande, vuxnas lärande och konflikthantering som centrala teman. SOL har även omfattande uppdrag att undervisa inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningarna
- Arbetsintegrerad lärarutbildning, AIU
- Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- Vidareutbildning av lärare, VAL
Vidare ges fristående kurser med inriktning mot skolutveckling och ledarskap och samarbete med Regionalt utvecklingscentrum skräddarsyr vi uppdragsutbildningar, framför allt på uppdrag av skolor och Skolverket. Sedan flera år ansvarar SOL för Speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet.
Samverkan på SOL
SOL samverkar med olika aktörer i samhället inom uppdragsutbildningar, verksamhetsförlagd utbildning och forskning.
Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning, MUVAH
Utbildning, lärande, forskning, ULF
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU
Program och utbildningar på SOL
Fristående kurser på SOL
Avancerad nivå
- Magister och masterutbildning inom specialpedagogik, pedagogik och ämnesdidaktik
- Masterprogram, Pedagogik och yrkeskunnande
- Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning – språkutveckling
- Förändringsledarskap i skolan
- Läs- och skrivsvårigheter, specialpedagogisk och språkvetenskaplig fördjupning
- Atypiskt lärande i matematikundervisning
- Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
Grundnivå
- Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning
- Pedagogik: Pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
- Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
- Special needs education, introductory course
- Att möta barn och elever i behov av stöd
Forskning
Forskarna vid institutionen representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE). På plattformen finns olika forskargrupper som bland annat undersöker ledarskap, inlärningsprocesser, vuxnas lärande, undervisning och mångfald i skolan samt demokrati och likvärdighet.
Forskare, publikationer och aktuella forskningsprojekt
-
Personal
Lotta Anderson - Timlärare
lotta.anderson@mau.se -
HAPersonal
Helena Andersson - Universitetslektor
helena.andersson@mau.se -
Personal
Jakob Billmayer - Universitetslektor
jakob.billmayer@mau.se -
Personal
Magnus Erlandsson - Universitetslektor
magnus.erlandsson@mau.se -
Personal
Ola Fransson - Prefekt
ola.fransson@mau.se -
Personal
Lisa Hellström - Docent/Universitetslektor
lisa.hellstrom@mau.se -
Personal
Anna Jobér - Docent/Universitetslektor
anna.jober@mau.se -
Personal
Maria Johansson - Universitetsadjunkt
maria.c.johansson@mau.se -
Personal
Christina Johnsson - Universitetslektor
christina.johnsson@mau.se -
Personal
Peter Koudahl - Universitetslektor
peter.koudahl@mau.se -
BLPersonal
Birgitta Lansheim - Universitetsadjunkt, senior
birgitta.lansheim@mau.se -
Personal
Martin Lantz Ekström - Doktorand
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Personal
Balli Lelinge - Universitetsadjunkt
balli.lelinge@mau.se -
Personal
Christina Linderos - Doktorand
christina.linderos@mau.se -
Personal
Ann-Louise Ljungblad - Universitetslektor
ann-louise.ljungblad@mau.se -
Personal
Vanja Lozic - Docent/Universitetslektor
vanja.lozic@mau.se -
Personal
Adrian Lundberg - Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se -
Personal
Osa Lundberg - Universitetslektor
osa.lundberg@mau.se -
KLPersonal
Kristian Lutz - Universitetslektor
kristian.lutz@mau.se -
Personal
Tuija Muhonen - Professor
tuija.muhonen@mau.se -
Personal
Sara Nilsson Mohammadi - Doktorand
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
Personal
Annika Olén - Doktorand
annika.olen@mau.se -
Personal
Sven Persson - Docent/Timavlönad
sven.persson@mau.se -
JRPersonal
Jeremias Rosenqvist-Aulin - Timavlönad
jerry.rosenqvist@mau.se -
Personal
Maria Rubin - Universitetslektor
maria.rubin@mau.se -
Personal
Madeleine Sjöman - Universitetslektor, biträdande
madeleine.sjoman@mau.se -
KSPersonal
Kristian Sjövik - Universitetslektor
kristian.sjovik@mau.se -
ASPersonal
Anna-Karin Svensson - Timlärare
anna-karin.svensson@mau.se
-
2023 | Rapport
Hur mår våra barn och unga?: Förändringar i barns och ungas hälsa över tid: en kunskapsöversikt
Lisa Hellström
-
2023 | Konferensbidrag
Round table: University educators’ profession in post-pandemic hybrid higher education teaching and learning environments- opportunities and challenges.
Martin Stigmar, Adrian Lundberg, Marie Leijon, Nathalie Auer, David Rosenlund, Katherine Doerr
-
2023 | Artikel i tidskrift
Challenges to Relational Commitments of Preschool Staff in Supporting Children in Contexts with a High Proportion of Early Second Language Learners in Sweden
Johannes Finnman, Maja Söderbäck, Madeleine Sjöman, Jonas Welander, Lena Almqvist
-
2023 | Artikel i tidskrift
Greta Thunberg: a unique voice in a post truth era
Ann-Louise Ljungblad
-
2023 | Artikel i tidskrift
Education Stakeholders' Viewpoints about an ESD Competency Framework: Q Methodology Research
Youmen Chaaban, Xiangyun Du, Adrian Lundberg, Abdullah Abu-Tineh
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Inkluderande handledning
Martin Stigmar, Eva Davidsson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Teachers' beliefs about multilingualism: novel findings and methodological advancements: introduction to special issue
Adrian Lundberg, Hanne Brandt
-
2023 | Artikel i tidskrift
Identifying pluralistic approaches in language subjects in Denmark, Norway, and Sweden - A comparative curriculum analysis
Natascha Drachmann, Åsta Haukås, Adrian Lundberg
-
2023 | Samlingsverk (redaktörskap)
Förskolan som lärandemiljö: För barn i behov av särskilt stöd
Madeleine Sjöman, Eva Björck
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Det ömsesidiga samspelet i mötet med barn i behov av särskilt stöd
Madeleine Sjöman
-
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Global bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
-
Forskningsprojekt
Rektorers bild av nyutexaminerade lärare
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Skolchefen i brytningspunkten: Begränsningar, hot och möjligheter med skolans demokratiska uppdrag
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Tidiga interventioner i förskolan – engagemang och kognitiv självreglering hos barn med autism spektrum tillstånd
madeleine.sjoman@mau.se -
Forskningsprojekt
Special Education for Teacher Educators (SET)
-
Forskningsprojekt
Organisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se
Forskningsämne
Forskargrupper
Forskningsplattformen Research Platform for Education and Special Education (RePESE) samlar flera forskargrupper. Forskningsplattformen är öppen för alla som är intresserade av utbildningsvetenskapliga frågor inom för-, grund-, gymnasieskola och högre utbildning samt icke-institutionaliserat lärande.
Forskningens fokus är bildning, utbildning och innovativa läroprocesser. Syftet är att ge samhällsmedborgare förutsättningar att lösa samhällsutmaningar. Forskningen har sin grund i utbildningsvetenskap, pedagogik och specialpedagogik men är även flervetenskaplig, till exempel genom praxisnära skolforskningsprojekt om ämnesinnehåll på olika utbildningsnivåer.
RePESEs undergrupper och intresseområden
RePESE har flera undergrupper som ingår i plattformen som studerar bland annat ledarskap, fenomenografi, vuxnas lärande, undervisning och mångfald samt demokrati och likvärdighet.
Kontakt
-
Ola Fransson - Prefekt
ola.fransson@mau.se
-
Eva-Lotta Byrlén - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
eva-lotta.byrlen@mau.se
-
Pia Thimgren - Universitetsadjunkt, senior
Programansvarig Specialpedagog- och speciallärarprogrammen
pia.thimgren@mau.se
-
Peter Koudahl - Universitetslektor
Programansvarig Yrkeslärarutbildningen
peter.koudahl@mau.se
-
JN
Johan Nelson - Universitetslektor
Programansvarig Kompletterande pedagogisk utbildning
johan.nelson@mau.se
-
Monica Cojanu - Administrativ assistent
monica.cojanu@mau.se